يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87438
تاریخ انتشار: 17 مهر 1402 09:56
زلزله هرات چه ربطی به بازار ارز ایران دارد؟

قیمت دلار و سکه به سه دلیل افزایش یافت

دلار در دو روز دو هزار تومان بالا رفت سکه دو میلیون و‌ پانصد هزار تومان/ بازار با تکرار یک پدیده روبرو شد؛ صرافی هایی که در التهاب کرکره ها را پایین می‌کشند و طلا فروشی که در این وضعیت کرکره را بالا می‌دهند/ معامله گران مدعی بودند در بانک مرکزی نشست ارزی برگزار شده است/ چرا زلزله هرات بازار را تکان داد؟

قیمت دلار در دو روز بیش از 2000 تومان بالا رفت و قیمت سکه در این دو روز افزایش بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومانی داشته است.

با این افزایش قیمت دلار وارد کانال 52 هزار تومان و قیمت سکه وارد کانال 30 میلیون تومان شد. معامله‌گران می‌گویند بعد از چهار ماه روند نزولی، به پایان اصلاحات رسیدیم. قیمت دلار هرات در معاملات یکشنبه 50 هزار و 900 تومان شروع به کار کرد و با افزایش مقاومت‌ها یکی پس از دیگری پودر شدند.

بازار ارز هرات در یک روند صعودی در روز یکشنبه وارد کانال 52 هزار تومان شد و تا 52 هزار و 300 تومان هم بالا رفت و در شکستن این سطح مقاومتی ناکام ماند و بین 51 هزار و 800 تا 52 هزار و 300 تومان نوسان داد.

افزایش شکاف سکه نقدی و فردایی

قیمت سکه در 28 میلیون و 400 هزار تومان آغاز به کار کرد و تا 30 میلیون و 400 هزار تومان بالا رفت و در 30 میلیون و 100 هزار تومان بسته شد. این درحالی بود که سکه فردایی تا 31 میلیون و 900 هزار تومان بالا رفت و شکاف سکه نقدی و فردایی زیاد شد. سکه رفاه هم در معاملات یکشنبه با رشد کمتر به 28 میلیون و 990 هزار تومان رسید که شکاف بیش از یک میلیون با بازار دارد.

قیمت درهم امارات با گپ مثبت در کانال 14 هزار تومان بازگشایی شد و مثل بازارهای دیگر با افزایش تا 14 هزار و 450 تومان بالا رفت. با این قیمت درهم، برای دلار نرخ 53 هزار تومان برآورد می‌شود. معامله‌گران از روز شنبه می‌گفتند که در بازار درهم جو کاملا خریدار است.

چرا قیمت‌ها به صورت فزاینده بالا رفتند؟

اکو ایران نوشت: معامله‌گران سه تا دلیل داشتند، یک اینکه 26 مهر سررسید منقضی شدن برخی از محدودیت‌های برجامی وجود دارد که شنیده می‌شود اتحادیه اروپا نمی‌خواهد منقضی کند. که از نظر معامله‌گران این نشان دهنده این است که تنش بین جمهوری اسلامی با آمریکا و اتحادیه اروپا در حال زیاد شدن است. دلیل دوم برمی‌گردد به تشدید درگیری بین حماس و اسرائیل. معامله‌گران معتقدند با این درگیری چشم‌انداز تنش‌ها در منطقه زیاد شده و پیامد‌های آن زیاد خواهد بود. دلیل سوم به زلزله هرات ربط دارد.

زلزله هرات چه ربطی به بازار ارز ایران دارد؟

به عقیده معامله‌گران از آن‌جایی که  روی بازار ارز هرات هیچ نظارتی وجود ندارد، بخاطر پولشویی حجم معاملات آن بسیار زیاد است و این خود نشان می‌دهد که هرات نه تنها در بازار ارز ایران بلکه در دنیا مهمه است.

با همزمان شدن زلزله هرات و تشدید درگیری در منطقه و موضع‌گیری طالبان درمورد این تنش‌ها، تقاضای دلار در این بازار زیاد شده و با توجه به زلزله صرافی‌ها بسته هستند و کمتر کسی در این شرایط می‌فروشد. معامله‌گران می‌گویند این افزایش تقاضا نسبت به عرضه در بازار ارز هرات موجب شد که رشد دلار بیشتر از طلا باشد و طلا حباب بگیرد.

در روز یکشنبه توییت چند وقت پیش ایبنا، رسانه بانک مرکزی که بعد از آزادسازی منابع مدعی شده بود که ریزش دلار شروع شد در بازار دست به دست می‌شد و معامله‌گران می‌گفتند در کمتر از 20 روز قیمت دلار به 52 هزار تومان رسید.

همچنین گروهی از معامله‌گران مدعی بودند که دسترسی واردکننده‌ها به منابع ارزی کم شده و بانک مرکزی هم به آنها اجازه نمی‌دهد که ارز مورد نیازشان را از بازار آزاد تامین کنند.

نکته اول بازار درمورد صرافی‌های ارز و سکه است. با افزایش قیمت‌ها یکسری از صرافی‌های ارزی کرکره‌ را پایین کشیدند. یکسری مغازه طلافروشی در سطح شهر وجود دارند که در زمان تلاطم بازار باز می‌شوند و جلویشان صف است. در روز یکشنبه این مغازه‌ها و صف‌ها در سطح شهر رویت شد.

نکته دوم بازار درمورد دینار عراق است. دینار عراق باتوجه به برابری با دلار، 33 هزار و 100 تومان برآورد می‌شود اما در بازار ارز تهران قیمت دینار کمتر است و در حوالی 32 هزار تومان در معامله بود.

نکته سوم هم ادعای معامله گران درباره یک جلسه در بانک مرکزی بود. آنها مدعی بودند معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار و سیاست های اتخاذ برای مدیریت نوسان دلار با برخی چهره ها جلسه داشته است. البته وقتی درباره کم و‌کیف نشست سوال می شد حاضر به ارائه جزییات نبودند
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر