يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87889
تاریخ انتشار: 15 آبان 1402 08:33
تحلیلگران بر این باورند که شرایط اقتصادی بازار تهران به گونه‌ای است که احتمال نوسانات قیمتی شدید کاهش یافته است.

پس از پایان نوسانات قیمتی بازار ارز، نرخ دلار آزاد در نیمه نخست کانال ۵۱هزار تومانی از حرکت ایستاد. روز گذشته روند کلی بازار ارز تهران افزایشی بود، اما به عقیده بازیگران بازار، افزایش قیمت‌های صورت گرفته در روز یکشنبه به سبب اصلاح روند کاهشی روز شنبه بوده است.

با از بین رفتن ریسک‌های سیاسی بازار در روز‌های پایانی هفته گذشته، ارز‌های شاخص بازار تهران در روز شنبه دچار افت قیمت‌های چشمگیر شدند. اما در روز گذشته نرخ ارز‌های مذکور دچار رشد قیمت نسبی شده و روند کاهشی اخیر اصلاح شد.

با بازگشت نرخ دلار آزاد به نیمه نخست کانال ۵۱‌ هزار تومانی، برخی از کارشناسان از تعادل جدید بازار سخن گفتند. به عقیده این افراد برآیند نیرو‌های عرضه و تقاضا در بازار دلار عامل حضور نرخ این ارز در نیمه نخست کانال ۵۱ هزار تومانی است.

 البته این افراد بر این باورند که درصورت تمایل بانک مرکزی امکان کاهش قیمت‌های بیشتر به‌واسطه تقویت طرف عرضه وجود دارد؛ اما در شرایط حال حاضر ارقام مذکور می‌تواند محل توافق نیرو‌ها در بازار باشد.

در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۱۵۰ تومان رشد قیمت نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. گفتنی است که سکه طلا در بازار روز یکشنبه نوسان چشمگیری از خود به ثبت نرساند. نوسانات قیمتی ارز و سکه در بازار روز گذشته چشمگیر نبود.

 به‌نظر می‌رسد با کاهش سطح سیگنال‌های نگران‌کننده بازار در حال بازیابی آرامش است.

نرخ دلار آزاد که در بازار روز شنبه با حدود ۷۰۰ تومان نوسان کاهشی به پله‌های سخت کانال ۵۱ هزار تومانی رسیده بود در بازار روز گذشته رشد قیمت ۱۵۰ تومانی را تجربه کرد و در رقم ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. نرخ هر برگ از اسکناس‌های یورو و پوند نیز در بازار روز گذشته به ترتیب ۲۵۰ و ۲۸۰ تومان افزایش یافت تا در ارقام ۵۵ هزار و ۲۰۰ تومان برای یورو و ۶۳ هزار و ۵۶۰ تومان برای پوند معامله شوند.

گفتنی است که نوسانات بازار سکه و طلا نیز در روز گذشته چشمگیر نبود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز یکشنبه با رشد قیمت اندک ۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پیشین در رقم ۲۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ثبت شد. نیم و ربع سکه نیز به ترتیب ۵۰ و ۴۰ هزار تومان رشد داشتند و در سطوح قیمتی ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی و ۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومانی معامله شدند.

تحلیلگران بر این باورند که شرایط اقتصادی بازار تهران به گونه‌ای است که احتمال نوسانات قیمتی شدید کاهش یافته است. اما درصورت رشد سیگنال‌های نگران‌کننده و به تبع آن رشد سطح انتظارات تورمی، احتمال مشاهده روند‌های افزایشی جدید وجود دارد.

البته احتمال دیگری نیز وجود دارد که با حمایت بانک مرکزی از پول ملی و افزایش سطح عرضه در بازار ارز قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگردد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر