يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 87054
تاریخ انتشار: 21 شهريور 1402 10:34
روز گذشته نیز قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با نوسان اندک 20تومانی نسبت به نرخ روز پیشین درجا زد و در رقم 49 هزار و 620 تومان معامله شد. اما برخلاف روند با ثبات نرخ دلار، قیمت سکه در بازار روز گذشته کاهشی ثبت شد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در بازار روز دوشنبه 100هزار تومان افت کرد.
قیمت دلار آزاد در بازار روز دوشنبه در میانه‌های کانال ۴۹ هزار تومانی به نوسان پرداخت. بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ ارز مذکور روزهای نسبتا زیادی است که دست به تحرکات شارپی نزده و در ثبات به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به عقیده عده‌ای از تحلیلگران این ثبات قیمت می‌تواند حاصل برآیند دو نیروی متفاوت در بازار باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، نیروی اولی که تحلیلگران به عنوان عامل افزایشی از آن یاد می‌کنند مساله حذف نرخ 28 هزار و 500 تومانی است. در هفته‌های اخیر مبنای نرخ تسعیر ارز برخی کالا‌ها از 28 هزار و 500تومان به نرخ حواله مرکز مبادله (کانال 37 هزار تومانی) تغییر یافت. تحلیلگران معتقدند که با وجود تاثیر مثبت حذف نرخ‌های متعدد، این امر با افزایش پایه ارزی، در معاملات آزاد بازار نیز تاثیر بگذارد. اما در سوی دیگر اخبار مثبتی نظیر مسائل مربوط به آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده و همچنین چشم‌انداز‌هایی از تداوم مذاکرات با دولت‌های غربی نقش عامل بازدارنده بازار را بر عهده گرفته و مانع از رشد قیمت‌های چشمگیر می‌شود.

روز گذشته نیز قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با نوسان اندک 20تومانی نسبت به نرخ روز پیشین درجا زد و در رقم 49 هزار و 620 تومان معامله شد. اما برخلاف روند با ثبات نرخ دلار، قیمت سکه در بازار روز گذشته کاهشی ثبت شد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در بازار روز دوشنبه 100هزار تومان افت کرد.


فرجام نزدیک دلار‌های بلوکه شده؟


روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشور بار دیگر در رابطه با دارایی‌های ارزی بلوکه شده اظهارنظر کرد. ناصر کنعانی گفت: «در ارتباط با رفع انسداد مالی و وصول دارایی‌های ایران بر اساس تفاهم صورت گرفته امیدوار هستیم که طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل انجام گیرد. ایران می‌تواند با این دارایی‌ها و منابع مالی رفع انسداد شده تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند.» او همچنین در رابطه با موضوع تبادل زندانی با غرب افزود: «در موضوع تبادل زندانیان همواره اعلام کردیم با توجه به ماهیت انسانی موضوع ما آمادگی داریم که بحث تبادل زندانیان را انجام بدهیم و این اتفاق مدت‌ها پیش هم اگر طرف آمریکایی همکاری می‌کرد می‌توانست رخ دهد.»

در سال‌های اخیر موضوع آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ارزی ایران از جمله موارد مورد بحث میان ایران و غرب بوده است. این دارایی‌ها به‌واسطه تحریم‌ها‌ در کشورهایی نظیر عراق و کره‌جنوبی بلوکه شده بود تا اینکه در ماه‌های اخیر سیگنال‌هایی جدی مبنی بر آزاد‌سازی آنها منتشر شد. البته این آزاد‌سازی به‌صورت مستقیم نخواهد بود و دارایی‌های ارزی با انتقال به بانک‌های یکی از کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس در اختیار بانک مرکزی ایران قرار خواهد گرفت.

حال با توجه به سخنان کنعانی به‌نظر می‌رسد کم کم به پرده‌های نهایی آزادسازی نزدیک می‌شویم. این در حالی است که تحلیلگران معتقدند که اثر این افزایش دارایی‌های ارزی روی انتظارات فعالان بازار در ماه‌های گذشته به نوعی پیش‌خور شده است. در نتیجه احتمال شروع روند کاهشی جدید پس از تکمیل این فرآیند اندک است. اما می‌توان گفت دستیابی بانک مرکزی به این منابع می‌تواند روی طولانی‌تر شدن بازه ثبات بازار موثر باشد. چرا که در این شرایط بازار‌ساز با استفاده از این موارد از فشار موجود بر ذخایر ارزی داخلی کاسته و در نتیجه با اتکا بر ذخایر خود می‌تواند از شکل‌گیری نوسانات قیمتی جلوگیری کند.

بازار کم نوسان روز دوشنبه

دیروز دوشنبه 20 شهریور ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کم نوسان بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز یکشنبه در رقم 49 هزار و 600 تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در بازار روز گذشته حدود 20تومان رشد کرد و به رقم 49 هزار و 620تومان رسید. این در حالی است که قیمت سکه طلا در همین روز حدود 100هزار تومان کاهش یافت‌ و از رقم 28 میلیون و 50هزار تومان به رقم 27 میلیون و 950 هزار تومان رسید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر