يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87071
تاریخ انتشار: 21 شهريور 1402 23:33
دستیابی بانک مرکزی به منابع ارزی بلوکه روی بازه ثبات بازار مؤثر است

خبری که قیمت دلار و سکه را نزولی کرد

قیمت دلار و سکه در بازار امروز به خبر انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر واکنش نزولی نشان داد.
بحث آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان دو تابعیتی ایرانی آمریکایی بار دیگر در فضای رسانه‌ها داغ شده است. در حقیقت در سال‌های اخیر این دو موضوع از جمله موارد مورد گفتگوی میان ایران و غرب بوده است. این دارایی‌ها به‌واسطه تحریم‌ها در کشورهایی نظیر عراق و کره جنوبی بلوکه شده بود تا اینکه در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر آزادسازی آنها منتشر شد. 

البته این آزادسازی به‌صورت مستقیم نخواهد بود و دارایی‌های ارزی با انتقال به بانک‌های یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در اختیار بانک مرکزی ایران قرار خواهد گرفت.

به‌تازگی در خبرها آمده آمریکا با ایران به یک توافق دست پیدا کرده است و قرار است ۶ میلیارد دلار از دارایی مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر منتقل شود. در همین راستا اخباری در مورد آزادی زندانی‌ها هم مخابره شده است.

این توافق در واقع به این معنی است که بانک‌های اروپایی، خاورمیانه‌ای و آسیایی با تبدیل پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی و انتقال آن به بانک مرکزی قطر که گفته می‌شود قرار است ایران از آن برای موارد بشردوستانه استفاده کند، مخالفت نخواهند کرد.

فعالان اقتصادی معتقدند دستیابی بانک مرکزی به این منابع می‌تواند روی طولانی‌تر شدن بازه ثبات بازار مؤثر باشد. چرا که در این شرایط بازارساز با استفاده از این موارد از فشار موجود بر ذخایر ارزی داخلی کاسته و در نتیجه با اتکا بر ذخایر خود می‌تواند از شکل‌گیری نوسانات قیمتی جلوگیری کند.

به همین دلیل امروز نرخ دلار در تهران نزولی شد. قیمت دلار در نیمه اول معامله نقدی امروز سه‌شنبه 21 شهریورماه با گپ منفی 300 تا 400 تومانی روانه بازار شد. به‌عبارت‌ دیگر گپ منفی به این معنی است که قیمت دلار در شروع به کار بازار امروز از قیمت بسته شده روز گذشته در حول‌وحوش 400 تا 500 تومان پایین‌تر بود.

طبق ادعای معامله‌گران قیمت دلار امروز مرز مقاومتی 49 هزار و 700 تومان را از دست و تا مرز حمایتی 49 هزار و 380 تومان پایین آمد؛ البته در نیمه ظهر امروز هر برگ اسکناس آمریکایی در تهران با 49 هزار و 430 تومان به فروش رسید.

از سوی دیگر در هرات هم بازیگران ارزی امروز شاهد نوسان کاهشی نرخ دلار بودند. قیمت دلار در بازار یاد شده امروز با 49 هزار و 300 تومان شروع به کارکرد که نسبت به‌روز قبل 200 تومان پایین‌تر بود و در نیمه ظهر بر روی 49 هزار و 430 تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با عصر دوشنبه 70 تومان کاهش را نشان می‌دهد.

در کنار دلار، بازار درهم نیز امروز نزولی شد. آن طور که معامله‌گران می‌گفتند قیمت درهم در شروع به کار امروز افت تقریباً 70 تومانی را ثبت کرد و بین 13 هزار و 630 تومان تا 13 هزار و 650 تومان به فروش رسید.

البته امروز قیمت طلا و سکه هم مسیر کاهش را دنبال کردند. قیمت اونس طلا که روز گذشته تا 1930 دلار بالا رفته بود امروز تا 1918 دلار عقب‌نشینی کرده است.

در بازار داخلی ایران هم هر گرم طلا 18 عیار با 2 میلیون و 330 هزار و 600 تومان معامله شد که نسبت به‌روز قبل کاهش نزدیک به 11 هزارتومانی را نشان می‌دهد.

قیمت سکه امامی نیز امروز از مرز 28 میلیون تومان فاصله گرفت و با کاهش تقریباً 100 هزارتومانی بر روی 27 میلیون و 850 هزار تومان ایستاد.

قیمت طلای آب‌شده که روز گذشته با 10 میلیون و 132 هزار تومان بسته شده بود هم امروز تا سطح 10 میلیون و 90 هزار تومان پایین آمد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر