چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 87308
تاریخ انتشار: 05 مهر 1402 13:49
رگبار تکذیب‌ها و تایید‌ها در بازار ارز؛

معامله‌گران ارزی در برزخ

در حالی‌که خبر میانجی‌گیری ژاپن و عمان برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ازسوی وزارت خارجه تایید شده است، در رگبار پاییزی اخبار در بازار ارز، سه خبر منتشر شده دیگر تاکنون در این هفته تکذیب شده است.

دهمین تایید‌ها و تکذیب‌ها فضای پیش‌روی معامله‌گران دلار در ابتدای پاییز را به قدری مه‌آلود کرده که معامله‌گران نقدی دست از خرید کشیده‌اند.

دلار تهران فریز شده است. معامله‌گران دست از معامله کشیده و تماشاگر شده‌اند و همین مسئله است که جریان سرمایه و معاملات در بازار ارز را فریز کرده.

 دلار نه تنها نوسان نمی‌کند بلکه نمودار آن نیز تبدیل به خط صاف شده است. با آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، دلار کانال ۴۹ هزار تومانی را از دست نداد، ولی جای پای خود را در نیمه اول کانال ۴۹ هزار تومانی محکم‌تر کرد. 

در شرایطی که تکذیب‌ها و ادعا‌ها در بررسی اخبار، پیش‌بینی آینده دلار را سخت کرده است، معامله‌گران در برزخ معاملاتی تصمیم گرفته‌اند، اقدامی نکنند.

تکذیب خبر در بازار ارز شدت گرفت

در روز یکشنبه وزارت خارجه توییت منتسب به علی باقری مذاکره کننده ارشد کشور را تکذیب کرد. در شبکه اجتماعی اکس در توییتی به نام باقری ادعا شده بود که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا امیدوار کننده بوده و قرار است نماینده ارشد مذاکرات ایران در وین با نماینده کشور‌های دخیل در مذاکرات گفتگو کنند.

حسین امیرعبدللهیان وزیر خارجه ایران در روز دوشنبه اعلام کرد که در رابطه با ابتکار پادشاه عمان برای تسریع بازگشت طرف‌ها به برجام نمی‌تواند جزییات را مطرح کند - تا مسائل مربوط به توافق هسته‌ای در ابهام باقی بماند. از طرفی وزیر خارجه ایران در گفت وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن تاکید کرده است که ژاپن طرحی را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به‌علاوه یک پیشنهاد داده است. در فاصله زمانی کمتر از یک ماهی که به انقضای بند غروب مانده، هنوز مشخص نیست که میانجی‌گری کدام کشور باعث شروع مذاکرات هسته‌ای خواهد.

روز قبل هم امواج مدیا به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا را دریافت کرده‌اند و در هفته‌های پیش‌رو علی باقری وزیر خارجه آماده است تا با رابرت مک گورک هماهنگ‌کننده کاخ سفید در خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کند. در ادامه هم وزارت خارجه ایران ادعای مطرح شده ازسوی امواج مدیا را رد کرد تا پس از رد خبر جعلی احتمال تصویب اف‌ای تی اف و توییت منتسب به علی باقری، ادعای مذاکره مستقیم با آمریکا، این سومین خبری باشد که در این هفته تکذیب می‌شود.

اما در روز گذشته متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده درخواست وزیر خارجه ایران برای سفر به واشنگتن را رد کرده است. بیم و امیدها، خبر‌ها و تکذیب‌ها در بازار ارز باعث شده تا معامله‌گران نقدی فعلا تا مشخص شدن جهت اخبار از معاملات دست‌بکشند و دلار در نیمه اول کانال ۴۹ هزار تومانی حبس شود.

مقاومت سرنوشت ساز درهم

دلار تهران در معاملات روز قبل با خبر فیک امواج مدیا کاهشی شد، ولی با تکذیب خبر، دوباره بازگشتی رو به بالا داشت. قیمت درهم روز قبل کاهشی شد و، چون تکذیبیه خبر مذاکرات مستقیم در پایان معاملات درهم منتشر شد نتوانست اثر خود را بر قیمت درهم بگذارد. 

تایید و تکذیب‌ها و فضای مبهم اخبار باعث شده تا پیش‌بینی از فضای مذاکرات ایران و آمریکا سخت باشد. درهم امارات روی حمایت ۵۰ درصدی فیبوناچی قرار گرفته و در صورت از‌دست‌دادن آن حمایت‌های ۱۳ هزار و ۵۵۰ و ۱۳ هزار و ۵۱۰ تومان را پیشِرو دارد. محدوده ۱۳ هزار و ۷۷۰ مقاومت مهم درهم است که شکست آن شرط صعودی شدن درهم و بازار ارز است.

طلا حمایت از دست داد

میل کاهشی در میان معامله‌گران طلا بیشتر از دلار است، طلای آب‌شده و سکه امامی روز قبل به مسیر نزولی خود ادامه دادند، طلای آب شده کانال ده میلیون تومانی را هم‌زمان با از‌دست‌دادن حمایت پایینی ابر کومو از‌دست‌داد؛ محدوده نه میلیون و ۸۲۰ هزار تومان حمایت خط روند صعودی طلا است. از طرفی بررسی نمودار قدرت خرید نسبی طلای آب‌شده نشان می‌دهد که نمودار آر اس آی در محدوده حمایتی قرار دارد که می‌تواند به موج اصلاحی کنونی پایان دهد.
ریسک انحصار بر سر بازار سرمایه

رییس جمهور دستور بررسی امکان کاهش قیمت سیمان و فولاد را صادر کرده است و همین مسئله بهانه‌ای شده تا بازار سرمایه احتمال حذف این دو محصول از بورس کالا را جدی‌تر بگیرد. رضا شهرستانی عضو سابق انجمن فولاد هم اعلام کرده که خروج سیمان و فولاد از بورس کالا حتما منجر به رانت و افزایش قیمت خواهد شد.

به‌هرحال بازار سرمایه بار دیگر در دوراهی بازار انحصاری و بازار آزاد قرار گرفته است. در شرایطی که کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی به‌اتفاق با تکیه بر تجربه گذشته آنچه بر اقتصاد ایران و سایر کشور‌ها گذشته است، خروج سیمان و فولاد را از بورس کالا را منجر به افزایش رانت و گرانی می‌دانند، دولت‌مردان احتمالا این تصمیم را یکی از راه‌حل‌های لازم تحقق وعده ساخت مسکن ارزان قیمت می‌دانند.

شاخص کل بورس تهران در روز گذشته حمایت روانی محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را از‌دست‌داد و در صورتی که پایین این حمایت تثبیت دهد محدوده حمایتی دو میلیون و ۴۰ تا دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی مهم‌ترین حمایت پیش‌روی بازار خواهد بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر