جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 87410
تاریخ انتشار: 15 مهر 1402 13:28
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی می گوید: ما هر سال بین ۲۰تا ۵۰ سرمایه‌گذار افغانستانی داشتیم اما در یک سال و نیم اخیر 280 سرمایه‌گذار افغانستانی وارد ایران شده‌اند. سلیمی خطر بزرگ را افزایش شمار مهاجران از ایران عنوان می کند و می گوید: ما با کمبود آشکار نیروی کار روبرو هستیم و این مساله واقعی است که مهاجران افغانستانی به نوعی جایگزین مهاجران ایرانی می‌شوند که از کشور می‌روند.

رییس پیشین اتاق ایران و افغانستان در گفت و گو با راه امروز  از کاهش حجم تجارت با افغانستان پس از مسلط شدن طالبان بر این کشور می گوید.

دلایل افت صادرات به افغانستان چیست؟

بنابر اعلام حسین سلیمی،   میزان صادرات ایران به کشور همسایه دو سال قبل چیزی در حدود ۳ میلیارد دلار بوده اما این رقم در شرایط کنونی به حدود 1.2 تا 1.3 میلیارد دلار کاهش یافته است.

او  علت این کاهش را امری قابل بررسی می داند و می گوید: باید دستگاه‌های تصمیم‌گیر دلیل این کاهش را رصد کرده و تلاش برای احیای بازارهای صادراتی را در دستور کار قرار دهند.

او گفت: پیش از استقرار طالبان، امریکا کمک‌هایی در محدوده ۴ میلیارد دلار به افغانستان می‌کرد و این کمک‌ها تبدیل به کالا در این کشور می‌شد اما با استقرار حکومت جدید در افغانستان این کمک‌ها متوقف شد.

 رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی در ادامه عنوان کرد:  جدا از قطع کمک‌های بین‌المللی، سختگیری در موضوع واردات کالا به افغانستان افزایش یافته است.

حجم سرمایه‌گذاری افغان ها  در ایران چقدر است؟

سلیمی در ادامه توضیحاتش به راه امروز  اظهار کرد:  در کنار کاهش صادرات البته میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران دستخوش افزایش شده است. به طوریکه میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده است.

او در پاسخ به این سئوال که سرمایه‌گذاران افغانستانی در سال جاری چه تعداده بوده است؟ گفت: ما هر سال بین ۲۰تا ۵۰ سرمایه‌گذار افغانستانی داشتیم اما در یک سال و نیم اخیر 280 سرمایه‌گذار افغانستانی وارد ایران شده‌اند.

 رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره  حجم تقاضای سرمایه‌گذاری این تعداد سرمایه گذار می گوید: این تقاضاها شامل تقاضاهایی برای سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار دلار تا ۲۰ میلیون دلار را تشکیل می‌دهد.

افغان ها در کدام بخش ها سرمایه گذاری می کنند؟

سلیمی همچنین در پاسخ به این پرسش که افغانستان‌ها بیشتر متقاضی سرمایه‌گذاری در کدان حوزه‌ها هستند، گفت: اغلب پیشنهادات رسیده به سرمایه‌گذاری در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی در ایران مرتبط است. از حبوبات تا رب گوجه‌فرنگی. در حقیقت این کالاها در افغانستان خریدار دارد و در نتیجه سرمایه‌گذاری افغانستانی می‌آید و در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند و مواد غذایی ما را هم صادر می‌کند که این مساله برای ما مهم است.

بنابر اعلام سلیمی، ایران در حوزه سرمایه‌گذاری بر حوزه‌ی مرتبط با صادرات مواد غذایی رتبه اول در تقاضاهای رسیده را از آن خود کرده است. بخش پرتقاضای دیگر نیز به گروه ساختمانی و مصالح ساختمانی مرتبط است. پیش از این تقاضا برای حضور در صنعت سیمان و سرمایه‌گذاری در این بخش بالا بود اما با کندشدن عملیات عمرانی در افغانستان ، حجم تقاضا در این بخش کاهش یافته است.

دلیل مهاجر هراسی چیست؟

او  همچنین در پاسخ به این پرسش که دلیل جو ایجاد شده پیرامون مساله مهاجران افغانی را چیست، گفت: این‌ها مسائل سیاسی است. شمار مهاجران افغانستانی تا حدود ۸ میلیون تخمین زده می‌شوند اما نکته اساسی این است که ما با خطر بزرگتری روبرو هستیم که باید در این زمینه حساس باشیم.

سلیمی در ادامه خطر بزرگ را افزایش شمار مهاجران از ایران عنوان کرد و گفت: ما با کمبود آشکار نیروی کار روبرو هستیم و این مساله واقعی است که مهاجران افغانستانی به نوعی جایگزین مهاجران ایرانی می‌شوند که از کشور می‌روند.

به گفته این فعال اقتصادی، بسیاری از صاحبان صنایع به ما می‌گویند ما به طور آشکار با کمبود نیروی کار روبرو هستیم و اگر مهاجران افغانستانی را به کار نگیریم، ولو غیرقانونی دچار مشکل می‌شویم .

او به دولت توصیه کرد مساله مهاجران را در چارچوب قانونی و بدون تحریک احساسات منفی از طریق قانون مداری حل کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر