يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 87330
تاریخ انتشار: 07 مهر 1402 09:16
معاون وزیر صمت: از حرفهایم برداشت اشتباه شد

سامانه فروش خودرو حذف شد/تکذیب شد

در پی اخبار منتشر شده مبنی بر حذف سامانه یکپارچه خودرو، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را تکذیب کرده و از برنامه‌ریزی برای توازن‌بخشی به عرضه و تقاضا در تولید و بازار خودرو خبر داده است.

به گزارش راه امروز: سامانه یکپارچه خودروها حذف شد و متقاضیان دیگر نمی‌توانند از این طریق نسبت به خریداری خودرو اقدام کنند. منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درباره این مسئله چنین گفت که دیگر فروش خودروها از طریق سامانه یکپارچه انجام نمی‌شود و برای خریداری خودرو یک روش جدید را معرفی می‌کنیم.

بنابراین، از این پس فروش مستقیم محصولات خودروسازی‌های مختلف تنها از کارخانه انجام خواهد شد. علاوه بر آن، عرضه این محصولات نیز از 8 مهر ماه آغاز می‌شود. به گفته معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در نحوه فروش محصولات تغییراتی ایجاد شده و دیگر نمی‌توانیم شاهد برگزاری سومین مرحله از سامانه یکپارچه فروش خودرو باشیم.

او دلایل این امر را متعادل شدن بازار خودرو عنوان کرد و گفت که با عرضه خودروها و همچنین آغاز واردات محصولات مختلف به کشور دیگر نیازی نیست تا از سامانه یکپارچه فروش خودرو استفاده کنیم. روش جدید همان روش فروش کارخانه‌ای بوده که به صورت مستقیم انجام خواهد شد.

تکمیلی/


همزمان با انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه خودرو منطقی خود مجددا با یکی از خبرگزاری‌های رسمی گفت‌وگو کرد و اظهارات خود را تکذیب کرد. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: عرضه قطره‌چکانی خودرو، عدم ایجاد رویه واحد برای خودروسازان و تخصیص خودرو به‌صورت گزینشی برای گروه خاصی از مشتریان در بخش خصوصی، عدم امکان نظارت بر فرآیند فروش خودروسازان بر مبنای مجوزهای صادره، عدم اجرای دقیق موازین تعیین شده در کمیته خودرو برای واگذاری (نظیر کنترل اطلاعات هویتی) و به‌صورت کلی عدم اجرای شفاف فرآیند تخصیص خودرو طی سال‌های گذشته، که با فقدان ضمانت اجرایی لازم نیز همراه بوده است، فرآیند نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت را با اختلال مواجه کرده بود.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا اینطور توضیح داده است: چند شرکت صنایع خودروسازی بخش خصوصی نیز محصولاتی را به فروش رسانده و در موعد مقرر به مشتریان تحویل نداده بودند که باعث نارضایتی گسترده خریداران و بعضاً تشکیل پرونده‌های قضایی برای آن شرکت‌ها شده بود؛ بر این اساس از اواخر سال ۱۴۰۰ با تذکرات و بازخوردهای متعدد نهادهای قضایی و نظارتی، منجر به ابلاغ بخشنامه هشت‌بندی رییس‌جمهور با تأکید بر ایجاد شفافیت، افزایش رضایت‌مندی مردم و بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور شد؛ بنابراین در پی آن وزارت صمت ملزم به ایجاد سامانه‌ای برای نظارت بر عرضه و تقاضا به‌ نحوی شد که هر خودروساز متناسب با قطعات خریداری شده، فروش خود را انجام دهد.

منطقی افزود: از این‌رو مطابق دستور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به مدیرعامل وقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شد تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط آن سازمان فراهم و تمامی خودروسازان هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر