سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 87033
تاریخ انتشار: 20 شهريور 1402 08:54
چه هزینه‌هایی روی نرخ خام خودروهای وارداتی اعمال می شود؟

فرمول قیمت گذاری خودروهای وارداتی

چنانچه محصولات خارجی سر از بازار ایران درآورند چه هزینه‌هایی روی قیمت اولیه آن اضافه می‌شود و با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسند؟ برخی اظهارنظرها نشان می‌دهد، قیمت خودروهای وارداتی در سه مرحله مشمول افزایش قیمت می‌شود.

واردات خودرو از ابتدای سال گذشته آزاد شد؛ اما تاکنون خودروهای وارداتی در بازار داخل عرضه نشده است. اما چنانچه محصولات خارجی سر از بازار ایران درآورند چه هزینه‌هایی روی قیمت اولیه آن اضافه می‌شود و با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسند؟ برخی اظهارنظرها نشان می‌دهد، قیمت خودروهای وارداتی در سه مرحله مشمول افزایش قیمت می‌شود.

در مرحله اول تعرفه گمرکی 66 تا 171 درصدی روی آن اعمال می‌شود. در وهله دوم سود بازرگانی روی آن اعمال می‌شود که این سود بر مبنای خودرو متغیر است که احتمال صفر درصد بودن آن وجود دارد. در نهایت نیز هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، پلاک‌گذاری، گواهی اسقاط و … که بین 20 تا 25 درصد خواهد بود. در نتیجه خودروهایی که تعرفه آن 66 درصد است در نهایت با افزایش نرخ بالای 100 درصد به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد.
   جزئیات آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده

هفته گذشته، دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده و لیست برندهای مجاز که تحت شرایط اعلام شده می‌توان از آنها خودرو وارد کشور کرد، هم توسط سازمان ملی استاندارد منتشر شد. در همین راستا، لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جزئیات آیین‌نامه تنظیمی وزارت صمت را تشریح کرد.

براساس توضیحات این نماینده مجلس، در این آیین نامه چنین آمده که افراد می‌توانند با ارز خود که منشأ خارجی یا ارزی ناشی از صادرات محصول خودشان یا صادرات دیگران است، استفاده کرده و خودرو وارد کشور کنند. به صراحت می‌توان گفت که در این آیین نامه ابهامات ارزی به‌طورکامل حل شده و مشخص کرده است اگر دولت نتوانست ارز تامین کند می‌توانیم از ارزها برای واردات استفاده و مساله را حل کنیم. بنابراین این امر نیازمند همت دولت است. وی افزود نکته بعدی که در آیین نامه به آن اشاره شده در خصوص اسقاط خودرو است.

در این باره تاکید شده که وارد کردن یک خودرو باید همراه با اسقاط یک خودرو دیگر در داخل باشد. این کار بسیار خوب و پسندیده برای حفظ محیط زیست تلقی می‌شود تا خودروهایی که ناایمن و مصرف سوخت بالایی دارند به محیط زیست آسیب می‌زنند از رده خارج شوند.وی همچنین گفت نکته بعدی نیز واردات خودروی کارکرده توسط افراد حقیقی و حقوقی است. در این آیین نامه تصریح شده است کسانی که قصد دارند یک خودرو وارد کشور کنند نیازی نیست که ثبت سفارش انجام دهند و می‌توانند بدون ثبت سفارش یک خودرو وارد کنند.

اما اگر کسی بخواهد بیش از یک خودرو وارد کند باید ثبت سفارش انجام دهد. این دیدگاه یکی از نقاط قوت آیین‌نامه است که مساله محور بوده و با بررسی درست، این موضوع را که مساله بود حل کرده است‌.  موضوع بعدی این است که اداره استاندارد، استانداردهای قابل قبول خود را در این آیین‌نامه اعلام کرده است. مانند استاندارد اروپا و چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس ژاپن و تاکید کرده خودروهایی که با این برند وارد شوند نیاز به تاییدیه ندارند و همچنین تاکید کرد اگر خودرویی خارج از این برندها وارد کشور شود باید استاندارد 85گانه را پاس کند.
دریافت یک میلیارد اعتبار با انتقال پرتفوی
تبلیغ
دریافت یک میلیارد اعتبار با انتقال پرتفوی
مشاهده
yn-ad

  بنابراین سازمان استاندارد نیز در این راستا همکاری بسیار حرفه‌ای خود را به عمل‌ آورد. بنابراین مجلس و بخش‌های مختلف دولت از جمله سازمان استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صمت همکاری خوبی داشتند و یک آیین‌نامه بسیار جامع و کاملی تنظیم کردند که قابلیت اجرایی دارد‌ و منتظر هستیم تا دولت آن را تصویب کند. حالا به گفته او، کمیسیون اصلی امور زیربنایی در دولت تشکیل و در خصوص آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد و انتظار می‌رود ظرف دو هفته آتی این آیین‌نامه نهایی و برای اجرا ابلاغ شود.

این نماینده مجلس گفته است: تلاش ما بر این است که آیین‌نامه تصویب و اجرایی شود که اهداف قانون‌گذار را نیز تامین کند. گروه‌ها و افرادی مخالفت‌هایی نسبت به این موضوع داشته و مطالبی را مطرح می‌کنند که مورد تایید کمیسیون نیست؛ فلذا در تلاش هستیم که آیین‌نامه نهایی قانون نوشته شده را به درستی پوشش دهد. براین اساس امروز می‌توان، منتظر نهایی شدن تصمیم‌گیری‌ها برای آیین‌نامه مذکور باشیم تا تصویب و سپس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارایه و در صورت موافقت نمایندگان به تصویب برسد. پس از تصویب این آیین‌نامه در صحن علنی مجلس، آیین‌نامه مصوب به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
   شروط واردات؟

پیشتر هم سازمان ملی استاندارد، لیست برندهای معتبری که مجوز واردات خودرو دست دوم را دارند، اعلام کرد. مطابق این دستور العمل، خودروهای وارداتی کارکرده، با یکی از شرایط ذیل قابلیت ارزیابی و صدور تاییدیه استاندارد را دارند:

1. دارای گواهی صحه گذاری تایید نوع از سازمان استاندارد طی 5 سال گذشته.

2. از برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس، ژاپن یا کره جنوبی.

3. دارای تایید کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی.

4. هر دستگاه منطبق با گواهی استاندارد ای‌مارک COC باشد.

5. هر دستگاه دارای گواهی تایید GCC تایید کننده کشورهای حوزه خلیج فارس GSO باشد.

6. هر دستگاه دارای گواهی تایییه چین (CCC) باشد.
✔صندوق سرمایه‌گذاری مشترک درآمد ثابت | سپهر تدبیرگران
تبلیغ
✔صندوق سرمایه‌گذاری مشترک درآمد ثابت | سپهر تدبیرگران
مشاهده
yn-ad

7. هر دستگاه گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اورآسیا (EAC) باشد.

   تعرفه واردات خودرو چند؟

قیمت خودروهای وارداتی دست دوم موجود در داخل بازار ایران طی چند سال اخیر به دلیل ممنوعیت واردات انواع خودروی نو و کارکرده بسیار بالاتر از حد جهانی خرید و فروش می‌شود. طوری که اغلب آنها به‌رغم کارکرد 5 الی 10 ساله با مبالغ بالاتر از دو میلیارد تومان معامله می‌شوند و بنابراین آغاز واردات خودرو که تا حدودی از ابتدای امسال رقم خورده است، می‌تواند قیمت این نوع از محصولات را به طرز چشم‌گیری کاهش دهد.

طبق مصوبات اخیر گمرک، تعرفه گمرکی برای خودروهای وارداتی نو به شرح زیر است: 

«بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، 16 درصد، بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، 66 درصد، بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، 91 درصد، بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، 131 درصد، بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، 161 درصد، بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، 171 درصد.»

 علاوه‌بر تعرفه گمرکی فوق، مبالغ دیگری جهت مالیات، هزینه بیمه، هزینه اسقاط و… روی قیمت خودرو اعمال می‌شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چه هزینه‌هایی روی نرخ خام خودروهای وارداتی اعمال شود؟ آیا خودرویی که تعرفه گمرکی آن به عنوان مثال 75 درصد است، صرفاً با محاسبه همین نرخ به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد یا تعرفه‌های دیگری هم عامل گرانی این خودروها می‌شوند؟

 برخی اظهارنظرها نشان می‌دهد، قیمت خودروهای وارداتی در سه مرحله مشمول افزایش قیمت می‌شود. در مرحله اول تعرفه گمرکی 66 تا 171 درصدی روی آن اعمال می‌شود. در وهله دوم سود بازرگانی روی آن اعمال می‌شود که این سود بر مبنای خودرو متغیر است که احتمال صفر درصد بودن آن وجود دارد. در نهایت نیز هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، پلاک‌گذاری، گواهی اسقاط و … که بین 20 تا 25 درصد خواهد بود. در نتیجه خودروهایی که تعرفه آن 66 درصد است در نهایت با افزایش نرخ بالای 100 درصد به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر