يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87080
تاریخ انتشار: 22 شهريور 1402 11:12
تداوم انتشار سیگنال‌های مثبت؛

پرده آخر آزادسازی دلارهای بلوکه

در روز‌های گذشته اخبار جدیدی از فرآیند آزاد‌سازی منابع ارزی منتشر شد. به نظر می‌رسد طرف آمریکایی دستور آزاد‌سازی در رابطه با 6 میلیارد دلار مسدودشده در کره‌جنوبی را صادر کرده و این دارایی‌ها در حال انتقال به سمت بانک‌های قطری است.

روز گذشته برخی از خبرگزاری‌های خارجی خبر صدور مجوز نهایی انتقال دلار‌های مسدودی از مقصد کره‌جنوبی به قطر را منتشر کردند. 

آسوشیتدپرس نوشت: «وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره‌جنوبی به قطر را صادر کرده است.» 

از سوی دیگر روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشور آمریکا نیز گفت: «ما به کار برای آزادی کامل شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند و اکنون به حبس خانگی منتقل شده‌اند، ادامه می‌دهیم. این روندی است که ادامه دارد.»

به عقیده تحلیلگران ارزی بازار تهران این اخبار می‌تواند آغازی بر پایان یک پروژه فرسایشی باشد. در سال‌های اخیر اخبار آزاد‌سازی منابع ارزی از جمله سیگنال‌های مشهور بازار ارز بوده است. اخباری که نرخ ارز تاکنون واکنش‌های متعددی به آن نشان داده و حتی در برخی بازه‌های زمانی فعالان بازار معتقد بودند که از این سیگنال‌ها جهت خبردرمانی استفاده شده است. اما اکنون مشاهده می‌شود که در سکانس نهایی این پروژه نیز نرخ ارز مجددا نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. چرا که روز گذشته پس از انتشار اخبار مذکور قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار تهران حدود 220 تومان افت کرد و به رقم 49 هزار و 400 تومان رسید.

تداوم انتشار سیگنال‌های مثبت

در روز‌های گذشته اخبار جدیدی از فرآیند آزاد‌سازی منابع ارزی منتشر شد. به نظر می‌رسد طرف آمریکایی دستور آزاد‌سازی در رابطه با 6میلیارد دلار مسدودشده در کره‌جنوبی را صادر کرده و این دارایی‌ها در حال انتقال به سمت بانک‌های قطری است.

 از سوی دیگر روز گذشته حمیدرضا دهقانی‌پوده، سفیر ایران در قطر، در دیدار خود با مشاور وزارت خارجه قطر گفت: «اجرای توافق تبادل با آمریکا در مراحل نهایی است و از نقش قطر در این توافق تشکر و قدردانی کرد.» اگرچه انتشار اخبار این‌چنینی تاثیر سابق خود بر بازار را ندارد، اما به نظر می‌رسد که همچنان موجب تغییر در سمت و سوی انتظارات فعالان بازار می‌شود. چرا که در بازار روز گذشته نرخ شاخص ارزی کاهشی شد.

هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در روز‌های یکشنبه و دوشنبه نوسان چشمگیری نداشت و در پله هفتم کانال 49 هزار تومانی معامله می‌شد، در بازار روز گذشته دچار افت قیمت شد. گفتنی است که این افت قیمت در ساعات ابتدایی بازار دیروز شدت بیشتری داشت. دلار آزاد صبح روز گذشته فعالیت خود را در بازه قیمتی 49 هزار و 300 تا 49 هزار و 400تومان آغاز کرد. اما تا ساعات پایانی بازار بخشی از این افت قیمت جبران شد و نرخ ارز مذکور با 220تومان افت نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه در رقم 49 هزار و 400 تومان از حرکت ایستاد.

 در بازار روز گذشته نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر برگ اسکناس یورو و پوند در بازار روز گذشته به ترتیب 350 و 630 تومان کاهش یافته و در ارقام 53 هزار و 50تومان برای یورو و 61 هزار و 730 تومان برای پوند معامله شدند.

بازار قرمز فلز زرد

همزمان با افت نرخ‌ها در بازار ارز، قیمت قطعات مختلف طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه سکه طلای ضرب امامی در بازار روز گذشته با حدود 110 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 27 میلیون و 840 هزار تومان رسید. دیگر قطعات خانواده سکه نیز در بازار روز سه‌شنبه کاهش یافتند. نیم سکه 50 هزار تومان و ربع سکه 100 هزار تومان افت کردند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر