شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 87104
تاریخ انتشار: 22 شهريور 1402 23:22
وزیر جهاد: در همدان اصلا ذرت آلوده نداریم/سخنگوی دولت: حالا در یک انبار (با موجودی 6هزار تن ذرت!) آفت مشاهده شده!

ماجرای 6 هزار تن ذرت‌ آلوده چیست؟

اخیر در برخی رسانه‌ها درباره فساد نهاده‌های دامی در یکی از انبارهای استراتژیک نهاده‌های دامی متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور در شهرستان اسدآباد منتشر شد. نائب رئیس مجلس خواستار رسیدگی به این مساله از سوی کمیسیون کشاورزی و سخنگوی دولت خواستار پرهیز از مشوش کردن ذهن مردم شدند.

به گزارش راه امروز، ماجرای ذرت های آلوده در همدان چیست؟ ۱۱ شهریور خبری با موضوع «دستور رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد در سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد همدان» منتشر شد.

در این خبر عنوان شد، در سیلوی اسدآباد همدان، از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شد و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد.

با طولانی شدن زمان تحویل این نهاده‌ها که عمدتا هم مسئولیت آن برعهده نهاد‌های خارج از استان مانند: شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار بوده است، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشد.

به همین دلیل از ۱۳ هزار تن نهاده دامی که در این سیلو نگهداری می‌شد، ۶ هزار تن دچار آلودگی شده که باید فرآوری بر روی آن انجام شود و حدود ۷ هزار تن آن نیز در معرض فساد قرار گرفته که پس از بازدید میدانی اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شد.

اظهارات عجیب وزیر کشاورزی: هیچ ذرت آلوده‌ای در همدان موجود نیست!

 بعد از انتشار این خبر در رسانه‌ها و بروز برخی انتقادات نسبت به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی به استان همدان سفر کرد و در اظهاراتی عجیب گفت: هیچ ذرت آلوده‌ای در همدان موجود نیست. ذرت‌ها گواهی بهداشت داشتند و دارند و در چندین نوبت آزمایش و مشکلی خاصی نداشته‌اند.

دادگستری مستندات ذرت های آلوده را منتشر کرد

پس از اظهارات وزیر کشاورزی در مورد آلوده نبودن ذرت‌های همدان، روابط عمومی دادگستری استان همدان مستندات مربوط به وجود آلودگی نهاده‌های دامی ذخیره شده در اسدآباد را منتشر کرد.

روابط عمومی دادگستری استان همدان ضمن ناصحیح خواندن اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، گزارش اعلام شده در مورد وضعیت نامناسب ذرت‌های موجود در اسدآباد همدان را نتیجه، جمع‌بندی و اجماع نظر گزارش مراکز تخصصی و مراجع نظارتی متعدد و سپس بررسی اسناد و حضور نظارتی میدانی مسئولان دادگستری استان همدان در محل دپوی نهاده‌های استراتژیک دانست و اعلام کرد: پس از اعلام مراجع نظارتی و همچنین مراکز تخصصی، موضوع در دستور کار ویژه دادگستری جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال قرار گرفت.

مرکز رسانه قوه قضاییه: وزیر کشاورزی آدرس غلط ندهد

همچنین ادعای وزیر کشاورزی در مورد ذرت‌های آلوده‌ای که حتی پیشتر تصاویر آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده بود، باعث شد تا مرکز رسانه قوه قضاییه در خبری از آدرس غلط به وزیر کشاورزی پرده بردارد و با انتشار خبری همراه با مستندات به وزیر کشاورزی یادآوری کند که دو نهاد زیرمجموعه خودش در نامه‌های متعددی بحث آلوده بودن ذرت‌ها را تائید کرده و حتی در موردی به دلیل عدم همکاری مسئول زرین سیلوی اسدآباد از دستگاه قضایی درخواست کمک کردند.

ارائه مستندات از طرف قوه قضاییه به اینجا ختم نشد تا جایی پیش رفت که صبح امروز فیلمی از بازدید رئیس کل دادگستری استان همدان از سیلوی اسدآباد منتشر شد که در آن فیلم هم مسئولان دولتی استانی صراحتا کپک زدگی و آلودگی ذرت‌های کندوی شماره ۶ سیلو را تائید می‌کنند.

سخنگوی دولت: حالا در یک انبار (با موجودی 6هزار تن ذرت!) آفت مشاهده شده!

هم‌زمان با انتشار مستنداتی از جمله موارد بالا، صبح امروز سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران صحبت‌های وزیر کشاورزی مبنی بر وجود نداشتن ذرت‌های آلوده در همدان را تکذیب کرد و گفت: طبیعی است که در بین حجم بسیار بالای این کالا‌ها در انبار‌ها بعضا برخی آفت‌ها نیز حاصل شود. در همدان ۶ انبار سیلو بوده حالا اگر در یک انبار (با موجودی ۶ هزار تن نهاده استراتژیک) یک چیزی مشاهده شود به نظرم خیلی جای پردازش در این حد نداشته است.

مجلس ورود کرد

در همین حال، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفت: در پی اظهارات متناقض قوه قضاییه و وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ذرت‌های دپو شده در سیلوی اسدآباد کمیسیون کشاورزی مجلس صحت و سقم ماجرا را بررسی می‌کند.

کیومرث سرمدی واله نماینده اسدآباد و حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در  جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ صحن مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به بند ۱۲ اصل ۳ قانون اساسی وضعیت دامداران و تولیدکنندگان و تاثیر مسایل مالی بر تامین خوراک و نهاده‌های دامی و هم‌چنین تاثیر بر بازار گوشت و محصولات لبنی را یادآور و پاسخگویی وزیر جهاد و کشاورزی و ورود ریاست مجلس در این زمینه را خواستار شدند.

این نمایندگان هم‌چنین وظیفه نهادهای نظارتی و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی را یادآور شده و پرسیده‌اند که اگر انبارهای دیگری هم با چنین وضعیتی باشند چه کسی پاسخگو است؟ آیا مسئولیت بر دوش شرکت پشتیبانی و وزیر جهاد کشاورزی است؟

عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر از کمیسیون کشاورزی خواست که این مساله را پیگیری کند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر