يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87782
تاریخ انتشار: 09 آبان 1402 10:06
انصاری، عضو مجمع در پاسخ به عضو جبهه پایداری اعلام کرد

تکذیب خروج FATF از دستور مجمع

دیروز دو خبر درخصوص FATF در فضای سیاسی و عمومی کشورمان مطرح شد که منشا بحث و تبادل‌نظر‌های فراوانی شد.

ابتدا حسین جلالی نماینده رفسنجان و عضو نزدیک به جبهه پایداری در اظهاراتی اعلام کرد؛ «دیگر مساله FATF در ایران طرح نخواهد شد. برخی می‌خواهند از جنازه مرده برجام استفاده کنند، اما این مرده با تنفس مصنوعی هم قابل احیا نیست و FATF دیگر احیاشدنی نیست.»

به گزارش اعتماد، این اظهارات جلالی در شرایطی مطرح شد که طی هفته‌های اخیر برخی از اعضای مجمع تشخیص از جمله محمد صدر و مجید انصاری در گفتگو با «اعتماد» اعلام کرده بودند با درخواست شخص رییس‌جمهوری، موضوع FATF قرار است در مجمع تشخیص مصلحت مورد بررسی دوباره قرار بگیرد. درخواستی که باعث شد انتقادات فراوانی متوجه جناح راست شود و رفتار دوگانه آن‌ها درخصوص برجام و FATF در دو دولت مختلف به عنوان برخورد دوگانه با یک موضوع واحد تلقی شود. در واکنش به این انتقادات بود که جلالی از عدم بررسی دوباره FATF و مرگ برجام سخن گفت.


حسین جلالی نماینده رفسنجان در نشست خبری روز دوشنبه گفت: قانون FATF در مجلس قبل تصویب شد، اما شورای نگهبان آن را مردود شمرد و به مجلس بازگرداند. به خاطر اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در مجمع مخالفان جدی دارد و از دستور کار خارج است. دیگر مساله FATF در ایران طرح نخواهد شد. برخی می‌خواهند از جنازه مرده برجام استفاده کنند، اما این مرده با تنفس مصنوعی هم قابل احیا نیست و FATF دیگر احیاشدنی نیست.

اما هنوز ساعاتی از اظهارات این نماینده نگذشته بود که مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر حسین جلالی درخصوص خارج شدن FATF از دستور کار مجمع را تکذیب کرد. مجید انصاری در واکنش به این مطلب به جماران گفت: به هر حال FATF مثل سایر موضوعات مخالف و موافق دارد و همیشه هم موضع گرفته‌اند؛ اتفاق تازه‌ای نیفتاده و لذا اینکه از دستور کار خارج شده، چنین چیزی نبوده است. شخصا معتقد هستم که هرچه زودتر باید با دستور بیاید و تصویب شود. طرح نشدن آن هم تصمیمی است که باید در مجمع گرفته شود؛ بحث تازه‌ای راجع به FATF نشده که منجر به چنین تصمیمی شده باشد.

وی افزود: FATF مجموعه مواد چهار پروتکل CFT، مبارزه با تامین مالی تروریسم، پولشویی و جرایم سازمان یافته است که در دنیا مطرح شده و کشور‌های زیادی به آن پیوسته‌اند. بحث تامین مالی تروریسم و پولشویی قبلا در ایران تصویب شده و سال‌ها در ایران قانون هست و دارد اجرا می‌شود. دو لایحه دیگر هم مطرح شده و در مجمع هست و امیدوار هستیم که اگر مانعی در کار هست، برطرف و هرچه زودتر تصویب شود، چون نپیوستن ایران به FATF فقط از زاویه اقتصادی، مالی و بانکی نیست.

 الان به دلیل اینکه عضو FATF نیستیم، بسیاری از شرکت‌ها و موسسات مالی دنیا و حتی دولت‌هایی که مایل هستند با ایران همکاری رسمی و آشکار داشته باشند، با مشکل مواجه می‌شوند. در نتیجه باید روش‌های دور زدن تحریم‌ها یا مخفی‌کاری ناشی از FATF را در پیش بگیرند که این امر هزینه‌های سنگینی بر مردم و کشور ما تحمیل کرده است.

همه مردم می‌دانند که برای مسافرت به خارج، خرید اقلام موردنیاز یا عقد قرارداد با شرکت‌های دیگر کشور‌ها مرحله به مرحله با مشکل FATF مواجه هستند. بعضی مخالفین مطرح می‌کنند که الان ما نپیوسته‌ایم و داریم کشور را اداره می‌کنیم؛ اداره تا اداره داریم. اداره عادی کشور و اقتصاد ارزان‌تر و برای فعالان اقتصادی و کل نظام اقتصادی کشور راحت‌تر است. سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اهداف بزرگی ازجمله اینکه ایران در موضوعات مختلف رتبه اول منطقه شود و به رشد ۸ درصدی برسد. برای رشد ۸ درصدی حداقل باید سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی و داخلی داشته باشیم و طبعا این حجم از سرمایه‌گذاری اگر انجام شود، ارتباط گسترده‌ای را با کشور‌های مختلف می‌طلبد که بدون پیوستن به FATF غیرممکن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: من قبلا هم گفته‌ام حتی کشور‌های همراهی که الان با ایران کار می‌کنند، مثل چین و روسیه، همواره تاکیدشان بر همین بوده و هست که ایران هرچه زودتر به FATF بپیوندد و شرکت‌های چینی و روسی و دیگر شرکت‌ها بتوانند با ایران کار کنند. از دید من فعلا منفعت نپیوستن به FATF بیش از آنکه برای کشور باشد، برای کاسبان تحریم است. به نظر می‌رسد کاسبان تحریم هم در داخل ایران و هم در خارج از کشور نمی‌خواهند این فرصت منافع سنگین را از دست بدهند.

حسین جلالی، نماینده رفسنجان و رییس دفتر پیشین مرحوم آیت‌الله مصباح گفت: برخی می‌خواهند از جنازه مرده برجام استفاده کنند، اما این مرده با تنفس مصنوعی هم قابل احیا نیست و FATF دیگر احیاشدنی نیست. حسین جلالی شامگاه روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره FATF، اظهار کرد: قانون FATF در مجلس قبل تصویب شد، اما شورای نگهبان آن را مردود شمرد و به مجلس بازگرداند. به خاطر اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در مجمع مخالفان جدی دارد و از دستور کار خارج است. دیگر مساله FATF در ایران طرح نخواهد شد. وی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: هرچه در کشور قانون شد، محترم است. هیچ کشوری بی‌قانونی را تحمل نمی‌کند و بزرگ‌ترین جرایم متوجه تخلف از قانون است.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نباید بزرگان و ریش‌سفیدان اصولگرایان میدان انتخابات را به جوانان گام دوم انقلاب واگذار کنند، گفت: چند ماه پیش جلسه‌ای را درخصوص انتخابات تشکیل دادیم و از جوانان گام دوم انقلاب دعوت کردیم و افرادی را که واجد شرایط می‌دیدیم و برای اینکه حضور حداکثری مردم رقم بخورد، چهره‌های جدیدی را که رای‌آوری بیشتری داشتند را پیشنهاد دادیم، اما نه در پیش‌ثبت‌نام و نه ثبت‌نام قطعی، افرادی نیامدند. اگر سیاسیون و بزرگان شهر نظر بدهند که فرد دیگری را انتخاب کنند ما مردانه پشت آن ایستاده‌ایم، اما با شواهد و قرائنی که به دست‌مان رسیده چنین چیزی حاصل نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مانند چهار سال پیش جناح اصولگرا روی یک نفر ائتلاف خواهد کرد و اگر به این جمع‌بندی رسیدند که شما از انتخابات کناره‌گیری کنید آیا کنار خواهید رفت؟ بیان کرد: هم‌اکنون مخالف ائتلاف در جناح اصولگرا هستم، چهار سال پیش که در رفسنجان ائتلاف صورت گرفت، وحدت را در حضور حداکثری می‌دیدیم، اما الان حضور مردم را در تعدد داوطلبان مجلس می‌بینیم که قدرت انتخاب در مردم بالاتر می‌رود و حضور مردم در انتخابات هم بیشتر می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر