يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87500
تاریخ انتشار: 20 مهر 1402 18:13
با آغاز درگیری‌های منطقه‌ای موجی از انتظارات تورمی در بازار تهران به‌وجود آمد و فضای معاملات ارزی را هیجانی کرد؛ اما با گذشت زمان این هیجانات به مرور کاهش یافت و نرخ ارز دچار عقبگرد پله‌ای شد.
نرخ شاخص ارزی در دومین روز متوالی کاهشی ثبت شد. درحالی‌که در روز‌های ابتدایی هفته قیمت دلار آزاد با خروج از بازه آرامش خود به کانال قیمتی ۵۳هزار تومانی رسیده بود در بازار روز گذشته نرخ این ارز مجددا کاهشی و در مرز ۲ کانال ۵۱ و ۵۲ هزار تومانی به فروش رسید.

بررسی‌های به‌عمل‌آمده از معاملات فردایی این ارز در عصر روز گذشته گویای آن است که معاملات آتی این ارز نیز در میانه‌های کانال ۵۱هزار تومانی صورت می‌پذیرد.

به عقیده تحلیلگران ارزی این روند کاهشی ناشی از تخلیه هیجانات در بازار است. با آغاز درگیری‌های منطقه‌ای موجی از انتظارات تورمی در بازار تهران به‌وجود آمد و فضای معاملات ارزی را هیجانی کرد؛ اما با گذشت زمان این هیجانات به مرور کاهش یافت و نرخ ارز دچار عقبگرد پله‌ای شد.

به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی این کاهش قیمت عدم ارتباط تنش‌های نظامی با ایران باشد. درنهایت قیمت هر برگ دلار آزاد در معاملات عصر روز گذشته به رقم ۵۲ هزار تومان رسید. روند قیمت سکه طلا نیز در بازار روز گذشته کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز چهارشنبه حدود یک‌میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد و به رقم ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

دلار عقب‌تر از دیگر ارز‌ها
دیروز چهارشنبه ۱۹ مهرماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز سه‌شنبه از سطوح قیمتی انتهای کانال ۵۲ هزار تومانی بازگشت و رقم ۵۲ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شد در بازار دیروز افت قیمت ۵۰ تومانی دیگری را نیز تجربه کرد تا در واپسین معاملات نقدی روز چهارشنبه در رقم ۵۲ هزار تومان ثبت شود.

البته معاملات فردایی این ارز کاهش قیمت‌های بیشتری را تجربه کرد. نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات آتی عصر روز گذشته در بازه قیمتی ۵۱ هزار و ۶۵۰ تا ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان به ثبت رسید. اما نکته قابل توجه در بازار روز گذشته، کاهش قیمت چشمگیر دیگر ارز‌ها نسبت به دلار بود. نرخ دیگر ارز‌ها در بازار غیر رسمی روز گذشته روند‌های کاهشی جدی‌تری را تجربه کردند.

هر برگ اسکناس یورو در بازار روز گذشته حدود ۷۶۰ تومان نسبت به نرخ روز سه‌شنبه کاهش یافت و در رقم ۵۵ هزار و ۷۰ تومان به فروش رسید. پوند انگلستان نیز در بازار روز چهارشنبه کاهش قیمت ۸۰۰ تومانی را از خود به ثبت رساند. برخلاف نوسان‌های مشاهده‌شده در بازار ارز غیر رسمی، بررسی روند نرخ ارز در معاملات رسمی مرکز مبادله ارز و طلا حاکی از تداوم شرایط ارامش در این بازار است.

نرخ اسکناس مرکز مبادله در بازار روز گذشته با نوسان کاهشی ناچیز نسبت به نرخ روز پیشین همچنان در کانال ۴۱ هزار تومانی به فروش رسید. نرخ حواله رسمی نیز در بازار دیروز تغییر چشمگیری نداشت و در رقم ۳۷ هزار و ۴۶۱ تومان ثبت شد. در این میان روز گذشته رواط عمومی مرکز مبادله ارز و طلا نیز از عرضه ۲۲۷میلیون دلار به‌صورت حواله در ۱۸مهر ماه خبر داد که به عقیده کارشناسان ارزی، این خبر نشانگر شرایط مناسب ذخایر ارزی کشور است.

تابلو‌های قرمز بازار طلا
همزمان با افت قیمت‌ها در بازار ارز، نرخ قطعات مختلف سکه طلا نیز در بازار دیروز کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی یک میلیون تومان ارزان‌تر از بازار روز سه‌شنبه و در رقم ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. ربع و نیم سکه نیز با افت قیمت یکسان ۴۰۰ هزار تومانی در ارقام ۱۵ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان برای نیم‌سکه و ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان برای ربع‌سکه به فروش رسیدند. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار دیروز حدود ۵۰ هزار تومان ارزان شد.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر