يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87736
تاریخ انتشار: 07 آبان 1402 09:07
شاخص‌های سهامی بدترین عملکرد‌های سال‌جاری را ثبت کردند

چرا بورس زمین گیر شد؟

اوضاع و احوال آشفته و نابسامان بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و تالار شیشه‌ای این روزها، در بحرانی‌ترین حالت ممکن به‌سر می‌برد. سایه سنگین ریسک سیستماتیک بر سر بازار سهام سنگینی می‌کند و در روز گذشته، شاخص‌های سهامی یکی از بدترین عملکرد‌های سال‌جاری را ثبت کردند.

با تشدید درگیری‌های نظامی در غزه، مارش قیمتی در بازار‌های داخلی و خارجی نواخته شد. در جریان تحولات روز گذشته، طلای جهانی به‌عنوان بازار امن از مرز ۲هزار دلار گذشت و به قله ۶ماه اخیر رسید.

شارژ طلای جهانی، با بازار دلار و سکه داخلی همسو بود؛ به‌نحوی‌که قیمت دلار بازار آزاد از ۵۲هزار تومان عبور کرد (که البته در اواخر وقت معاملاتی کمی اصلاح قیمتی رخ داد) و قیمت سکه به حوالی ۳۰میلیون تومان رسید.

در بورس کالا نیز افزایش تقاضا برای ابزار‌های طلایی قابل مشاهده بود. از سوی دیگر، بازار سهام تهران، اما رنگ متفاوتی به خود گرفت. نماگر اصلی بورس تهران، طی معاملات روز شنبه با افت ۵۱هزار واحدی، کانال ۲میلیون واحد را از دست داد و در سطح یک‌میلیون و۹۵۱هزار واحد متوقف شد.

نماگر هموزن نیز با کاهش ۳.۴۸درصدی به ۶۵۳هزار واحد رسید. مطابق بررسی‌ها، در جریان معاملات اولین روز معاملاتی هفته، یک‌هزار و۷۳میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار و ۵۶۲میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

اوضاع و احوال آشفته و نابسامان بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و تالار شیشه‌ای این روزها، در بحرانی‌ترین حالت ممکن به‌سر می‌برد. سایه سنگین ریسک سیستماتیک بر سر بازار سهام سنگینی می‌کند و در روز گذشته، شاخص‌های سهامی یکی از بدترین عملکرد‌های سال‌جاری را ثبت کردند.

علاوه‌بر اینکه شاخص‌کل بورس تهران به زیر سطح مهم ۲‌میلیون‌واحدی رسید؛ بازدهی این نماگر از ابتدای سال نیز در محدوده منفی قرارگرفت تا سهامداران مهجور بورس تهران، ناامیدتر از گذشته، نظاره گر ورق‌خوردن صفحات تقویم باشند.

سقوط شاخص‌کل

در روز گذشته، شاخص‌کل بورس تهران با ریزش سنگین ۵۱‌هزار‌واحدی همراه شد تا افت ۲.۵۴‌درصدی نماگر اصلی بازار سهام، این شاخص را تا سطح یک‌میلیون و ۹۵۱‌هزار‌واحدی پایین بکشد. چنین افتی در شاخص مذکور از ۲۶ تیرماه سال‌جاری بی سابقه بوده‌است.

با سقوط به کانال یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار واحدی، شاخص‌کل بعد از ۴۱ روز معاملاتی، مجددا محدوده ۲‌میلیون‌واحدی را از دست داد تا سریال رفت و برگشت تکراری شاخص‌کل در دو کانال یادشده همچنان ادامه‌دار باشد. گفتنی است که کف شاخص‌کل در سال‌جاری، سطح یک‌میلیون و ۹۳۸‌هزار‌واحدی است و دماسنج اصلی بازار سهام؛ فاصله چندانی با کف تجربه شده در سال‌جاری ندارد.

افزون بر این، شاخص‌کل، آخرین روز معاملاتی سال‌گذشته را در محدوده یک‌میلیون و ۹۶۰‌هزار‌واحدی به پایان رساند و اکنون با قرارگیری شاخص در سطح یک‌میلیون و ۹۵۱‌هزار‌واحدی، عملکرد شاخص‌کل در سال‌جاری منفی بوده‌است و این شاخص ۰.۴۷‌درصد پایین‌تر از سطح پایان سال‌گذشته ایستاده است.

آمار فوق در اوایل هشتمین ماه از سال‌در حالی به‌ثبت رسیده‌است که شاخص‌کل توانسته بود با رسیدن به سطح ۲‌میلیون و ۵۳۵‌هزار‌واحدی در ۱۶ اردیبهشت سال‌جاری، بازدهی ۲۹.۳‌درصدی را از ابتدای سال‌ثبت کند و اکنون علاوه‌بر اینکه بازدهی به‌دست آمده توسط شاخص ازدست رفته، بلکه بازدهی شاخص از ابتدای سال، در محدوده منفی نیز قرار گرفته‌است.

در روز گذشته، شتاب افت قیمت‌ها در نماد‌های کوچک و با ارزش بازار پایین بیشتر از نماد‌های بزرگ و شاخص ساز بود و همین موضوع خود را در افت بیشتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص‌کل نشان‌داد. در جریان معاملات نخستین روز از هفته، شاخص هم وزن با افت ۲۳‌هزار و ۵۴۸‌واحدی همراه شد و تا سطح ۶۵۳‌هزار‌واحدی عقب‌نشینی داشت.

افت ۳.۴۸‌درصدی نماگر هم وزن در روز گذشته، بیشترین افت این نماگر از ۱۶ مهر سال‌جاری بوده‌است. شاخص‌کل فرابورس نیز با افت ۲.۷۴‌درصدی همراه شد تا این نماگر نیز بیشترین افت خود را از ۲۰ خرداد سال‌جاری تجربه‌کرده باشد. به‌علاوه، بازدهی این شاخص نیز از ابتدای سال با افتی که در روز گذشته تجربه کرد، در محدوده سرخ قرارگرفت و آمار و ارقام، کاهش ۲.۷۳‌درصدی این شاخص را نسبت به مقدار پایانی سال‌گذشته نشان می‌دهد.

همچنین در جریان معاملات روز شنبه، هزار و ۷۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۴‌هزار و ۲۸۵‌میلیارد تومان را ثبت کرد.

هر ۳۹ صنعت حاضر در بورس تهران در روز گذشته، در محدوده سرخ تابلوی معاملاتی به‌کار خود پایان دادند و ۹۷‌درصد از نماد‌های بازار نیز در دامنه منفی کار خود را به اتمام رساندند. چنین آمار و ارقامی در حالی در بازار سهام به‌ثبت رسید که قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و طلا، تمایلات صعودی از خود ابراز کرده اند.

در روز گذشته، قیمت سکه رفاه در بورس، با افزایش ۳.۵۳‌درصدی نسبت به‌روز گذشته، به ۳۰‌میلیون و ۳۰۱‌هزار‌تومان رسید. نیم‌سکه با افزایش ۲۵۰‌هزار‌تومانی نسبت به‌روز قبل مواجه شد و به قیمت ۱۵‌میلیون و ۸۶۰‌هزار‌تومان مورد معامله قرارگرفت. ربع‌سکه هم افزایش قیمت ۲۵۰‌هزار تومانی داشت و در قیمت ۱۰‌میلیون و ۸۴۰‌هزار تومان میان خریداران و فروشندگان دست‌به‌دست شد.

رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در حالی به‌وقوع پیوسته که هم قیمت دلار و هم قیمت اونس جهانی طلا در روز‌های اخیر، تمایلات صعودی از خود نشان‌داده‌اند. اسکناس آمریکایی که پس از شروع جنگ غزه و اسرائیل، پس از مدت‌ها از میانگین چند ماه اخیر خود یعنی کانال ۴۹‌هزار‌تومان جدا شده و توانسته بود تا سطح ۵۳‌هزار و ۶۵۰‌تومانی نیز پیشروی داشته‌باشد، بعد از عقب‌نشینی کوتاه مدتی که تا پله‌های ابتدایی کانال ۵۰‌هزار‌تومان داشت، مجددا در مسیر صعودی قرارگرفته و تمایلات صعودی از خود ابراز کرده‌است، اما همان‌طور که بار‌ها بدان پرداختیم، بازار سهام هنگام بروز ریسک‌های سیاسی، همواره در مدار نزولی قرار می‌گیرد و اثر سایر متغیر‌ها بر بازار سهام، کمرنگ‌تر می‌شود، به‌همین‌دلیل است که بازار سهام در روز گذشته چنین افتی را تجربه کرد و اثر افزایش در قیمت دلار را نادیده گرفت. نکته حائزتوجه در این اثنا این است که با افت قیمت‌ها در ماه‌های اخیر و انتشار صورت‌های مالی تابستان سال‌جاری در کدال، نسبت قیمت به سود گذشته‌نگر کلیت بازار سهام (P/E TTM) به ۶.۷۲ رسیده‌است که افت قابل‌توجهی را نسبت به ماه‌های گذشته نشان می‌دهد.

با همه این تفاسیر می‌توان گفت که به‌نظر می‌رسد، اکثر معامله‌گران بازار در مواجهه با جنگی که در خاورمیانه رخ‌داده‌است؛ دچار نوعی بیش‌واکنشی شده‌اند و به‌صورت هیجانی اقدام به عرضه سهام خود در بازار می‌کنند.

در این میان ضعف سیاستگذار نیز یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که از سوی برخی از سهامداران به‌عنوان یکی از کاستی‌های مقام ناظر ذکر می‌شود؛ در واقع سیاستگذار در مقطع فعلی می‌توانست در اداره امور کلی بازار و دعوت سهامداران به آرامش نقش موثرتری ایفا کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر