جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 87839
تاریخ انتشار: 12 آبان 1402 10:09
فتحی: فروش4 هزامیلیارد تومان کالای متروکه/ رشد ۴۳۴درصدی پرونده انهدام کالاهای مضر سلامت

کالاهای متروکه در ایستگاه پایانی؟

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان از تشکیل 6هزار و 367 پرونده در حوزه کالاهای متروکه سال 1400 تاکنون خبر داد، که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل خود، 526 درصد رشد داشته است. میزان فروش کالاهای متروکه از سال 1400 تاکنون حدود 34 برابر مدت مشابه دو سال قبل خود است، که بالغ بر 4هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش راه امروز: مهدی فتحی رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در گفت وگو با خبرنگار «راه امروز»، درباره انهدام برخی کالاهای رسوبی در گمرک گفت: به دلیل مضر بودن این کالاها برای سلامت انسان ها و اصرار وزارت بهداشت بر انهدام، این کالاها منهدم شدند.
 
مهدی فنحی با اشاره به پروژه بزرگ انبارگردانی که برای اولین بار با محوریت دستگاه قضا انجام شده است، گفت: در این پروژه پالایش شد، در بندر شهید رجایی چه میزان کالا وجود دارد، چه میزان از این کالاها باید تعیین تکلیف شوند و چه میزان باید منهدم شوند؟ بنابراین یک پاکسازی خوبی برای کالاهای قبل از سال 96 و از 96 تا سال 1400 انجام شد. 


وی با علام نارضایتی از میزان کالاهای رسوبی در بندر شهید رجایی، گفت: خوشبختانه سرعت تعیین تکلیف کالاها بالا هست، تلاش داریم بسیار قوی تر به سمت استانداردسازی پیش رویم و کارگروه های مختلفی برای تعیین تکلیف دستگاه قضایی درحال انجام است.

او گفت: با این فرایند امیدوار هستیم که ظرف دو هفته آینده تمام کالاهای موجود در بندر شهید رجایی به انبار سازمان اموال تملیکی جهت تعیین تکلیف منتقل شود.

فتحی درباره آمار کالاهایی که تاکنون تعیین تکلیف شده‌اند، نیز گفت: از سال 1400 تاکنون 6 هزار و 367 پرونده در حوزه کالاهای متروکه تشکیل شده، که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل خود، 526 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکیدر با ارائه آماری دیگر گفت: همچنین از سال 1400 تاکنون 3 هزار و 819 پرونده مربوط به کالاهای متروکه مختومه شده، معادل تعداد پرونده‌های مختومه شده در یک دهه گذشته است.

 

میزان فروش کالاهای متروکه و پرونده های انهدام شده مضر سلامت

فتحی افزود: میزان فروش کالاهای متروکه از سال 1400 تاکنون حدود 34 برابر مدت مشابه دو سال قبل خود است، که بالغ بر 4هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

همچنین بنابر آمار اعلامی او،  تعداد پرونده های انهدام شده که مضر سلامت جامعه بوده است نیز نسبت به مدت مشابه 2 سال گذشته نیز 434 درصد رشد داشته است.

به گزارش راه امروز، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، ارزش قاچاق موجود در انبار شهید رجایی را 300 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: در حوزه کالاهای متروکه از آنجایی که مدام در حال گردش است، متروکه واقعی را اگر در نظر بگیریم، حدود 2 هزار میلیارد تومان است.
 
فتحی افزود: برای اولین بار پایانه های تخصصی نگهداری از کالاهای متروکه را در استان هرمزگان ایجاد کردیم تا در آن مکان کالاها تعیین تکلیف شوند. همچنین حدود 80 درصد کالاهای سال 1396 تا 1399به این انبارها منتقل شده است. همین حالا هم در حال انتقال کالاهای سال 1400 برای تعیین تکلیف هستیم. پروژه تعیین تکلیف کالاهای رسوبی به دلیل اینکه باید کالاهای مانده از دو دهه قبل بررسی شوند، یک پروژه زمانبری است که به کمک دستگاه قضایی و دستگاه های همجوار از سال 1400 شروع کردیم.

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی همچنین درباره خودروهای موجود در گمرک شهید رجایی نیز گفت: حداکثر 100 دستگاه خودرو در انبارهای اموال تملیکی استان وجود دارد که در طی سال و تحت عناوین متعدد از جمله حامل کالای قاچاق، دستکاری خودرو و غیره است که در حال بررسی است تا تعین تکلیف شوند. اما خودروی سواری قاچاق نداریم.

او در پایان از اصحاب رسانه ها درخواست کرد تا علت و چرایی رسوب کالاها در مبادی ورودی را از کارشناسان مربوطه جویا شوند و مطالبه کنند تا اگر به اصلاح قوانین نیاز است صوت گیرد تا شاهد هدر رفت انرژی و درگیر شدن همه دستگاه ها نباشیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر