پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 87390
تاریخ انتشار: 13 مهر 1402 13:29
مهدی زاده عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت وگو با راه امروز:

معطلی ۴ماهه نهاده ها برای تخصیص ارز/ زنگ خطر کمبود «ذرت» و «تخم مرغ»

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کاشان نسبت به فرایند طولانی تخصیص و تامین ارز واردات هشدار داد و گفت: عدم تامین ارز از سوی دولت، تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. این معطلی باعث می شود که کنجاله و سویا الان ۲ تا ۲.۵ برابر قیمت واقعی در بازار به فروش برسد. حال اگر ارز «ذرت» تخصیص داده نشود، شاید ظرف۲۰ روز تمام دام و طیور از بین بروند. او درباره درباره کمبود تخم مرغ در ماه های آتی نیز هشدار داد.

به گزارش راه امروز - فرشته فریادرس: در فروردین ماه ۱۴۰۱، دولت سیزدهم، حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را تحت عنوان جراحی اقتصادی، در دستور کار قرار داد اما بعد از گذشت چند ماه و در نتیجه تلاطم فراگیر در بازار ارز و بلافاصله بعد از انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی، نرخ ارز پایه ۲۸ هزار و پانصد تومانی تصویب شد.

در این میان پس از حواشی که پیرامون ارز خوراک پتروشیمی‌ها  ایجاد شد، گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییرات در ارز ترجیحی کالا‌های اساسی نیز مطرح شد. در همان برهه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره زمزمه‌هایی حذف ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی به ایلنا گفته بود: «اگر دولت نسبت به حذف ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان اقدام کند، به طور قطع قیمت کالا‌های اساسی افزایش پیدا می‌کند، قیمت کالا‌هایی که در سفره مردم است از جمله مرغ و برنج به شدت افزایش پیدا می‌کند و قیمت دارو بالا می‌رود.»

بانک مرکزی به تازگی  نیز در خصوص تأمین ارز کالاهای اساسی وارد شده توسط اشخاص حقوقی با ارز ۲۸,۵۰۰ تومان بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن تسهیلات ارزی دریافت شده از سوی واردکنندگان کالاهای اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی، در صورت تخلف از قیمت‌گذاری با نرخ بازار مبادله تسویه خواهد شد.

ارز ترجیحی کدام کالاها حذف شده؟
حال حسین مهدی زاده عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کاشان در مورد این گمانه که دلار ۲۸۵۰۰ تومانی کالاهای اساسی  حذف شده، به «راه امروز» می گوید: ‌دلار ۲۸۵۰۰ تومانی کالاهای اساسی هنوز حذف نشده است و احتمالا  این اتفاق در سال آتی رخ خواهد داد.

البته به گفته او،  دلار ترجیحی برای داروهای دام و طیور،  ریزمغذی ها و مواد افزودنی حذف شده است. چراکه این اقلام با دلار نیمایی وارد می شد، اما دومرتبه با دلار آزاد صادرات می شد؛ به همین دلیل تصمیم به حذف دلار نیمایی این اقلام گرفته شد. اما  ارز ترجیحی نهاده هادی دامی مثل «کنجاله، سویا، جو  و گندم» هنوز حذف نشده است.

مهدی زاده معتقد است که اگر ارز ترجیحی این گروه کالایی حذف شود، شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهیم بود.
 
۴ ماه است ارزی تخصیص داده نشده

به گزارش راه امروز، این فعال اقتصادی نسبت به فرایند تخصیص و تامین ارز واردات نیز گلایه مند است و می گوید:  عدم تامین ارز از سوی دولت، تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. این معطلی باعث می شود که کنجاله و سویا  الان ۲ تا ۲.۵ برابر قیمت واقعی در بازار به فروش برسد.

او در پاسخ به اینکه معطلی برای تخصیص و تامین ارز واردات چقدر است؛‌ توضیح داد: الان حدود ۴ماه است که ارزی به واردکنندگان تخصیص داده نشده است. الان بار در گمرک معطل تخصیص ارز است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کاشان در ادامه نسبت به عدم تخصیص ارز ذرت نیز هشدار می دهد و می گوید: الان کالایی مثل ذرت ۸۰ درصد ظرفیت نهاده ها را به خود اختصاص می دهد و ۱۵درصد سهم کنجاله است.  حال اگر ارز ذرت تخصیص داده نشود، شاید ظرف۲۰ روز  تمام دام و طیور از بین بروند. 

هشدار درباره کمبود تخم مرغ

او درباره اینکه آیا دولت هیچ اقدامی برای رفع این مشکل نکرده است، اظهار می کند:  تنها کمکی که دولت در این زمینه انجام داده این است که اسما از طریق شرکت پشتیبانی امور دام مقداری نهاده بارگذاری کرده، اما هنوز نهاده ای ارسال نکرده است.

مهدی زاده مشکل دیگر  را  بحث فروش عنوان می کند و می گوید: متاسفانه در بخش گوشتی ۳ ماه پیش با کمبود مرغ در کشور مواجه بودیم و قیمت ها بسیار بالا رفت. این درحالی است که حتی همان قیمتها هم برای تولید کننده نمی صرفد.  الان همین داستان را برای تخم مرغ در ماه های آینده خواهیم داشت.

کشورهای خارجی تمایلی برای بستن قرارداد با ما ندارند

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کاشان ادامه داد:‌ از قبل از انقلاب، این تنها دوره ای است که مازاد تولید در مرغ داریم و الان احتیاج به صادرات داریم. از آنجایی که ایران ظرفیت و کیفیت تولید خوبی در این زمینه دارد،  کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان تولیدات ما هستند، اما چون جلوی صادرات گرفته می شود،  با هیچ کشور هدفی برای بلند مدت، نمی توانیم  قرارداد ببندیم. به همین دلیل کشورهای خارجی هم دیگر رغبت نمی کنند  با ما وارد مذاکره شوند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا گشایش های ارزی  که اخیر شاهد هستیم، می تواند در بخش تامین کالاهای اساسی اثرگذار باشد، نیز اینطور گفت: بله. صد در صد اثرگذار است؛ مخصوصا در تامین ریز مغذها. البته اثر مثبت دیگر آن را میتوان روی قیمت تمام شده کالاهای اساسی نیز شاهد بود. 

گفتنی است، تالار اول نیما شامل کالا‌های اساسی، دارو و مواد غذایی و ... هستند که بر اساس نرخ ۲۸،۵۰۰ تومان ارز به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در تالار دوم کالا‌های غیر اساسی و در واقع مورد نیاز تولید کنندگان صنایع و ... است که تأمین ارز آن‌ها بر اساس فروش حاصل از صادرات است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر