يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 88005
تاریخ انتشار: 22 آبان 1402 08:34
نمایندگان کارگری در نشست این هفته کمیته مزد، گفت: به دنبال پیگیری ترمیم دستمزد کارگران در مقابل پاداش ویژه کارمندان هستیم.

به دنبال اصلاح مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ و ابلاغ پاداش ویژه یک میلیون تومان کارمندان در مناسبت‌های مذهبی و روز‌های خاص، نمایندگان کارگری نیز در نشست این هفته کمیته مزد، به دنبال پیگیری ترمیم دستمزد کارگران در مقابل پاداش ویژه کارمندان هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، کمتر از یک هفته از ابلاغیه شیرین سازمان اداری و استخدامی برای پرداخت پاداش یک‌میلیون تومانی به کارکنان دولت در مناسبت‌های مذهبی می‌گذرد و نمایندگان کارگری در تلاش هستند به استناد امضایی که از وزیر کار گرفته‌اند، این پاداش را در قالب ترمیم مزد سر سفره کارگران نیز ببرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جریان امضای مصوبه مزد ۱۴۰۲، به نمایندگان کارگری در شورای‌عالی کار قول داد که اگر در طول سال، حقوق کارمندان افزایش داده شد، نسبت به افزایش دستمزد کارگران نیز اقدام شود.

حالا، بر اساس ابلاغیه رئیس سازمان اداری و استخدامی، قرار است پیرو بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور، به مناسبت هر یک از اعیاد مذهبی و روز‌های خاص، به کارکنان دولت یک‌میلیون تومان پاداش پرداخت شود. اعضای کارگری شورای‌عالی کار، این موضوع را مصداق افزایش حقوق می‌دانند و در تلاش به تعمیم آن به جامعه کارگری هستند.

عیدی دولت به کارمندان

هفته پیش، میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ابلاغیه‌ای به‌تمامی دستگاه‌های اجرایی، ضوابط اجرایی نحوه اعطای مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی را ابلاغ کرد.

بر این اساس کارکنان دولت در هر یک از مناسبت‌های مذهبی عید سعید مبعث، ماه مبارک رمضان و عید سعید غدیر خم و عید سعید قربان یک‌میلیون تومان هدیه خواهند گرفت.

همچنین بر اساس این بخشنامه که اقتصاد آنلاین منعکس کرده، به مناسبت سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص)، سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، سالروز میلاد حضرت امیرالمؤمنین (ع) و عید شعبان نیز به ازای هر مناسبت یک‌میلیون تومان برای کارمندان دولتی واریز خواهد شد.

در این میان، دولت برای سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز به ازای هر روز خاص، یک‌میلیون تومان به‌حساب کارکنان و برای روز خاص کارکنان دستگاه‌های دولتی نظیر روز معلم، روز پرستار، روز کارمند و نظایر آن نیز یک‌میلیون تومان مجوز داده است که دستگاه‌های اجرایی برای کارکنان واریز مبلغ داشته باشند.

نکته قابل‌توجه اینکه در تمامی موارد فوق، نحوه پرداخت به ازای سرپرستی خانواده ۲۶۰ هزار تومان، فرزند اول ۱۲۰ هزار تومان، فرزند دوم ۱۸۰ هزار تومان، فرزند سوم ۲۴۰ هزار تومان و فرزند چهارم و بیشتر ۳۰۰ هزار تومان به این رقم اضافه می‌شود.

نگاه کارگران به پاداش دولتی‌ها

با ابلاغیه جدید سازمان اداری و استخدامی کشور، یک کارمند دولت حدود ۱۰ میلیون تومان پاداش دریافت می‌کند که البته با احتساب روز‌های خاص و پاداش عائله‌مندی، این رقم به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

این ابلاغیه در حالی منتشر شده که کارگران از ماه‌ها پیش خواستار برگزاری نشست بررسی وضعیت معیشت کارگری و ترمیم دستمزد بوده‌اند و چراغ سبزی برای آن‌ها روشن نشد. حالا، ابلاغیه پاداش کارمندان دولت، نمایندگان کارگران را بار دیگر مصمم به پیگیری ترمیم دستمزد کرده و احتمالاً در همین هفته جاری این موضوع با شرکای اجتماعی مطرح خواهد شد.

کارگران پیگیر ترمیم مزد

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با اشاره به ابلاغ اعطای مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی به میزان یک‌میلیون تومان برای مناسبت‌های مذهبی، گفت: در جلسه کمیته مزد شورای‌عالی که هفته جاری برگزار خواهد شد، ما درباره این ابلاغیه و تعمیم آن به جامعه کارگری گفتگو خواهیم کرد.

هادی ابوی، افزود: در نشست قبلی شورای‌عالی کار که پیش از انتشار این ابلاغیه برگزار شد، ما درباره نامه معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد اصلاحیه مصوبه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و بازنشستگان دولت، بحث و گفتگو کردیم که آیا این اصلاحیه مصداق افزایش حقوق کارمندان است یا نه؛ اما در نشست بعدی حتماً این ابلاغیه را نیز مطرح خواهیم کرد.

ابوی اظهار کرد: ماحصل نشست قبلی شورای‌عالی کار این بود که تا جلسه بعدی شورا، یک جلسه هماهنگی برگزار شود که طرف کارگری پیشنهاد کرد این جلسه در قالب کمیته مزد برگزار شود؛ چراکه هر سال در این موقع مذاکرات تعیین دستمزد سال آینده در دستور کار این کمیته قرار می‌گیرد و این کمیته نیز باشد فعال شود.

او با اشاره به اینکه جلسه هماهنگی شرکای اجتماعی، به‌احتمال‌زیاد در هفته جاری برگزار خواهد شد، گفت: ازنظر نمایندگان کارگری، نامه معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد اصلاحیه مصوبه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و بازنشستگان دولت، مصداق افزایش حقوق است؛ اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتقاد داشت که با این مصوبه فقط جابه‌جایی‌هایی صورت می‌گیرد و دریافتی کارکنان تغییری نمی‌کند.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که با همین مصوبه هم نوعی افزایش حقوق برای کارمندان اعمال می‌شود و بر اساس همین نامه قصد پیگیری وعده وزیر کار برای ترمیم حقوق کارگران را داشتیم که بعدازآن ابلاغیه سازمان اداری و استخدامی برای پاداش یکی میلیون تومانی کارمندان دولت برای مناسبت‌های مذهبی منتشر شد و اکنون به استناد هر دو مورد برای ترمیم دستمزد تلاش خواهیم کرد.

وعده وزیر کار به کجا می‌رسد؟

او با تأکید بر اینکه شرکای اجتماعی، همگی وضعیت نامناسب معیشتی کارگران را قبول دارند، اظهار کرد: در بحث‌ترمیم دستمزد و افزایش، موانعی پیش پای همه طرف‌ها وجود دارد؛ اما ما در مصوبه مزد ۱۴۰۲ قول و امضای صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را گرفتیم که هر زمانی حقوق کارمندان افزایش یافت، این مسئله مشمول حال کارگران نیز شود.

ابوی ادامه داد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌گوید روی حرفی که زده و امضایی که کرده می‌ایستد؛ اما تا اینجای کار روی اینکه تغییرات اعمال شده برای کارمندان مصداق افزایش حقوق است یا نه به توافق نرسیدیم.

او با تأکید بر اینکه اقدام دولت برای اعطای پاداش یک‌میلیون تومانی به حقوق‌بگیران خود، کار پسندیده‌ای است، گفت: کسی که حقوق‌بگیر است، باید زندگی و معیشت خانوار خود را از این طریق اداره کند و دولت با درک شرایط کارکنان به آن‌ها کمک می‌کند و انتظار داریم که در مورد کارگران هم با همین شیوه پسندیده، همراهی کند.

عضو کارگری شورای‌عالی کار با اشاره به قول وزیر کار برای افزایش دستمزد کارگران در صورت افزایش حقوق کارمندان، افزود: تا پیش‌ازاین یک بحث غلطی در مورد ماده ۴۱ قانون کار مطرح می‌کردند که اطلاق «همه‌ساله» در این ماده‌قانونی به معنای سالی یک‌بار است؛ اما با تعهدی که وزیر کار در مصوبه ۱۴۰۲ داد، اثبات شد که امکان افزایش دستمزد بیش از یک‌بار در سال هم وجود دارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر