يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87804
تاریخ انتشار: 10 آبان 1402 11:39
قاچاق سوخت، پدیده ای است که بی تردید باید با آن مبارزه کرد اما آیا مشکلات ناوگان حمل و نقل جاده ای فقط به این مساله ختم می شود و مهم تر اینکه قاچاق سوخت توسط چه کسانی انجام می شود؟
 سیدجلال موسوی، نایب رییس کانون سراسری انجمن‌ های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور و رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین، در ابتدا درخصوص راننده کامیونی که 17 بار در روز سوختگیری کرد در پاسخ به سوال رکنا که آیا این موضوع طبیعی است و بدون همکاری جایگاه امکان پذیر است؟ گفت: جایگاه اطلاع دارد و این امکان پذیر نیست که یک راننده کامیون با یک کارت سوخت دست به این اقدام بزند. زیرا کارت ها محدود است و هر راننده باتوجه به نوع کامیون محدودیت سوختگیری دارد. این کامیون قطعا 17 کارت سوخت همراه داشته و حتما با متصدی پمپ هماهنگ بوده است.

وی درخصوص سهمیه سوخت کامیونداران گفت: در حال حاضر رانندگان از میزان سهمیه گازوئیل ناراضی هستند. سهمیه ها را تغییر دادند و میزان مشخصی ندارد. به همین دلیل رانندگان در سطح کشور با مشکل مواجه شدند. خصوصا ماشین های اتاقدار مثل 10 چرخ، خاور و ... زیرا کمتر مسافت های دور را طی می کنند و مسیرهای بی مورد و فرعی (پرت) زیادی سر راهشان است.

برای مثال مسیرهایی که پایانه دارند و از اطراف شهرستان و استان در رفت و آمد هستند، چون پیمایش آنها با بارنامه محاسبه می شود، مسیرهای فرعی (پرت) است و این مسیرها در میزان سوخت محاسبه نمی شود. برای مثال یک راننده از تهران برای بارگیری به مقصد مشهد در کرج بارگیری را انجام می دهد. بنابراین 60 کیلومتر رفت و برگشت از تهران تا کرج در بارنامه محاسبه نمی شود، زیرا در بارنامه تهران - مشهد قید شده است و این مسیرها به اصطلاح "پرت" است.

وی در ادامه گفت: در گذشته برای رانندگان سهمیه پایه، 2 هزار لیتر گازوئیل در ماه وجود داشت و اگر راننده ای این سهمیه را کامل مصرف نمی کرد، باطل و دوباره صادر می شد اما این سهمیه را برداشتند و اخیرا سهمیه پایه به 150 تا 200 لیتر در ماه کاهش یافته است و رانندگان را دچار مشکل و چالش می کند.

در جلسه دی ماه سال 1401 در مجلس چه گذشت؟

موسوی تاکید کرد: دی ماه سال گذشته در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور دکترعلی ‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی جلسه ای برگزار شد و در آن جلسه پیشنهادی مطرح کردم. پیشنهادم به این موضوع مربوط است که ، در پمپ های برخی استان ها گازوئیل آزاد در ساعات خاصی در روز عرضه می شود و رانندگان از آن خبر ندارند و همین مساله باعث معطل ماندن آنها می شود. از سوی دیگر 100 لیتر به راننده می دهند که دردی از رانندگان دوا نمی کند و تنها سواستفاده برای متصدیان پمپ ها است، زیرا گازوئیل را از 2 تا 5 هزار تومان آزاد می فروشند و این موضوع باعث فساد می شود.

من در آن جلسه پیشنهاد دادم که تمام پمپ های آزاد جمع آوری شود و هزار لیتر گازوئیل به عنوان تنخواه در کارت سوخت رانندگان در نظر گرفته شود که راننده در مواقع ضروری بتواند از آن استفاده کند. این پیشنهاد درخصوص بنزین اجرایی شد و اگر سهمیه 60 لیتر تمام شود، راننده می تواند به میزان مشخص به صورت آزاد سوختگیری کند.

دکترمحمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران از این پیشنهاد استقبال کرد و دکترعلی اکبر نژادعلی قول دادند که عملیاتی می شود اما دو ماه دیگر سالگرد این جلسه است و جلسات مختلفی هم برگزار شده اما به بهانه های مختلف هنوز این پیشنهاد انجام نشده است.

متصدیان پمپ ها با کارت های اجاره ای گازوئیل را لیتری 2 تا 5 هزار تومان می فروشند / با آزادسازی قیمت گازوئیل موافق نیستم

نایب رییس کانون سراسری کامیونداران کشور با بیان اینکه قیمت گازوئیل سهمیه ای لیتری 300 تومان و قیمت گازوئیل آزاد لیتری 600 تومان است، گفت: امکان سوختگیری نامحدود برای رانندگان وجود ندارد، مگر با کارت آزادی که در اختیار پمپ ها است و آن کارت ها نیز سهمیه بندی است. برخی رانندگان کارت سوخت خود را به متصدی پمپ ها اجاره می دهند و متصدی ها هم سواستفاده می کند و سهمیه روزانه خود را چند برابر و سهمیه کارت های اجاره ای هر لیتر از 2 تا 5 هزار تومان می فروشند.

وی درخصوص آزادسازی قیمت گازوئیل گفت: با آزادسازی قیمت گازوئیل موافق نیستم. چون مشخص نیست به چه نرخی قرار است آزاد شود و وقتی مشخص شد باید کرایه کامیونداران به همان نسبت تغییر کند و تغییر کرایه ها به افزایش قیمت کالاها و تورم منجر می شود ،بنابراین موافق آزادسازی قیمت گازوئیل نیستم.

من معتقدم اگر مسئولان محترم طبق جدول پیمایش عمل کرده و سختگیری ها نیز درخصوص قاچاق سوخت ادامه داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی شود. من از اقدامات دکتر مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تشکر می کنم اما مساله این است که این سختگیری ها نیز باید سیستماتیک باشد و به طور سیستمی رانندگان رصد شوند و طبق زمان و مکان مشخص امکان سوختگیری وجود داشته باشد. بدین ترتیب مانع سواستفاده ها خواهند شد. بنابراین سهمیه سوخت را باید طبق جدول پیمایش شارژ کنند.

اغلب رانندگان اتباع بیگانه، افغانستانی هستند
موسوی درخصوص قاچاق سوخت توسط اتباع بیگانه با بیان اینکه سخن آقای دکتر مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان درباره اتباع بیگانه کاملا دقیق و درست است، گفت: اغلب رانندگان اتباع بیگانه، افغانستانی هستند. این افراد باک های سوخت ماشین های خود را بزرگ می کنند. اگر گنجایش سوخت بخاری درجای ماشین ها 20 لیتر است، گنجایش سوخت بخاری درجای خودروهای اتباع 300 تا 500 لیتر است. این افراد با همدستی متصدی پمپ ها، گازوئیل را به صورت قاچاق به آسانی از مرز خارج می کنند.

در حوزه قاچاق سوخت دست ها و رانت در کار است. چگونه است که هر ماشینی که پلاک نداشته یا پلاک آن ناخوانا باشد جریمه می شود، اما شوتی ها (وانت ها) در برخی جاده ها بدون پلاک مشخص از مقابل پاسگاه پلیس عبور می کنند؟ در منطقه سیستان بلوچستان به دلیل تولید اشتغال چندان فعالیت شوتی ها جدی گرفته نمی شود اما این چه تولید اشتغالی است که منجر به فساد در کشور می شود؟!

وی در ادامه گفت: اتباع خارجی و افغانستانی ها تحت نظارت هیچ صنف، انجمن و کانون کامیونداران در ایران نیستند. این اتباع مشغول واردات و صادرات کشور خود هستند. وارداتی از کشور افغانستان وجود ندارد و کار صادرات را رانندگان افغانستانی انجام می دهند و پس از بارگیری از کشور خارج می شوند. این افراد دارای مجوز کار هستند اما با پرداخت پول از متصدی پمپ ها گازوئیل می خرند. فساد در پمپ ها وجود دارد و نظارتی هم بر آن نیست.

انحصار سوختگیری، قانونی نیست

نایب رییس کانون سراسری کامیونداران در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی جایگاه ها مانع سوختگیری ترانزیت خارجی می شوند و یا تنها اجازه سوختگیری به رانندگان بومی را می دهند، گفت: این موضوع که تنها رانندگان بومی می توانند سوختگیری کنند، وجود ندارد مگر در برخی شهرها مثل بندرعباس که گازوئیل کم است و قاچاق سوخت به میزان زیادی انجام می گیرد. در این شهرها برخی متصدی های پمپ ها سوختگیری را بومی می کنند و یا آیین نامه داخلی برای خود تنظیم می کنند که قانونی و اخلاقی نیست.

ترانزیت خارجی هم سهمیه دارند و از پمپ هایی که کارت سوخت آزاد دارند هم استفاده می کنند. این کارت ها در اختیار همه پمپ ها نیست و امکان دارد در هر استان دو یا سه پمپ وجود داشته باشد که کارت سوخت آزاد داشته باشد.

قیمت لاستیک 29 میلیون تومان است! / در جدول پیمایش بازبینی شود
نایب رئیس کانون کامیونداران درخصوص مشکلات کامیونداران گفت: در حال حاضر قیمت یک جفت لاستیک سامانه ای بارز 19 میلیون تومان است که در سامانه توزیع نمی شود و رانندگان مجبور هستند ارزان ترین لاستیک، ساخت ایران را در بازار آزاد به قیمت جفتی 29 میلیون تومان خریداری کنند.

مساله دیگر سهمیه است. سهمیه سوخت رانندگان باتوجه به جدول پیمایش که مربوط به 12 سال گذشته است محاسبه می شود. این در حالی است که ماشین ها فرسوده تر شده و سوخت بیشتری مصرف می کنند. بنابراین باید در جدول پیمایش تجدیدنظر شود.

در حال حاضر قطعات و لوازمی که رانندگان تهیه می کنند، اصلی نیست و چینی بی کیفیت است و مصرف سوخت را بالا می برد. اگر جدول پیمایش را بازبینی و اصلاح کنند، وضعیت بهتر می شود اما مساله این است که سهمیه سوخت حتی براساس جدول 12 سال گذشته هم شارژ نمی شود. سهمیه سوخت میزان مشخصی ندارد و رانندگان دچار مشکل می شوند.

وی با بیان اینکه خواست رانندگان این است که در جدول پیمایش بازبینی شود، گفت: سهمیه 10 روز به 10 روز (پیش از این هر 15 روز بود) را هم مورد بازبینی قرار دهند. هر 10 روز گازوئیل رانندگان را براساس پیمایش شارژ می کنند. مساله دیگر این است که تکلیف مسیرهای به اصطلاح "پرت" و فرعی را مشخص کنند و برای رانندگان درنظر بگیرند.

بهتر است با صنف کامیونداران هم مشورت شود

موسوی با بیان اینکه کامیونداران در هر استان یک بار حق سوختگیری دارند، گفت: میزان سهمیه سوخت رانندگان در حال حاضر کم است و رانندگان را دچار مشکل کرده است.

وی درخصوص سهمیه سوخت ماشین های شهری گفت: ماشین های شهری دو نوع هستند. نوع اول در بنادر کشور فعالیت می کنند و روزی یک بار حدود 30 کیلومتر مسافت از اسکله به انبارها را طی می کنند و سهمیه گازوئیل آنها کم نیست. ولی ماشین های شهری نوع دوم که کمپرسی است برای پروژه ها کار می کنند و یا فله کش هستند و در روز 10 تا 15 سرویس کار می کنند، که سهمیه آنها کم است و ضرر می کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه در اقداماتی از جمله مبارزه با قاچاق سوخت از صنف کامیونداران مشاوره گرفته است، گفت: از دکتر مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و اقدامات خوب ایشان در استان تشکر می کنم اما گله ای که از ایشان دارم این است که بهتر است در ارتباط با این اقدامات با صنف مشورت کنند، زیرا اطلاعات صنف بیشتر است و بهتر است در این اقدامات مشارکت داده شود. صنف کامیونداران از مشکلات ناوگان شهری، بومی که تا 48 ساعت گازوئیل ندارند و ماشین های خاور که باک های کوچکی دارند و سوخت کم می آورند، آگاه است. به نظر می رسد اگر جناب قهرمانی و دیگر مسئولین محترم با صنف مشورت داشته باشند، بهتر می توانند به نتیجه برسند و دچار مشکل نخواهند شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر