شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 87507
تاریخ انتشار: 20 مهر 1402 20:30
بازی دلار روی موج اخبار جنگی؛

لیدر بازار ارز کیست؟

تحلیل‌گران می‌گویند جنگ اسرائیل و حماس ژیوپلتیک منطقه را تغییر می‌دهد و در چنین شرایطی دلار بر دوش اخبار جنگی موج سواری می‌کند.
تحلیل‌گران می‌گویند جنگ اسرائیل و حماس ژیوپلتیک منطقه را تغییر می‌دهد و در چنین شرایطی دلار بر دوش اخبار جنگی موج سواری می‌کند.

 برخی از تحلیلگران بین‌المللی جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس را عاملی می‌دانند که می‌تواند ژئوپلتیک منطقه را تغییر دهد. اسرائیل و عربستان به مراحل نهایی عادی‌سازی روابط رسیده بودند و قرار بود این مسئله نقطه عطف بهبود روابط اسرائیل با سایر کشور‌های منطقه باشد؛ باتوجه به برخی اظهارنظرات چنین توافقی در جهت شکل‌گیری یک اجماع علیه ایران بود.

در چنین شرایطی با شروع جنگ اسرائیل و حماس ورق برگشت، حال افکار عمومی منطقه، و علی‌الخصوص ملت‌های عربی، اسرائیل را محکوم می‌کند و عربستان به فرایند عادی‌سازی روابط با اسرائیل پایان داده است.

اقدامات کنونی اسرائیل اگرچه از طرف غرب حمایت می‌شود، اما فشار افکار عمومی باعث فاصله‌گیری قابل توجه کشور‌های عربی منطقه از اسرائیل شده است. به دنبال این اتفاق سید ابراهیم رئیسی روز قبل با بن سلمان ولیعهد عربستان تلفنی صحبت کرد.

سیاست منزوی کردن ایران در منطقه به نفع دلار نمی‌توانست باشد و اثر تخریبی طولانی مدت بر اقتصاد و قیمت دلار می‌گذاشت. اما در کوتاه‌مدت نگرانی از بالا گرفتن تنش‌ها و کشیده شدن پای ایران به آن، قیمت‌ها را صعودی کرده بود.

به همین خاطر پس از آنکه مدرکی از مشارکت ایران در جنگ ارایه نشد و مقامات عالی ایران، آمریکا و حتی اسرائیل ارتباط مستقیم ایران در این عملیات را رد کردند، دلار در نیمه دوم هفته کاهش قابل توجهی را ثبت کرد.

در شرایط کنونی هم اگرچه اجماع منطقه‌ای ایالات متحده علیه ایران، دست‌کم در کوتاه مدت، شکست خورده است، اما نگرانی‌ها از رفتاری شبیه به آنچه امریکا در پی یازده سپتامبر انجام داد، در مقیاسی کوچک‌تر و از جنس تحریم‌های بیشتر، می‌تواند بر اهرم انتظارات تاثیر گذار باشد.

لیدر کاهش قیمت‌ها در بازار روز قبل درهم بود و بازارساز با عرضه درهم قیمت دلار را پایین کشید و کنترل کرد. در روز چهارشنبه، اول درهم کاهش می‌یافت و با کاهش حباب درهم قیمت دلار عقب‌نشینی کرد. در معاملات روز قبل درهم محدوده مهم ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان را ازدست‌داد و اگر این روند را ادامه یابد ایستگاه بعدی درهم می‌تواند محدوده حمایتی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان باشد.

حجم معاملات سکه رفاه بالا رفت
قیمت سکه در معاملات روز قبل نزولی شد، ولی بررسی حجم معاملات سکه رفاه در این هفته نشان دهنده جهش قابل توجه معاملات در هفته جاری است. سکه رفاه در معاملات روز قبل بالاتر از بازار آزاد ایستاد که اگر این اتفاق در روز شنبه هم ادامه پیدا کند می‌تواند به معنای تغییرجهت انتظارات معامله‌گران بنیادی سکه باشد.

حباب سکه امامی در روز قبل با کاهش دو درصدی مواجه شد، ولی همچنان بالاتر از میانگین شش ماهه است. بر اساس نمودار، سکه امامی روی حمایت ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ایستاده و حمایت ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را پیش‌رو دارد. مقاومت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نیز در برابر مسیر صعودی مقاومت تعیین‌کننده‌ای است.

تعلل بازار سرمایه برای صعود
بازار سرمایه کماکان بی‌جان معامله می‌شود و ارزش معاملات خرد چنگی به دل نمی‌زند. این اتفاق در حالی رخ داده که علاوه بر اخبار مثبت پیشین، روز قبل گمانه‌زنی‌ها به نفع گروه خودرو بالا رفت. پیش‌شرط حداقل زمانی پنج ساله برای تجدید ارزیابی ملغی شد و مجتبی توانگر نماینده مجلس در توییتی اعلام کرد که مجلس قیمت‌گذاری دستوری را در سال‌های برنامه هفتم حذف کرد.

به نظر می‌رسد با وجودی که به گفته تحلیل‌گران در ارزندگی بازار سرمایه شکی نیست، بازار سرمایه همچنان برای صعودی شدن و ورود سرمایه تعلل می‌کند.

شاخص کل بازار سرمایه مقاومت محدوده دو میلیون و ۴۰ هزار واحدی را پیش‌رو دارد در صورت عقب‌نشینی هم محدوده دو‌میلیون واحد همچنان به عنوان حمایت روانی شاخص کل عمل خواهد کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر