چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 87314
تاریخ انتشار: 05 مهر 1402 16:47
نشست خبری اولین جشنواره رسانه خورشید

خورشید شروع یک همکاری برای نمایش واقعیت است

نشست خبری اولین جشنواره بین المللی رسانه خورشید با حضور دبیر جشنواره و دبیر شورای علمی جشنواره صبح امروز برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری اولین جشنواره رسانه خورشید دراین نشست مرضیه هاشمی، دبیر جشنواره، با بیان اینکه من سال‌ها در آمریکا زندگی کرده‌ام، تأکید کرد: من هیچ وقت فراموش نمی‌کنم زمانی که آمریکا بودم چه تصاویری از ایران نشان می‌دادند، متأسفانه تمامی این تصاویر منفی بوده و اگر آنها چنین قدرتی دارند این سوال برای من ایجاد شد که ما چه کار می‌کنیم. تصویر زنان ایرانی در این کشور منفی بوده است و رسانه‌ها می‌توانند با این همجمه‌ها مقابله کنند.

وی با اشاره به قدرت رسانه‌ها در غرب گفت: در سال ۲۰۰۳ قبل از جنگ آمریکا در افغانستان در تلویزیون آنها به صورتی بیان می‌شد که گویی انگار قرار است بازی و مسابقه برگزار شود و بیان می‌کردند هر که کشته شود چند امتیاز دارد. شمارش معکوس انجام می‌شد. آنها از دید خودشان می‌گفتند می‌خواهند افغانستان و عراق را آزاد کنند و اکنون همه می‌بینیم که چه اتفاقی افتاده است.

هاشمی با بیان اینکه غرب هزینه‌های کلانی برای رسانه‌ها اختصاص داده است، گفت: تلاش برای افزایش آگاهی عمومی در حوزه زنان و حمایت قانونی از فعالیت‌های زنان از اهداف برگزاری جشنواره رسانه خورشید است. جشنواره خورشید برای ما فرصتی است که تصویر منفی دروغین از برخورد ایران با زنان را از بین ببریم و واقعیت را نشان دهیم. ما 100 فعال زنان را برای همفکری و همکاری در این جشنواره دعوت کرده‌ایم.

وی با اشاره به حضور نمایندگان زنان ۴۱ کشور جهان در جشنواره بین‌المللی خورشید گفت: ماحتی از زنانی در آمریکا و کانادا هم دعوت کردیم، اما از ترس اینکه به ایران بیایند و برگردند با چه فشاری مواجه می شوند، علی‌رغم اشتیاق برای شرکت در این رویداد، دعوت ما را قبول نکردند.

هاشمی حفظ و ترویج ارزش‌های مشترک کشورها را یکی از اهداف این جشنواره عنوان کرد و گفت: این جشنواره شنبه هشتم مهرماه درمشهد مقدس برگزار می‌شود و می‌تواند شروع یک همکاری برای نمایش واقعیت مردم مظلوم دنیا باشد.

همچنین در ادامه زهرا اوسطی، دبیر علمی اولین جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید گفت: این رویداد برای اولین بار در ایران و با طراحی در اتاق فکر بنیاد گوهرشاد و همکاری معاونت مطبوعاتی ارشاد، معاونت زنان و خانواده و شهرداری مشهد برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: در عصری که رسانه حرف اول را در اقناع افکار عمومی و آگاهی‌بخشی می‌زند هجمه‌های زیادی بر مسئله زن و خانواده وارد شده و تخریب‌های شخصیتی انسانی را در پی داشته است که با نگاه قران کریم به کرامت انسان در تضاد است، لذا بازنمایی این آسیب‌ها و اصلاح آن به کمک رسانه یکی از کارهایی بود که باید رقم می‌خورد.

اوسطی تأکید کرد: تبیین و بازنمایی آسیب‌های وارد شده از سمت غرب یکی از کارهایی بود که احساس کردیم در جمهوری اسلامی باید رقم بخورد.

دبیر علمی اولین جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید با بیان اینکه اصحاب رسانه بیشترین نقش را در بیان اهداف ما دارند، گفت: تلاش کردیم رسانه‌های همسو را از کل کشورهای دنیا با خود همراه کنیم تا یک حرکت مطلوب در راستای شناسایی زن و خانواده ازدیدگاه قرآن و پیامبر (ص) و خنثی‌سازی هجمه‌ها صورت گیرد.

وی بیان کرد: خبرنگاران و خبرگزاری‌ها به هر شکلی بیشترین نقش را در بیان مطالب و اهداف ما دارند. تلاش کردیم در این مسیر اصحاب رسانه را در تمام دنیا رصد کنیم و آنها را در این جشنواره تجمیع کنیم تا جرکت مطلوب و مثبتی در شناسایی زن و خانواده از دیدگاه قران و پیامبر معرفی کنیم و همجه‌های وارده را اصلاح کنیم.

اوسطی گفت: در بحث بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد، مسئول است که بودجه اختصاصی در نظر گرفته شده است‌. در همه کشورها هزینه‌ای برای دیپلماسی رسانه‌ای درنظر گرفته می‌شود که بسبار بیشتر از کشور ماست.

در پایان نشست خبری به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ گفته شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر