يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87748
تاریخ انتشار: 07 آبان 1402 12:10
وزیر صمت: با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارایه مجوز برای واردات لوازم خانگی انجام می‌شود

ورود لوازم خانگی آزاد می شود؟

باس علی آبادی با تاکید بر اینکه نگاه ما به بازار لوازم خانگی انحصاری نیست، اظهار کرد که به منظور رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارایه مجوز برای واردات لوازم خانگی انجام خواهد شد.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی لغو می‌شود؟ وزیر صمت در پاسخ به این پرسش گفته است: هدف ما از مدیریت عرصه تجارت، حمایت از تولید است منتها این حمایت بدین معنا نیست که رقابت را از بین ببرد؛ ما باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم. عباس علی آبادی با تاکید بر اینکه نگاه ما به این بازار انحصاری نیست، اظهار کرد که به منظور رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارایه مجوز برای واردات لوازم خانگی انجام خواهد شد.


   وزیر صمت درباره واردات چه گفت؟

وزیر صمت در جریان بازدید از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی (هامکس ۱۴۰۲) درباره اینکه همچنان ممنوعیت واردات لوازم خانگی به قوت خود باقی خواهد ماند یا مجوز واردات خواهید داد، اظهار کرد: همه هدف ما از مدیریت عرصه تجارت، حمایت از تولید است منتها این حمایت بدین معنا نیست که رقابت را از بین ببرد؛ ما باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم.

عباس علی آبادی افزود: به همین دلیل مسیر ما، مسیری نخواهد بود که صرفاً به لوازم خانگی، انحصاری نگاه کنیم، زیرا امروز لوازم خانگی ما رقابت پذیر است. وی گفت: به منظور رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، این کار (ارایه مجوز برای واردات لوازم خانگی) انجام خواهد شد. واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع است؛ ممنوعیتی که اوایل سال گذشته امیدهایی برای آزاد شدن واردات آن وجود داشت، اما در نهایت منتفی شد و از طرف دیگر در سال‌های اخیر همواره جدالی برای افزایش قیمت بین تولیدکنندگان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برقرار بوده است.

 «خودرو» مسیر صنعت لوازم‌خانگی  را طی کند ؟

معاون وزیر صمت نیز در حاشیه دیدار از نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی ایران گفت: رشد تولید در این صنعت به گونه‌ای بوده است که برخی شرکت‌ها که واردکننده بودند و تحت نام و نشان‌های کره‌ای تولید می‌کردند اکنون با همت کارگران و متخصصان ایرانی رشد محصولات را ادامه داده‌اند و با اتصال به خوشه صنعتی خود را به ۳۵۰ قطعه‌ساز لوازم خانگی داخلی متصل کرده‌اند. محمد مهدی برادران، اظهار کرد: در چند سال قبل در برخی حوزه‌ها کمبود لوازم خانگی داشتیم و تولید ملی هم کفایت نمی‌کرد اما اکنون شاهدیم که هم در این نمایشگاه هم در سطح عرضه در عرض کمتر از دو سال خطوط جدید لوازم خانگی فعال شده است.وی افزود: میزان تولید لوازم خانگی ۱۶ درصد در شش ماهه امسال نسبت به سال قبل رشد داشته است و به دنبال عمق‌بخشی به داخلی‌سازی هستیم به‌طوریکه برخی محصولات به عمق ۶۵ درصد و برخی محصولات به ۱۰۰ درصد رسیده است.

معاون وزیر صمت گفت: رشد تولید در این صنعت به گونه‌ای بوده است که برخی شرکت‌ها که واردکننده بودند و تحت نام و نشان‌های کره‌ای تولید می‌کردند اکنون با همت کارگران و متخصصان ایرانی رشد محصولات را ادامه داده‌اند و با اتصال به خوشه صنعتی خود را به ۳۵۰ قطعه‌ساز لوازم خانگی داخلی متصل کرده‌اند.وی تصریح کرد: هم‌اکنون محصولات لوازم خانگی به بیش از ۹۰ درصد عمق ساخت داخل رسیده است. برادران در خصوص رضایت مشتری از کیفیت لوازم خانگی ایرانی هم ابراز کرد: در صورت ابراز گلایه مشتری، سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا می‌کند اما تولیدکنندگان هم به صورت داوطلبانه ضمانت کالاها را تا ۲۴ ماه و در برخی شرکت‌ها حتی بیشتر هم افزایش داده‌اند.

ضمن اینکه بنا به هر دلیلی اگر مشتری از کالا رضایت نداشته باشد امکان تعویض جنس وجود دارد.وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم به عرصه محصولات جدید و به سمت توسعه صادرات محصولات برویم و این حجم از تنوع علاوه بر بازار داخلی نیاز به کشف بازارهای صادراتی هم دارد.معاون وزیر صمت در پاسخ به پرسشی در خصوص خطر ایجاد انحصار در صنعت لوازم خانگی مانند صنعت خودروسازی، گفت: با توجه به اینکه صنعت لوازم خانگی عمدتا به بخش خصوصی متصل است و شرکت شبه‌دولتی یا دولتی در این زمینه وجود ندارد رقابت در بخش خصوصی وجود دارد و همین رقابت ما را از صنعت خودرو متمایز کرده است؛ امیدواریم مسیری که لوازم خانگی طی کرد خودرو هم برود تا با رشد تولید خصوصی‌سازی، خودرو از انحصار خارج شود.
   دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد

محمود نجفی عرب، رییس اتاق بازرگانی تهران، نیز در جریان بازدید از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی (هامکس ۱۴۰۲) در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در حوزه کسب‌وکارها یکسری موانع و چالش وجود دارد که به علت اینکه برای رفع آن چاره‌ای اندیشیده نشده و دولتمردان نیز در این سال‌ها برای رفع آن اقبالی نشان نداده‌اند، در چالش‌ها سیستم اقتصادی کشور رسوخ کرده است.وی در ادامه به خروج شرکت‌های خارجی در صنعت لوازم خانگی ایران بعد از تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: اما خوشبختانه شرکت‌ها و تولیدکنندگان لوازم خانگی درخشش بسیار خوبی داشتند و توانستند جای شرکت‌های خارجی را پر کنند.نجفی عرب اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر تمامی نیازهای بازار در حوزه کالاهای لوازم خانگی در کشور توسط تولیدکنندگان تولید و بازار را پوشش می‌دهد.

او به افزایش کیفیت لوازم خانگی در طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه صنعت لوازم خانگی نیز به مانند سایر صنایع دیگر، مبتلا به بیماری مزمن «قیمت‌گذاری دستوری» است. با وجود انتقاد و اعتراض شدید تولیدکنندگان، صاحبان کسب و کار و اقتصاد دانان نسبت به قیمت‌گذاری دستوری اما متاسفانه گوش شنوایی برای حل این مشکل وجود ندارد. او در انتها تاکید کرد که دولت باید دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد و اجازه رقابت شرکت‌ها و تعیین قیمت کالاها بر اساس عرضه و تقاضا را بدهد.

در همین حال، محسن شکراللهی مدیرکل دفتر لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، به ایرنا گفته است: محصولات داخلی لوازم خانگی امروز در بازار کشورمان وجود دارد که نشانگر بهره مندی تولیدکنندگان از دانش بنیان‌ها و تکنولوژی روز است. وی افزود: بخشی از قطعات و لوازم خانگی از خارج وارد می‌شود و بخشی در داخل کشور تولید می‌شود که در وزارت صمت و با کمک انجمن لوازم خانگی درصدد تجمیع تقاضاها هستیم. شکراللهی با بیان اینکه وزارت صمت به دنبال تامین نیازهای فناورانه در صنعت لوازم خانگی است، گفت: یکی از موفقیت‌های این صنعت در جهان به دلیل استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در مقیاس اقتصادی برای دست یافتن به تولید انبوه است. وی بیان‌داشت: متخصصان دانش‌بنیان برای تولید محصولات باید نیازهای بازار را تامین کنند.

در همین راستا، وزارت صمت برنامه راهبردی در لوازم خانگی را تهیه کرده است تا از این طریق با انسجام بخشی به سیاست‌گذاری‌ها، اجرای سازوکارها و با حمایت سایر بخش‌های دولتی شاهد تحول در بخش صنعت لوازم خانگی باشیم.وی همچنین، از اعطای جایزه ملی فناوری و نوآوری به شرکت‌های برتر صنعت لوازم خانگی خبر داد و گفت: نخستین جایزه ملی در صنعت فناورانه به زودی رونمایی می‌شود و در این راستا، نزدیک به ۲ ماه است که بر اساس شاخص‌ها، شرکت‌ها و ایده‌های برتر در طراحی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.وی بیان‌داشت: دبیرخانه دایمی جایزه ملی فن آوران و نوآوری در وزارتخانه تشکیل می‌شود تا این جایزه به برترین شرکت فن‌آور، صادرکننده فن‌آور، استارت‌آپ فن‌آور، ایده فناوری و نوآوری و نمونه آزمایشگاهی و بهترین طراحی صنعتی فن‌آورانه در صنعت لوازم خانگی تعلق بگیرد.گفتنی است، بیست و سومین نمایشگاه صنعت لوازم خانگی روز سوم آبان‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد و تا ششم آبان میزبان شرکت‌ها و بازدیدکنندگان بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر