يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87434
تاریخ انتشار: 16 مهر 1402 19:48
با هدف بهره برداری از منابع دریایی و توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات مناطق آزاد، تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان شیلات ایران به امضا رسید.

به گزارش فرینا، این تفاهم‌نامه همکاری بین «حجت‌الله عبدالملکی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «سید‌حسین حسینی» معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران منعقد شد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در این مراسم که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و جمعی از مسئولین سازمان شیلات برگزار شد، با بیان اینکه توسعه حوزه شیلات یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، گفت: شیلات در مناطق آزاد از موضوعات حائز اهمیت محسوب می‌شود. در این خصوص مناطق آزاد چابهار، کیش، قشم، انزلی و اروند از ظرفیت‌های شیلاتی خوبی برخوردار هستند و مناطق آزاد ماکو و ارس هم در بخش پرورش آبزیان در قفس فعالیت دارند.

حجت‌الله عبدالملکی ادامه داد: توجه به بخش شیلات هم به سلامت و امنیت غذایی کشور کمک می‌کند و هم از لحاظ اقتصادی سودآور است و در صورت صادرات ارزآوری برای کشور به همراه دارد.
عبدالملکی در ادامه به 850 بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: از این تعداد، بیش از 150 بسته سرمایه گذاری به سرمایه‌گذاران واگذار شده که بخشی از این بسته‌ها در حوزه شیلات و آبزی‌پروری است.

** مناطق آزاد یکی از ظرفیت‌های بزرگ در بخش ساحلی کشور محسوب می‌شوند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما برای حکمرانی شیلات، استفاده از ماموریت‌های مشترک برای دستیابی به یک هدف واحد است، افزود: نگاه دولت مردمی سیزدهم، نگاه هم‌افزایی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کارهای مغفول مانده و تبدیل فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه است که به فعل رساندن آنها نیازمند تعامل بین سازمان‌هاست، حوزه شیلات هم به دلیل چندبخشی بودن، نیازمند این تعامل است.

سید‌حسین حسینی افزود: مناطق آزاد یکی از ظرفیت‌های بزرگ در بخش ساحلی کشور محسوب می‌شوند که در بحث اقتصاد دریا پایه موضوع مهمی است.

حسینی با بیان اینکه مناطق آزاد از چند منظر مهم هستند، ادامه داد: نقاطی از کشور که متولی آنها مناطق آزاد هستند به جهت وجود دریا و مکان‌هایی که قابلیت توسعه این حوزه را دارند قدرت مانور صنعت شیلات را افزایش می‌دهد که در نتیجه می‌تواند باعث افزایش تولید و صادرات در این مناطق باشد و دیگری ظرفیت های  گردشگری همچون همکاری در حوزه ماهی زینتی در مناطق آزاد است.

این تفاهم‌نامه در 8 ماده تنظیم و عصر امروز (یکشنبه 16 مهرماه) در محل سازمان شیلات ایران به امضای طرفین رسید.

این تفاهم‌نامه در راستای همکاری در اجرای بند الف ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، توسعه فعالیت‌های آبزی پروری، صید و صیادی و توسعه فرآوری، صنایع و بازار آبزیان در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور منعقد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر