سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 87008
تاریخ انتشار: 18 شهريور 1402 16:34
کالاهای سرمایه‌ای و تولیدی ظرف یک ماه ترخیص شوند

اخطار مخبر به واردکنندگان

معاون اول رئیس جمهور به دنبال عدم ترخیص کالاهای اساسی رسوب شده در گمرکات به وزیر بهداشت، رئیس سازمان استاندارد و رئیس کل گمرک تذکر داد و خواهان حل فصل سریعتر این موضوع شد. معاون اول رئیسی به دلیل عدم تعیین و تکلیف اموال متروکه نیز به رئیس سازمان اموال تملیکی هم تذکر داد.
بیش از ۲۵ هزار کانتینر کالای اساسی وارداتی در دو گمرک بزرگ استان هرمزگان رسوب شده است. این درحالی است که براساس مصوبات قانونی موجود باید هرچه سریع تر این کالاها ترخیص می‌شد. به دلیل تعلل در ترخیص این اقلام در بندر شهید باهنر و بندر شهید رجایی، محمد مخبر معاون اول رئیس دولت سیزدهم به گمرک، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و سایر وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط تذکر داد و خواستار تعیین تکلیف فوری اقلام موجود در انبارهای گمرک و اموال تملیکی شد.

 او گفت: ایستایی کالاها در مبادی ورودی کشور هیچ گونه توجیهی ندارد و رسوب آنها در انبارهای گمرک را بیش از دوماه نباید تحمل کرد. بنابراین لازم است ظرف سه الی چهار روز تمامی عوامل ایجاد وضعیت موجود، شناسایی و دسته بندی شده و برای رفع آنها تدبیر مؤثر اندیشیده شود.

مخبر برخی مسائل را مشکلات فرایندی دانست که ناشی از پیچ و خم‌های اداری و تعلل دستگاه‌های اجرایی است و در این زمینه باید همه حوزه‌های مربوطه پای کار بیایند تا هم تسریع در کار صورت بگیرد و هم درصورت نیاز برخی آئین نامه‌ها و قوانین اصلاح شود.

او با تاکید بر اینکه سقف پاسخگویی به استعلامات گمرک توسط دستگاه‌های اجرایی حداکثر باید هفت روز باشد، از رئیس کل گمرک خواست تا ضمن برخورد مدیریتی با دستگاه‌هایی که بدون دلیل قاطع و فنی از این سقف زمانی عدول می‌کنند، گزارش آنها را به صورت هفتگی به دفتر معاون اول ارسال کند.

او با اشاره به اینکه گمرکات هرمزگان حدود ۳۰ درصد عملیات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند از رئیس کل گمرک و استاندار هرمزگان خواست تا برنامه‌ریزی لازم را برای حضور دائم و مستمر نمایندگان دستگاه‌های اجرایی صدور مجوز نظیر سازمان استاندارد، غذا و دارو، حفظ نباتات، دامپزشکی و… در محل گمرکات شهید رجایی و شهید باهنر انجام دهند.

مخبر در ادامه خواهان تسریع  ترخیص خطوط تولید، ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی و سرویس‌های حمل و نقل عمومی شد. او گفت:  شرایط لازم برای تسریع در ترخیص و یا حتی ترخیص موقت، خطوط تولید، ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی و سرویس‌های حمل و نقل عمومی تا زمان طی تشریفات قانونی اجرا شود.

وی از رئیس کل گمرک و استاندار هرمزگان خواست تا همه دستگاه‌های مربوطه را بسیج کرده و اینگونه کالاهای سرمایه‌ای و تولیدی را ظرف یک ماه ترخیص کنند.

تماس تلفنی مخبر با رئیس سازمان اموال تملیکی
معاون اول رئیس دولت سیزدهم در مورد تعیین تکلیف اموال متروکه نیز  با رئیس سازمان اموال تملیکی تماس تلفنی گرفت و از او خواست با هماهنگی مدیران مربوطه در استان هرمزگان هرچه زودتر مشکلات موجود را احصا کرده و برای رفع موانع موجود در این زمینه پیشنهادات و برنامه لازم را ارائه دهد.

اخطار 15 روزه
مخبر همچنین از مدیریت گمرکات هرمزگان خواست تا با اعلام یک اخطار ۱۵ روزه به تمامی صاحبان کالایی که بیش از دو ماه از تخلیه و ثبت اموال آنها گذشته، هرچه زودتر وضعیت کالاهای رسوبی را تعیین تکلیف کنند.

او در تماس تلفنی با وزیر بهداشت و رئیس سازمان استاندارد به آنها در خصوص به درازا کشیدن صدور تاییدیه‌های قانونی برای ترخیص کالاهای رسیده به بندر تذکر داد و ایشان را به رسیدگی فوری این مشکل ملزم کرد.

مخبر وزارت راه و شهرسازی را نیز  مکلف کرد تا برای یکپارچه‌سازی سامانه‌های الکترونیکی بین دستگاه‌های مختلف برای افزایش هماهنگی‌ها و تسریع در ترخیص کالاها اقدامات لازم را با همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر