چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 87216
تاریخ انتشار: 28 شهريور 1402 10:43
انتظارات کاهشی دلار به بورس رسید

چرا سقوط بزرگ در بازار ارز رخ نداد؟

روزگذشته پول های بلوکه ایران به قطر منتتقل شد، اما واکنش بازار ارز به اندازه‌ای نبود که دلیل ترس چند ساله بازار ارز را توجیه کند. در چنین مواقعی گفته می‌شود بازار خبر مربوطه را پیشخور کرده، به همین دلیل سقوط بزرگ در بازار ارز رخ نداد.

خبر آزادی هفت میلیارد دلار منابع مالی بلوکه شده ایران در کره جنوبی از زمان دولت آقای روحانی به عنوان یک سد خبری در برابر مسیر افزایش دلار عمل کرده است. در دولت قبل هم بازار ارز بارها با خبر آزادشدن پول‌‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی متوقف شده بود.

خبری که آن‌قدر در بازار ارز تکرار شد که‌ گاهی دیگر اثر نداشت و بازار ارز آن را باور نمی‌کرد. روز قبل بالاخره پرونده آزادی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره بسته شد و منابع مالی همزمان با تبادل زندانیان در دسترس قرار گرفت.

دیروز روز موعوددر بازار ارز فرارسید ولی واکنش بازار ارز به اندازه‌ای نبود که دلیل ترس چند ساله بازار ارز را توجیه کند. در چنین موقعیت‌هایی معامله‌گران یک اصطلاح دارند که کم واکنشی دلار به آزادسازی منابع مالی ایران را توجیه می‌کند.

در این موقعیت‌ها غالبا گفته می‌شود که بازار خبر مربوطه را پیشخور کرده است. این اصطلاح دلیل واکنش کم دلار به تبادل زندانیان را اینگونه توضیح می‌دهد که به‌خاطر آنکه بازار ارز مدت‌هاست با خبر تبادل زندانیان و آزادی منابع مالی مواجه بوده، این خبر در طول زمان اثر خود را بر روی قیمت دلار گذاشته است و ازآنجایی که قیمت تمام پارامترها را در خود لحاظ می کند، دلار تهران نیز در طول زمان رویداد تبادل زندانیان و آزادی منابع مالی را در خود لحاظ کرده است.

به همین خاطر دلار در روز دوشنبه با نهایی شدن عملیات مبادله زندانی و در دسترس قرار گرفتن پول‌های بلوکه شده، فقط ۳۰۰ تومان کاهش یافت، البته خبر تحریم‌های مجدد ایران و درخواست بایدن برای تحریم‌های بیشتر در این کم واکنشی بی‌اثر نبوده است

دلار تهران در روز قبل، به داخل ابر کومو نفوذ کرد ولی در نهایت قیمت پایانی دلار در مرز سقف ابر کومو بسته شد. سقف ابر کومو کاملا صاف شده و به حالت فلت درآمده. به همین خاطر اهمیت حمایت فوق بالا است. دلار تهران در هفته قبل نیز به داخل این حمایت نفوذ کرده بود ولی در شکست آن ناکام مانده و به بالا برگشته بود.

حمایت مهم ربع سکه چند است؟

روز قبل طلای آب‌شده هم به عقب برگشت ولی مهم‌ترین حمایت نزدیک آن سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی در محدوده ده میلیون و ۸۰ هزار تومان است. سطح حمایت ده میلیون و ۲۰ هزار تومانی نیز منطبق با حمایت سقف ابر کومو است که در پله بعدی حمایت از طلا ایستاده است.

رکورددار کاهش در بازار ارز و سکه در روز قبل ربع سکه بود که ۲۵۰ هزار تومان اصلاح کرده است. روز قبل ربع سکه با یک کندل پرقدرت فول بادی حمایت سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی را شکسته و حمایت محدوده ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، حمایت مهم ربع سکه است که قبلاً دوبار از این محدوده حمایت شده است.

انتظارات کاهشی دلار به بورس رسید

ارزش معاملات خرد در روزقبل کاهش یافت و با عقب‌نشینی به نیمه کانال ۴ هزار میلیارد تومانی بازگشت.

همزمان با رنج منفی سهام پالایشگاهی و گروه خودرویی در ساعت پایانی روز قبل، شاخص گروه قند و شکر سبز پوش شد و یک کندل پرقدرت فول بادی را ثبت کرد.

شاخص گروه قند و شکر مقاومت محدوده ۲۱۴ هزار واحد را در پیش دارد و اگر نتواند خود را به این مقاومت برساند حمایت محدوده ۲۰۳ هزار واحدی می‌تواند مقصد بعدی آن باشد.

 روز قبل شاخص کل بورس منفی شد، با توجه به اهمیت اخبار سیاسی و قیمت ارز برای بازار سرمایه، انتظارات کاهشی از دلار احتمالا بی‌تاثیر در کاهش گروه‌های دلاری و شاخص کل در روز قبل نبوده است. ولی باتوجه به اثر کم‌تبادل بر روی قیمت دلار، تا پایان دیروز احتمال اصلاح عمیق شاخص کل در روز جاری کم است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر