جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 87131
تاریخ انتشار: 24 شهريور 1402 13:35
معامله گران از دلایل تغییر جهت دلار می گویند

چرا بازار کاهشی ارز جهت عوض کرد؟

قیمت دلار تهران در اوج قیمتی هرات وارد کانال 50 هزار تومان شد. اما چرا بازار کاهشی ارز جهت عوض کرد؟ معامله گران از دلایل این تغییر جهت می گویند.

به گزارش راه امروز:  قیمت دلار هرات چهارشنبه بالای مرز حمایتی 49 هزار و 600 تومان شروع به کار کرد و با افزایش از مقاومت 49 هزار و 800 تومان گذشت و به 49 هزار و 900 تومان رسید.

 در نهایت قیمت دلار هرات در 49 هزار و 750 تومان بسته شد و تمام کاهشی‌ها و فروشنده‌های سه‌شنبه بازار رکب خوردند.

 قیمت دلار تهران در اوج قیمتی هرات وارد کانال 50 هزار تومان شد. در بازار دبی هم قیمت درهم با افزایش در 13 هزار و 750 تومان بسته شد. قیمت سکه مثل دلار بالایی داد و به 28 میلیون و 250 هزار تومان رسید.

گروهی از معامله‌گران معتقدند تعطیلات موجب افزایش قیمت دلار شده است. این دسته می‌گویند تا سه روز آینده قیمت دلار تسویه ندارد و فشار تقاضا در روز چهارشنبه بالا رفت. البته آن‌ها این حرکت را انرژی کاذب می‌نامند. 

از نظر این دسته قیمت دلار هرات در پشت خط سه‌شنبه بخاطر همین موضوع تا 49 هزار و 600 تومان بالا آمد. آن‌ها توصیه می‌کنند در مواقعی که بازار اینگونه نوسان افزایشی می‌دهد همینطور هم برمی‌گردد، پس حواستان باشد لاکار نمانید. این گروه مدعی‌ند اینگونه نوسانات کار اتاق‌های معاملاتی است.

گروه دوم معتقدند بازار در اوج "بفروش بفروش" روند عوض می‌کند و در اوج "بخر بخر" پایین می‌آید. از نظر آن‌ها این اتفاق توسط نهنگ‌ها یا بازیگرهای بزرگ صورت می‌گیرد که ماهی‌ها را هم در خرید و هم در فروش ضروری کند.

گروه سوم به پالس‌های مثبت و منفی اخبار اشاره دارند. این دسته می‌گویند بزرگترین خبر در زمان حال حاضر تبادل زندانیان و عدم صدور قطعنامه بود که این خبرها نتوانست دلار را به زیر مرز حمایت مهم 49 هزار و 200 تومان ببرد. بعد از آن هم خبرهای منفی و متناقض به بازار مخابره شد و قیمت‌ها افزایشی شدند. از جمله تناقضات صحبت‌های متناقض در آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها در خرج کردن پول‌های آزاد شده‌ است.

از جمله اخبار منفی هم بیانیه اروپا علیه ایران، تنش در کنگره آمریکا و صحبت‌های اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود. در کنگره آمریکا در حال تصویب طرح «مهسااکت» بودند. دومین تنش هم طرح استیضاح بایدن بود که در کنگره کلید خورد. اسلامی هم در روز چهارشنبه گفت تا تحریم‌ها کامل رفع نشود روند فعلی را ادامه می‌دهیم.

گروه چهار تکنیکال‌کارن بودند. این دسته معتقدند دلار بالای دو مرز حمایتی مهم 49 هزار و 200 تومان و 49 هزار و 600 تومان نوسان داد و خود همین موجب افزایش شد.

جدا از چرایی افزایش قیمت‌ها در روز چهارشنبه چند خبر مهم دیگر هم در بازار بود.

 یک اینکه یک خبر آمد سوئیفت برای انتقال 6 میلیارد دلار ایران باز شد که همزمان با این خبر قیمت از 49 هزار و 900 تومان فاصله گرفت. در روز چهارنشبه یک پیش‌بینی قیمت دلار برای هفته بعد از ایسنا در بازار دست به دست می‌شد. 

خبرگزاری ایسنا مدعی شده هفته آینده در قیمت دلار کاهش خواهیم داشت. همچنین روز سه‌شنبه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته است که بنا به اخبار و شنیده‌های رسمی و غیررسمی، 6 میلیارد دلار تحت کلید بانک مرکزی قرار گرفت و با توجه به زمزمه، 10 میلیارد دیگر از منابع که در راه است، بانک مرکزی قاعدتا قدرت دخالت موثری در بازار دارد، پس باید منتظر بعد از تعطیلات بود و عکس‌العمل بازار را دید.

معامله‌گران می‌گویند:" آقای حریری در دوم فروردین هم توییت کرده بود؛ رفقا! هرچقدر دلار ذخیره کردید بریزید بازار، یکی از توافقات پکن سرازیر شدن درهم از طرف امارات است که از یکشنبه کلید می‌خورد. قیمت دلار از دوم فروردین تا اواسط اردیبهشت تا 56 هزار تومان بالا رفت."

از نظر فنی‌ها بازار تا زمانیکه بالای 49 هزار و 600 تومان است می‌تواند سمت مقاومت 50 هزار و 200 تومان برود. البته آن‌ها می‌گویند این نکته‌ را هم مدنظر قرار بدهید که احتمالا در ابتدای هفته آینده تبادل زندانی‌ها انجام شود و این هیجان بازار بخوابد و قیمت‌ها افت چشمگیری داشته باشند.

نکته بازار چهارشنبه اختلال در سیستم بانک ملی و برخی از پوزها و خودپردازها بود که موجب شد معامله سخت شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر