دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: 87370
تاریخ انتشار: 11 مهر 1402 23:09
در این شماره «بازار پول» بخوانید:

«طغیان پول»

شماره جدید «بازار پول» با عنوان«طغیان پول» منتشر شد.

به گزارش راه امروز، «بازار پول» با عنوان «طغیان پول» منتشر شد. این نشریه اقتصادی در شماره جدید، ضمن پرداختن به مهم ترین مسائل مهم روز اقتصاد ایران، به واکاوی بازارها پرداخته است.  

برجلد ماهنامه «بازار پول» آمده است:

«تحلیل داده ها نشان می دهد، از سال۱۳۵۸ تا قبل از سال گذشته، بدترین سال از نظر رشد حجم پول، در سال۱۳۷۵ با عدد ۳۸درصد به ثبت رسیده، که اکنون در جایی بسیار بالاتر قرار داریم. چراکه از نظر رشد پایه پولی هم رقم ۴۵درصد فروردین امسال، همه ارقام سال‌های ۱۳۵۸ به بعد را درنوردیده و با فاصله‌ای اندک نسبت به دوسال غیر منضبط‌ترین سال‌های عملکرد اقتصاد کشور یعنی سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۷ قرار گرفته است. از طرفی، آمارهای بانک مرکزی گویای این است که در پایان سال گذشته، بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به‌صورت کاملا غیر متعارف، بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومان افزایش داشته که به معنای ۴/ ۶۲درصد رشد (در مقایسه با ۱۷درصد رشد سال۱۴۰۰) در اسفند گذشته است. در تازه ترین آمار هم بدهی دولت در سال ۱۴۰۱ نسبت به شهریور ۱۴۰۰ به ۱۲۴۸ هزار میلیارد تومان اوج گرفته است. این بدان معناست هرچه شکاف بین بدهی دولت و تولید ناخالص داخلی بیشتر شود، رکود گسترده‌تر می‌شود و این فرایند موجب می‌شود تا دولت برای جبران بدهی‌های خود اقدام به خلق پول کند؛ چاپ پول بدون پشتوانه هم مساوی است با نوسان نرخ تورم.


این نشریه اقتصادی در عناوین دیگری چون «چرا دولت به سراغ چاپ پول رفت؟، اعداد هشداردهنده چاپ پول، سلطه صاحبان قدرت بر نظام پولی، تصویر آماری از گرانی‌ها، تورم کاهشی می شود؟، پیش بینی تورم در پایان سال ، علائم رکود سنگین در اقتصاد، روند منفی فرود سرمایه خارجی، دلار پس از توافق، وقت خرید طلا رسیده است؟، پیش بینی بورس در نیمه دوم، سرنخ ریزش بورس، سقوط تابستانه تولید خودرو، کارنامه تجارت خارجی با کسری» وضعیت اقتصاد ایران را به تصویر کشیده است.

تازه‌ترین شماره ماهنامه «بازار پول» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

برای دریافت ماهنامه روی لینک زیر کلیک کنید:


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر