جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 87416
تاریخ انتشار: 16 مهر 1402 12:15
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه تاکنون درباره مجوزهای افزایش قیمت اعلام نظر رسمی نشده، اما به نظر می‌رسد مکانیزم عرضه و تقاضا در حال پذیرفته شدن است، گفت: حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تولید داخل مربوط به عوارض و مالیات است و با در نظر گرفتن همین فاکتور، قاچاق ۳۰ درصد زیر قیمت تولید داخل است.

 دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی امروز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی (هامکس ١۴٠٢) از ٣ تا ۶ آبان ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران،  با ارائه توضیحاتی پرداخت.

مجوز افزایش قیمت هنوز رسما اعلام نشده

عباس هاشمی در بخشی از این نشست  و  در پاسخ به پرسش «راه امروز» مبنی اینکه به نظر می رسد،  وزارت صمت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت لوازمخ خانگی موافقت کرده است باشد آیا این موضوع صحت دارد، گفت: اکنون درباره مجوزهای افزایش قیمت اعلام نظر رسمی نشده، اما با توجه به نظرات وزیر صمت که به نظر می‌رسد اعتقاد به مکانیزم عرضه و تقاضا دارند، فکر می‌کنم حاکمیت در حال پذیرفتن این مکانیزم است و کم کم به آن سمت و سو می‌رویم.

او  افزود: بنابراین از تیر ماه سال گذشته مجوز رسمی برای افزایش قیمت نداشتیم، اما تولیدکنندگان هم بدون افزایش قیمت متناسب با اثرگذاری تورم در بخش تولید، نمی‌توانند ادامه دهند. پس مجبورند برای بقای بنگاه تولیدی به شکل‌های مختلف به قول آقای وزیر حتی در مواردی التماسی، مدارک خود را ارائه می‌دهند و ریسک تعزیرات را هم قبول می‌کنند. اما به هر حال در جهت تحقق شعار سال از دولت انتظار همراهی و همکاری داریم.


بانک مرکزی بخشی از پرونده‌ها را برای گرفتن تایید مجدد به صمت برگرداند

هاشمی همچنین در پاسخ به پرسش  دیگر راه امروز مبنی اینکه آیا وضعیت تولید محصولات لوازم خانگی افزایش یوده یا کاهشی نیز،  گفت: تولید برخی اقلام افرایشی و برخی کاهشی بوده است. البته آمار رسمی دست وزارت صمت است. علت کاهش تولید برخی اقلام، طولانی بودن زمان تخصیص ارز است که به ۷۵ تا ۹۰ روز هم رسیده است.

او در اینجا توضیح داد: سازمان توسعه تجارت اخیرا اعلام کرده که بازرگانان معادل ۸۵ درصد میانگین دو سال گذشته و تولیدکنندگان معادل ۱۲۵ درصد میانگین دو سال گذشته مجاز به واردات هستند. این موضوع باعث شده بانک مرکزی بخشی از پرونده‌ها را برای گرفتن تایید مجدد به وزارت صمت برگرداند.

به گفته دبیر انجمن لوازم خانگی واقعیت این است که باید مرکز فرماندهی واحد تولید در کشور شکل بگیرد و اداره کردن جزیره‌ای بخش تولید غلط است.


تولیدکنندگان به دنبال ممنوعیت دائمی واردات نیستند

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه ممنوعیت واردات نمی‌تواند دائمی باشد، گفت: حتی تولیدکنندگان هم نمی‌خواهند این ممنوعیت همیشگی باشد. ممنوعیت ابدی نیست مقطعی است و تولیدکنندگان هم قائل به این نیستند که ابدی باشد. البته ممنوعیت واردات صرفا بحث حمایتی نبوده و مسئله اصلی مشکل تامین منابع ارزی بود.

وی افزود: با بهتر شدن وضعیت ارزی، تولیدکنندگان باید بدانند این ممنویت تا ابد ادامه نخواهد داشت و باید از این مدت به عنوان فرصتی برای ارتقا استاندارد و کیفیت استفاده کنند. نظر ما حمایت منطقی از تولید با تغییر تعرفه‌ها است.

به گفته دبیر انجمن لوازم خانگی، محدودیت واردات لوازم خانگی هر سال تمدید می‌شود و فعلا تا پایان ۱۴۰۲ تمدید شده است.

قاچاق ارزان‌تر از تولید داخل تمام می‌شود

هاشمی در ادامه با بیان اینکه جلسات متوالی در حوزه قاچاق برگزار شد و شناسه کالا و کد رهگیری هم کمک کننده است، گفت: اما با توجه به هزینه‌های تولید، قاچاق ارزان‌تر تمام می‌شود. حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تولید داخل مربوط به عوارض و مالیات است. بنابراین با در نظر گرفتن همین فاکتور، قاچاق ۳۰ درصد زیر قیمت تولید داخل است. تولیدکنندگان داخلی باید برای حفظ سهم بازار در حوزه خدمات پس از فروش و قیمت دقت لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمار دقیقی از قاچاق وجود ندارد، تصریح کرد: برآوردهایی که مطرح می‌شود این است که سهم کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اما این رقم قطعی نیست. بخشی از مبادی ورودی قاچاق هم قانونی است. برای مثال سهمیه‌های پیله وری سقف و محدوده داره و نباید از استان خارج شود، اما در مواردی نظارت کافی نیست و ممکن است بازرگانی از تهران برود و چند هزار کارت پیله وری بگیرد و لوازم خانگی وارد کند.

حضور قطعه سازان خارجی در نمایشگاه هامکس

بنابر اطلاعات ارائه شده، تعداد مشارکت کنندگان در این نمایشگاه ٣٠٩ واحد صنعتی هستند که ١٢ شرکت نمایندگی خارجی و ١٧ شرکت کننده قطعه سازان خارجی از کشورهای چین و ترکیه حضور خواهند داشت.

 هاشمی در ادامه توضیح داد: دانشجویان و دانش آموزی، نخستین رویداد Ted Talk لوازم خانگی، نخستین رویداد Tech Tour لوازم خانگی، اجرای پویش «هر خانواده کالای ایرانی»، ارائه جایزه ملی نوآوری و خدمات پس از فروش و برپایی میز خدمت از جمله برنامه‌های مهم این نمایشگاه است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در بخش بعدی اظهارات خود اینطور گفت؛‌ هر ساله ۴١ هزار متر مربع از نمایشگاه را به لوازم خانگی اختصاص می‌دادیم که امسال با توجه به فشردگی برنامه‌های تقویم نمایشگاهی، ٢٠ هزار و ٧٠٠ متر را توانستیم به نمایشگاه صنعت لوازم خانگی اختصاص دهیم.

او با بیان اینکه ٣١٣ واحد صنعتی در گروه کالایی مختلف عضو این انجمن هستند، گفت: این نمایشگاه شامل تولیدکنندگان و کالاهای انرژی بر است ضمن اینکه برنامه ریزی کرده‌ایم نمایشگاهی با عنوان «خانه و آشپزخانه» در دهه اول آذرماه امسال برگزار کنیم و اکنون در حال دریافت مجوزها هستیم.

هاشمی افزود: امسال نمایشگاه در سه محور اصلی دانش بنیان، نقش بانوان و امنیت ملی، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه نقش بانوان در کمک به گردش اقتصادی صنعت لوازم خانگی محرز است، گفت: امسال از حضور و تجارب بانوان نخبه در واحدهای تولیدی و صنعتی بهره‌مند، خواهیم شد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه تحریم های جهانی از سال ١٣٩٧ در کشورمان برقرار شد، اظهار کرد:  صنعت لوازم خانگی با تقویت ساخت داخل و شرکت های دانش بنیان کمترین آسیب را از تحریم‌ها را شاهد بودیم با افزایش کمی و کیفیت تولید و اشتغال ثابت در صنعت به دنبال تامین نیاز جامعه هستیم.

 هاشمی همچنین با اشاره به صادرات لوازم خانگی گفت: یکی از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته امضای قرارداد صادرات ۶۵ میلیون دلاری بود. این صادرات در کالاهای چینی، پلاستیک و لباسشویی‌های دوقلو بود.

براساس آمار اعلامی از سوی هاشمی، در مجموع ۴۴٠ میلیون دلار سال گذشته صادرات لوازم خانگی داشته‌ایم.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر