يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87648
تاریخ انتشار: 30 مهر 1402 08:16
همزمان با افت نرخ دلار، قیمت دیگر ارز‌ها نیز در بازار روز گذشته کاهش یافت. یورو ۸۸۰ تومان ارزان شد و در رقم ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید. پوند نیز با افت قیمت چشمگیر حدود هزار تومانی خود در رقم ۶۱ هزار و ۱۶۰ تومان معامله شد.
مجوز حضور دلار در کانال ۵۱ تمدید نشد. پس از رشد قیمت‌های شاخص ارزی در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته، با شروع بازار در هفته جدید نرخ این ارز مجددا کاهشی شد و به سطوح قیمتی کانال ۵۰ هزار تومانی بازگشت.

قیمت اسکناس آمریکایی که در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در بازار روز شنبه در بازه قیمتی ۵۰ هزار و ۲۵۰ تا ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید. تحلیلگران بر این باورند که با وجود افت سطح انتظارات تورمی و به تبعیت آن افت سطح تقاضا، عدم تمایل بانک مرکزی نسبت به حضور دلار در کانال‌های بالاتر نیز از جمله علل تمایل اسکناس آمریکایی به کانال‌های ۴۹ و ۵۰ هزار تومانی است.

بررسی‌های آماری نیز گویای آن است که از ابتدای سال جاری تاکنون به غیر از ۲ ماه نخست سال، میانگین نرخ دلار آزاد در بازه قیمتی ۴۹ تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است؛ که بهبود درآمد‌های ارزی کشور در این بازه و همچنین آزادسازی منابع بلوکه شده در کشور‌های خارجی، دست بازار‌ساز را جهت تداوم بخشی به این ثبات بازگذاشته است.

افت یک روزه بازار ارز
دیروز شنبه ۲۹ مهر روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر رسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در ظهر روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر در رقم ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رفته بود، در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را در حوالی رقم ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز کرد. در ساعات میانی دیروز افت نرخ دلار شدت بیشتری به خود گرفت.

بازه قیمتی ۵۰ هزار و ۲۵۰ تا ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان را می‌توان به عنوان محل نوسان نرخ ارز مذکور در ظهر روز گذشته دانست و در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی با ۸۵۰ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان به ثبت رسید.

گفتنی است که همزمان با افت نرخ دلار، قیمت دیگر ارز‌ها نیز در بازار روز گذشته کاهش یافت. یورو ۸۸۰ تومان ارزان شد و در رقم ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید. پوند نیز با افت قیمت چشمگیر حدود هزار تومانی خود در رقم ۶۱ هزار و ۱۶۰ تومان معامله شد.

افت قیمت دلار در معاملات بازار سکه و طلای روز گذشته نیز منعکس شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که بهای جهانی اونس طلا و نرخ دلار در بازار آزاد ۲ عامل مهم در تشکیل نرخ سکه است. روز گذشته نیز برخلاف رشد قیمت طلای جهانی، افت نرخ سکه سبب ریزش قیمت سکه شد.

هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات بازار روز گذشته با حدود ۳۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب این کالای سرمایه‌ای نیز در بازار روز گذشته در حوالی کانال ۵ میلیون تومانی محاسبه شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر