يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87578
تاریخ انتشار: 24 مهر 1402 09:30
پیش‌بینی جدید از نرخ ارز؛

روند کاهشی دلار آمریکایی به دو دلیل

تحلیلگران بر این باورند که تداوم روند کاهشی اسکناس آمریکایی ناشی از وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور و همچنین کمرنگ شدن انتظارات تورمی فعالان بازار است. اما برخی پیش بینی ها حاکی از این است که قیمت دلار اکنون در ناحیه ۵۰ هزار تومان در حال نوسان بوده و متغیرهای پولی و اقتصاد کلان می توانند دلار را به قیمت های جدید برساند.

بررسی‌های به‌عمل آمده از معاملات شاخص ارزی در بازار غیر‌رسمی ارز تهران گویای آن است که تب و تاب بازار ارز فروکش کرده و از تعداد خریداران کاسته شده است. این کاهش سطح تقاضا نیز سبب شده تا قیمت هر برگ دلار آزاد با خروج از سطوح قیمتی کانال ۵۱هزار تومانی به پله‌های انتهایی کانال پایین‌تر وارد شود.

تحلیلگران بر این باورند که تداوم روند کاهشی اسکناس آمریکایی ناشی از وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور و همچنین کمرنگ شدن انتظارات تورمی فعالان بازار است.

قیمت هر برگ دلار آزاد در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۴۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۵۰ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه طلا نیز در بازار روز گذشته حدود ۱۷۰ هزار تومان افت کرد. نکته قالب توجه این است که در ماه‌های تابستان سال جاری نرخ این ارز از مرز قیمت ۵۰ هزار تومانی عبور نکرده و در کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی به ثبات نسبی رسیده بود، حال در صورت بازگشت قیمت دلار به کانال‌های ذکر شده می‌توان گفت که بانک مرکزی تمرکز زیادی بر سیاست تثبیت اقتصادی گذاشته است.
تغییر کانال شاخص ارزی

دیروز یکشنبه ۲۳ مهر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. در حالی که نرخ این ارز در بازار روز شنبه با نوسان مثبت ۱۵۰ تومانی به رقم ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده بود، با شروع بازار در صبح روز گذشته فعالیت خود را در مرز دو کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود نرخ این ارز کاهش قیمت دیگری را تجربه کرد و وارد کانال پایین‌تر شد. در واپسین معاملات نقدی روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود ۴۵۰ تومان افت نسبت به نرخ پایانی روز شنبه در رقم ۵۰ هزار و ۸۵۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشید. همزمان با افت قیمت دلار نرخ دیگر ارز‌ها نیز در بازار تهران به روند کاهشی خود ادامه دادند. قیمت یورو و پوند در بازار روز گذشته به ترتیب ۱۲۰ و ۲۵۰ تومان افت کرد.

هر برگ اسکناس یورو در واپسین معاملات نقدی روز گذشته در رقم ۵۳ هزار و ۴۳۰ تومان به فروش رسید. پوند انگلستان نیز دیروز در سطح قیمتی ۶۱ هزار و ۶۲۰ تومانی معامله شد. کارشناسان ارزی بر این باورند که عبور موفقیت‌آمیز بازار ارز از نوسان هفته گذشته خبر از وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور می‌دهد.

چرا که در ماه‌های پیشین و در زمان حضور نرخ دلار آزاد زیر مرز ۵۰ هزار تومانی پیش‌بینی می‌شد با انتشار نخستین سیگنال‌های نگران‌کننده تعادل نرخ ارز به هم بخورد. در هفته گذشته نیز با انتشار اخبار مناقشات نظامی در منطقه، بازار از حالت تعادلی خود خارج شد، اما اکنون مشاهده می‌شود که نرخ‌ها به آهستگی در حال بازگشت به کریدور سابق خود هستند. در نتیجه عدم کشش نرخ‌ها نسبت به افزایش قیمت را می‌توان در دست پر بازارساز جست‌وجو کرد.


در همین حال سایروس امیرآبادی می گوید: اگر بخواهیم قیمت دلار را محاسبه کنیم باید نگاهی به قیمت نفت بیندازیم، علاوه بر آن باید مولفه‌هایی مانند رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، تورم را نیز محاسبه کنیم.

 به گفته امیرآبادی، نفت اکنون در محدوده ۹۰ دلار است اما نفت ایران با قیمت هر بشکه ۷۰ دلار به فروش می‌رسد، ایران به جای اینکه نفت را ۷۰ دلار بفروشد باید با قیمت ۳۵۰ دلار به فروش برساند که بتواند کسری بودجه را پوشش دهد.

او می افزاید: رسانه رسمی دولت اعلام کرده است درآمد نفتی ایران ۱۴.۷ میلیارد دلار از راه فروش نفت به چین به دست آمده است به طوریکه ۲۶۳ میلیون بشکه نفت را به چین با قیمت ۵۵ دلار فروخته‌ایم.

این کارشناس و فعال اقتصادی به مهر گفته است: صندوق بین المللی پول رشد نقدینگی در ایران را ۳۸ درصد و رشد اقتصادی را ۲ درصد معرفی کرده است، تورم آمریکا نیز ۴.۹ درصد بوده و نرخ دلار در اسفند ماه سال قبل به میزان ۴۶ هزار تومان بوده و اکنون نیز نرخ دلار در بازار آزاد بین ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان در حال نوسان است. اگر رشد نقدینگی را از رشد اقتصادی کم کنیم به ۳۶ درصد رسیده و اگر همین را از تورم آمریکا کم کنیم به ۳۱ درصد می رسیم.

این کاشناس اقتصادی همچنین تاکید کرده که اگر قیمت دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ۳۱ درصد آن را محاسبه با نرخ فعلی دلار جمع کنیم به عدد ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهیم رسید. به عبارتی قیمت واقعی دلار با توجه رشد اقتصادی و تورم ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است.

او در بخش دیگری از صحبتهایش اینطور گفته: از ابتدای دهه ۵۰ شمسی وقتی صادرات نفتی ایران افزایش یافت تقاضای خرج کردن دلار افزایش یافت ولی با تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ایران تقاضای دولت برای خرج منابع کاهش نیافته است، از ابتدای تولید ریال در سال ۱۳۱۰ شمسی همواره نرخ رسمی و نرخ غیررسمی یعنی بازار آزاد در ارز داشته‌ایم و همیشه نرخ رسمی به نرخ غیر رسمی رسیده است. روزنامه‌های قبل از انقلاب را مطالعه کنید دقیقاً همین تنش‌ها را در بازار ارز می‌بینید و این یعنی مشکل ارز در ایران یک مشکل ریشه دار بیش از ۹۰ ساله است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر