شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 87925
تاریخ انتشار: 16 آبان 1402 13:48
دبیر شورای عالی مناطق آزاد، گفت: مهمترین لایه هر قدرت اقتصادی در جهان باید اقتصاد خانواده باشد، اما الان این هرم قدرت برعکس شده و اقتصاد بین المللی بسیار قدرتمند که در پایین هرم قرار داشت قرار گرفته و اقتصاد خانواده در سطح اقتصاد بین المللی بسیار شکننده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: موضوعات اقتصاد مقاومتی باید تکمیل و به یک نظام تبدیل شود که لازمه آن شناخت مکتب اقتصاد اسلامی است. از این رو، احتیاج داریم که حوزه علمیه در این بار اقدام جدی کند دروس خارج و اجتهادی به روز و پیشرفته و متناسب با شرایط امروز تدریس کند.

 حجت‌الله عبدالملکی در پنل اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد با بیان اینکه معتقدیم از منظر اقتصاد مقاومتی باید به تمام مسائل اقتصادی ورود کنیم، اظهار داشت: سیاست‌گذاری دولت قبل این بود که برنامه عمومی اقتصادی را دنبال کنند و در کنار آن اقتصاد مقاومتی در قالب چند پروژه از جمله تقویت مشاغل خانگی و ... پیاده‌سازی شود که این حرف، راهبرد غلطی بود.

وی ادامه داد: سعی کردیم تمام برنامه‌ها را براساس اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر آن دنبال کنیم و تعریف ساده‌ای از اقتصاد مقاومتی دارم که این تعریف را در ٣٠ دانشگاه کشور ارایه کردم و عمده اقتصاددان‌ها هم این تعریف را پسندیدند؛ اقتصادی در شرایط دشواری به اهداف خود برسد، اقتصاد مقاومتی است. البته این شرایط تنها مشمول تحریم نمی‌شود و هر مساله‌ای می‌تواند برای اقتصاد آن کشور شرایط دشواری ایجاد کند، در سال ٩۶ و ٩٧ وقتی اقتصاد مقاومتی را در چین و روسیه تعریف می‌کردم و از عوامل این شرایط سخت بیماری واگیر مثال زدم، در حالی که در آن زمان بحث کرونا مطرح نبود و ما هم از دست‌اندرکاران فراگیری ویروس کرونا نبودیم. از این رو اقتصاد مقاومتی می‌توان به هر شرایطی تعمیم داده شود و تنها مختص تحریم نیست.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه اهداف اقتصادی کشور‌ها می‌تواند متفاوت و ریشه در ایدولوژی کشور‌ها داشته باشد، گفت: در انقلاب اسلامی سه هدف مشخص برای اقتصاد را از قانون اساسی و کلام رهبری استنباط می‌کنیم که استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت اقتصادی از اهداف هستند. منظور از استقلال حضور در اقتصاد جهانی از موضع قدرت است و خام فروشی را حضور در اقتصاد جهانی از موضع ضعف می‌دانیم. در همه این اهداف موفقیت‌هایی کسب کردیم و البته در تمام این بخش‌ها کمبود‌هایی هم داریم، اما کمبود متوجه بخش‌هایی می‌شود که اقتصاد مقاومتی در آن به اجرا نرسیده است.

عبدالملکی با بیان اینکه نظام اقتصاد اسلامی به معنای بازتاب پرتو‌های مکتب اقتصاد اسلام در آینه زمان و مکان است، گفت: اقتصاد مقاومتی برآمده از اقتصاد اسلامی است و نظام اقتصادی اسلام هم بازتاب پرتو‌های مکتب اقتصاد اسلام در آینه زمان و مکان است. در حال حاضر در پس تمام نظامات، مکاتبی وجود دارد یا از مکتب الهی یا بشری هستند. مکتب ثابت است، اما شرایط در دوره‌های مختلف فرق می‌کند بنابراین وقتی نور ثابت، اما اینه متفاوت است بازتاب آن متفاوت خواهد شد. ما در دوره مملو از خصومت‌های اقتصادی مواجه هستیم از جمله تحریم‌های داخلی و خارجی. در چنین شرایط عنوان نظام اقتصاد اسلامی همان اقتصاد مقاومتی است؛ که این پاسخ کسانی است که عمدتا حوزوی بودند و در سال ٩٠ به رهبری این اشکال وارد می‌کردند چرا رهبر به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی است و نه اقتصاد اسلامی. باید گفت که اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی که متناسب با شرایط به اجرا می‌رسد.

وی ادامه داد: سیاست‌های ابلاغیه اقتصاد مقاومتی ٢۴ بند دارد که بند ١١ آن درباره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، اما همه اقتصاد مقاومتی این ٢۴ بند نیست و رهبری در سال ٩٢ دو جلسه با سران قوا و مسئولان برگزار و اعلام کردند که تمام اقتصاد مقاومتی این سیاست‌های ابلاغی نیست.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: مابقی موضوعات اقتصاد مقاومتی باید تکمیل و به یک نظام تبدیل شود که لازمه آن شناخت مکتب اقتصاد اسلامی است. از این رو، احتیاج داریم که حوزه علمیه در این بار اقدام جدی کند دروس خارج و اجتهادی به روز و پیشرفته و متناسب با شرایط امروز تدریس کند.

عبدالملکی با بیان اینکه برای این تغییر به دو برنامه ریزی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری نیاز داریم، اظهار داشت: در چهارچوب تحلیل اقتصاد مقاومتی بستر اصلی را اقتصادی اسلامی می‌دانیم از این رو نمی‌توان از از اقتصاد لیبرال به اقتصادم مقاومتی رسید، دیدیم عده‌ای از اقتصاد لیبرال شروع می‌کنند که به اقتصاد مقاومتی برسد که این امکان پذیر نیست چراکه بستر آن اقتصاد اسلامی است. اقتصاد انقلاب اسلامی در چهارچوب قانون، اقتصادی را وسیع‌تر کرده و رهیافت اقتصاد جمهوری اسلام، اقتصاد مقاومتی می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به هرم قدرت اقتصادی در جهان گفت: مهمترین لایه هر قدرت اقتصادی در جهان باید اقتصاد خانواده باشد، اما الان این هرم قدرت برعکس شده و اقتصاد بین المللی بسیار قدرتمند که در پایین هرم قرار داشت قرار گرفته و اقتصاد خانواده در سطح اقتصاد بین المللی بسیار شکننده است.

وی ادامه داد: تعیین کنندگان مقدرات اقتصاد جهانی جریان محدودی هستند که عناصر تزریق بحران و فشار می‌شوند و با یک فشار که ممکن است تحریم یا شوک نفتی باشد لایه‌های پایینی یعنی اقتصاد خانواده یا اقتصاد محلی فرو می‌پاشند. بطوریکه در بحران ٢٠٠٨ در آمریکا ٢ میلیون خانه مصادره شد و میلیون‌ها نفر بیکار شدند و به گدایی افتادند به افرادی که قبل از آن وضعیت خوبی داشتند به روزی افتادند که کاسه سوپ بخرند.

عبدالملکی افزود: تحریم‌ها آمریکا علیه ایران از سوی مردم آمریکا که اعمال نشده بلکه دولت آمریکا تحریم‌ها را اعمال کرده که معیشت مردم ایران اثر می‌گذارد و اعمال تحریم‌ها تصمیم چند صد نفر بوده، اما معیشت مردم ایران، سوریه و آفریقا را تحت تاثیر قرار داده‌ایم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر