دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 87
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1392 00:17
به گزارش راه مردم به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این راستا خبرگزاری ترند در گزارشی با عنوان «انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران رسما آغاز شد»، افزود: یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به طور رسمی آغاز شد.

ترند افزود که مردم ایران در 66 هزار محل اخذ رای در سراسر کشور به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری رای می‌دهند.

در این گزارش به حضور خبرنگاران خارجی برای پوشش اخبار انتخاباتی در ایران اشاره شده است.

خبرگزاری رویترز نیز در اولین گزارش خود درباره آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به حضور مقام معظم رهبری در پای صندوق اخذ رای اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، رویترز در گزارش خود که البته از دوبی ارسال کرده است، در این باره گزارش داد: آیت‌الله علی خامنه‌ای ، رهبر معظم ایران مشارکتی گسترده را در انتخابات روز جمعه خواستار شدند.

رویترز در ادامه پس از ذکر بخشی از بیانات ایشان افزود که ایرانی‌ها می توانند از میان شش کاندیدای انتخاباتی کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

رویترز در گزارش دیگری درباره انتخابات عنوان «ایران رای گیری برای انتخاب جانشین احمدی‌نژاد را آغاز کرد»، افزود که ایرانی‌ها روز جمعه رای دادن را در انتخابات ریاست جمهوری که بعید است تغییری چندان در روابطش با غرب و همسایگان عربی‌اش در خلیج (فارس) داشته باشد، اما می‌تواند آغاز کردند.

هرکسی پیروز انتخابات ایران باشد، سیاست هسته‌یی"غیرقابل تغییر "خواهد بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی بر تغییر نکردن سیاست هسته‌یی ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری آمریکایی در گزارشی با عنوان «هرکسی پیروز انتخابات ایران باشد، سیاست هسته‌یی "غیرقابل تغییر "خواهد بود»، نوشت: ساعاتی پس از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخاباتی درباره سیاست های هسته‌یی در ایران، وزیر امورخارجه این کشور اظهارات خودش را با این مضمون بیان کرد که بدون توجه به اینکه چه کسی پیروز انتخابات است، هیچ چیزی در این زمینه تغییر نخواهد کرد.

این گزارش موضوع هسته یی را فوری ترین چالش کاندیداها در صورت پیروزی خواند اما در عین حال افزود که تصمیمات کلی در این باره به عهده رهبر معظم ایران است.

در ادامه این گزارش به اظهارات علی اکبر صالحی اشاره شده و آمده است: وزیر امور خارجه ایران از کاندیداها به خاطر اعلام چشم اندازهای شان تشکر اما تاکید کرد که این نظرات " بر سیاساست خارجی ایران پس از انتخابات تاثیری نخواهد داشت".

این گزارش می افزاید که آنچه رییس جمهور بعدی ایران می تواند احتمالا در آن نفوذ داشته باشد، لحن و تاکیتیک‌های مذاکراتی است.

آسوشیتدپرس با اشاره به اظهار نظر کاندیداهای مختلف درباره موضوع هسته‌یی می افزاید که با این حال هیچ کاندیدایی از این موضوع ایران که کشور باید بر فن‌آوری هسته یی کنترل کامل داشته باشد، فاصله نمی‌گیرد.

بنا بر این گزارش، ایران تاکید دارد که برای مصارف پزشکی و انرژی برنامه راکتورهای هسته‌یی را دنبال می‌کند و در عین حال به فتوای مذهبی رهبر معظم این کشور در سال 2005 مبنی بر حرام بودن این تسلیحات از منظر اسلام اشاره می‌کند.

این گزارش برنامه هسته یی ایران را از جمله سیاست هایی می داند که درباره‌اش در کشور اتحاد وجود دارد و همه از دستاوردهای هسته‌یی حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا شبکه خبری اسکای نیوز نیز در گزارشی با عنوان "ایران برای انتخاب رییس‌جمهور جدید به پای صندوق رای می‌رود" نوشت: در حالی که دوره محمود احمدی‌نژاد پس هشت سال مسوولیتش به پایان می‌رسد، رای‌گیری در ایران برای انتخاب رییس‌جمهور جدید آغاز شد.

این رسانه در ادامه به حضور شش کاندیدا و برنامه‌ها و حامیان آنها اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی "ایندین اکسپرس" عنوان «ایران برای انتخاب جانشین احمدی‌نژد رای می دهد»، را برای انتشار خبر خود برگزید و به حضور کاندیداهای محافظه کار و میانه رو اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی اس.بی.اس نیز با عنوان « ایران به رییس جمهور جدید رای می دهد» گزارش خود را به این نحو نوشت که ایرانی ها برای انتخاب رییس جمهور جدید در انتخاباتی رای می دهند که اصلاح طلبان امیدوارند تنها کاندیدای آنها در برابر محافظه کاران پیروز شود.

پایگاه اینترنتی "گاردن آیلند" نیز در انتشار خبر انتخابات به اظهارات مقام معظم رهبری توجه نشان داد و گزارش کرد که رهبر ایران مشارکت گسترده در انتخابات را در پاسخ به دولت‌های غربی که شفافیت انتخابات ایران را زیر سوال برده‌اند خواستار شد.

شبکه خبری "سی.ان.ان" نیز در گزارش خود به اظهارات روز جمعه رهبری توجه نشان داد و این طور گزارش داد که دوربین‌های تلویزیونی روز جمعه در حالی که رهبر ایران اولین برگ رای را در انتخابات ملی این کشور پر می‌کرد، بر روی دستهای او فوکوس کرده بودند.

خبرگزاری یونایتدپرس نیز در انتشار خبر خود بیشتر به اظهارات مقام معظم رهبری تمرکز کرد.

رادیو آمریکا در گزارشی که به سبک همیشگی این رسانه تنظیم شد، نوشت که پیروز انتخابات ایران با اقتصادی روبرو خواهد بود که با نرخ بالای تورم و بیکاری دست به گریبان است و بیشتر تلاش داشت تا فضایی مایوس را به نمایش بگذارد.

روزنامه "ونکوور سان" نیز نوشت که انتخابات در ایران در حالی که رای دهندگان برای جانشین احمدی‌نژاد تصمیم‌گیری می‌کنند آغاز شد.

خبرگزاری آذرپرس گزارش کرد: ایران انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کند» و افزود: رای گیری برای یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران در سراسر کشور راس ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد.

این خبرگزاری افزود که رهبر ایران در نخستین دقایق در حسینیه امام خمینی رای خود را به صندوق انداخت.

آذر پرس ادامه داد: رای گیری 10 ساعت به طول می انجامد و امکان دارد تمدید شود.

خبرگزاری "فوکوس" هم با انتشار گزارشی در این باره خبر انتخابات را منعکس کرد.

پایگاه اینترنتی "وستنیکاوکازا" که اخبار منطقه قفقاز را پوشش می دهد نیز به این تحول مهم در ایران توجه نشان داد و در گزارشی با عنوان " ایران انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد" نوشت: یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ساعت هشت صبح در 66هزار محل اخذ رای برای حدود50 میلیون و 500 هزار واجد شرایط انتخابات میان سعید جلیلی، محسن رضایی، حسن روحانی، محمد باقر قالیباف، محمد غرضی و علی اکبر ولایتی آغاز شد.

این گزارش افزود: رهبر معظم ایران اولین کسی بود که رای خود را به صندوق انداخت اما رای وی حتی از خانواده اش هم مخفی ماند. او تاکید کرد که اهمیتی به اظهار نظر آمریکا درباره انتخابات ایران نمی دهد.

شبکه تلویزیونی "آریرانگ" نیز با تکرار عنوان " ایران برای انتخاب رییس جمهور جدید به پای صنوق رای رفت" این خبر را بازتاب داد.

در این میان رسانه‌های صهیونیستی نیز به انتخابات ایران بی توجه نبودند اما آن را به سبک خود گزارش دادند.

روزنامه "هاآرتص" نوشت که ایرانی ها در حالی که کشورشان با تهدید حملات نظامی روبرو است به پای صندوق های رای رفتند. این روزنامه در عین حال نوشت: این ممکن است مهم‌ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران باشد و در ادامه سعی کرد انتخابات ایران را زیر سوال ببرد.

روزنامه صهیونیستی "اورشلیم پست" نیز درباره انتخابات ایران نوشت که 50 میلیون ایرانی برای انتخاب جانشین احمدی نژاد به پای صندوق رای می روند.

شبکه خبری "یورونیوز" هم گزارش داد: رای گیری در ایران ساعت هشت صبح به وقت محلی برای انتخاباتی آغاز شد که به دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پایان می دهد. شش کاندیدا در این انتخابات با یکدیگر رقابت کردند.

خبرگزاری "نووستی" نیز با اشاره به آغاز انتخابات در ایران در گزارشی با عنوان " شعب اخذ رای برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گشوده شدند" گزارش داد: تقریبا 60 هزار شعبه اخذ رای روز جمعه برای انتخابات یازدهممین رییس‌جمهور ایران در سراسر این کشور گشوده شد.

به گزارش ایسنا این گزارش به زمان رای‌گیری و تعداد واجدین شرایط اشاره و می افزاید: که رهبر ایران شهروندان را به حضور حداکثری در انتخابات فرا خواند.

نووستی همچنین به اظهارات مصطفی محمد نجار، وزیر کشور اشاره داشت مبنی بر اینکه مقامات این کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کاملا آماده هستند.

نووستی افزود: اگر هیچ‌کدام از نامزدها بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاورد، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از تهران نوشت که در نخستین ساعات اخذ رای صف‌های طولانی در حوزه‌های انتخاباتی ایران دیده شد.

به گزارش ایسنا، این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه رهبر معظم ایران در نخستین ساعات رای خود را به صندوق انداخت افزود که رهبر ایران مشخص نکرد که به چه کسی رای می‌دهد.

واشنگتن پست ادامه داد: صف‌ها به محض شروع اخذ رای در سراسر تهران در حوزه‌های اخذ رای طولانی بود.

خبرگزاری "آذرنیوز" نیز در گزارشی با عنوان " ایران یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کند" به نقل از رسانه‌های ایرانی گزارش انتخابات را منعکس کرده و نوشت: یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران امروز به طور رسمی در این کشور آغاز شد.

به گزارش ایسنا، آذرنیوز در گزارش خود به شش کاندیدای حاضر در رقابت‌ها اشاره کرده و افزود: حدود 50 میلیون و پانصدهزار ایرانی واجد شرایط اخذ رای هستند. ایرانی‌های مقیم در دیگر کشورها نیز قادرند از طریق سفارت‌خانه‌های ایران در آن کشورها در انتخابات شرکت کنند.

آذر نیوز افزود که نتایج انتخابات توسط وزارت کشور ایران اعلام و سپس به تایید شورای نگهبان می‌رسد.

رادیو دولتی ارمنستان در گزارشی با عنوان "ایرانیها به رییس‌جمهور جدید رای می‌دهند" نوشت: میلیون‌ها ایرانی در سراسر ایران انداختن آرای خود در صندوق‌های رای را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، این رسانه ادامه داد: در این انتخابات درباره جانشین محمود احمدی نژاد تصمیم گیری خواهد شد.

این گزارش به اظهارات مقام معظم رهبری درباره حضور مردم در انتخابات اشاره کرده و می افزاید که هیچ ناظر خارجی بر این انتخابات نظارتی ندارد.

یک روزنامه ترکی نیز با اشاره به بیش از 50 میلیون ایرانی واجد شرایط برای رای دادن نوشت: مردم ایران امروز تا ساعت 18 می‌توانند به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

به گزارش ایسنا، روزنامه حریت چاپ ترکیه در گزارشی با اشاره به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت 8 صبح امروز (جمعه) برابر با 24 خردادماه در ایران نوشت: امروز بیش از 50 میلیون ایرانی واجد شرایط از میان شش کاندیدای ریاست جمهوری، رییس جمهور جدید خود را انتخاب می کنند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری پس از انداختن رای خود به صندوق انتخابات آورد: آیت‌الله خامنه ای مردم ایران را به حضور در پای صندوقهای رای فراخواند.

هم چنین سایت خبری سامان یولو هابر، با اشاره به آغاز یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نوشت: همانند هر انتخابات دیگری در ایران آیت الله خامنه ای پس از آغاز انتخابات بلافاصله رای‌های خود را برای ریاست جمهوری و شورای شهر در صندوق انداخت و سپس به سخنرانی پرداخت.

سایت خبری سل ترکیه نیز با اشاره به رقابت شش کاندیدا در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ملت ایران برای انتخاب رییس جمهوری جدیدشان به پای صندوقهای رای می روند.

به گزارش ایسنا، این سایت در گزارشی با اشاره به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز (جمعه) برابر با 24 خردادماه در ایران نوشت: مردم برای انتخاب رییس‌جمهور جدید به پای صندوق‌های رای می‌روند. امروز نزدیک به 50 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط در ایران به شش کاندیدای ریاست جمهوری رای می دهند.

این سایت خبری در ادامه آورد: یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح به وقت محلی در سراسر ایران تا ساعت 18 ادامه می یابد.

این سایت با اشاره به احتمال کشانده شدن انتخابات به دوره دوم نوشت: شورای نگهبان از میان 686 ثبت نام کننده برای انتخابات ریاست جمهوری هشت نفر را به عنوان آخرین کاندیدای ریاست جمهوری اعلام کرد، اما با ائتلافهای انجام گرفته دو نفر از کاندیداها از ادامه رقابتهای انتخاباتی کنار کشیدند.

شبکه خبری "جی.بی.سی" غنا نیز در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: میلیون‌ها ایرانی به پای صندوق‌های رای می روند.

به گزارش ایسنا، این رسانه افزود: میلیون ها رای دهنده در سراسر ایران آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ایران به صندوق‌های رای انداختند.

این گزارش حاکی است: در ایران حدود 50 میلیون نفر واجد شرایط اخذ رای هستند. انتخابات درباره جانشین محمود احمدی نژاد تصمیم گیری می‌کند.

روزنامه خلیج تایمز در گزارشی با عنوان "ایرانی‌ها از روی وظیفه، امید و تکلیف رای می دهند"، گزارش داد: ایرانی ها روز جمعه برای رای دادن به جانشین محمود احمدی نژاد صف کشیدند، برخی از روی احساس وظیفه ملی، دیگران برای داشتن آینده‌ای بهتر و برخی هم به این دلیل که فکر می کنند باید این کار را انجام دهند.

به گزارش ایسنا این گزارش حاکی است: پیش از آغاز رسمی رای گیری در ساعت هشت صبح حدود هفتاد نفر در صفوفی جدا برای زنان و مردان در پشت حوزه های انتخابیه ایستاده بودند.

در این گزارش به نقل از یکی از رای دهندگان آمده است: معتقدم ما همگی باید رای بدهیم تا به جهانیان نشان دهیم که متحدیم.

این گزارش می افزاید: تمامی جناح های سیاسی خواستار مشارکت حداکثری شده اند.

گزارشگر این روزنامه در ادامه نیز به نقل قول‌هایی از افرادی که در صف‌های طولانی ایستاده بودند و هر کدام کاندیداهای مختلفی را مد نظر داشتند پرداخت.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: در حالی که انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه آغاز شد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران به انتقاد شدید از آمریکا پرداخت و درخصوص تردید آمریکا درباره نتیجه انتخابات ایران به خبرنگاران گفت: به دَرَک که قبول ندارید. اگر ملت ایران می‌خواست آنطور که شما می‌خواهید عمل کند که کلاهش پس معرکه بود. ملت به مصلحت خود عمل خواهد کرد و ان‌شاءالله خداوند به امروز ملت برکت دهد تا آنچه مطابق شأن ملت ایران است پیش بیاید.

به گزارش ایسنا، این روزنامه افزود که این اظهارات ظاهرا پاسخ به جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا بود.

نیویوک تایمز ادامه داد: بیش از 50 میلیون رای دهنده واجد شرایط ایرانی وجود دارد که به انتخاب از میان شش کاندیدای مورد تایید شورای نگبان می‌پردازند.

این روزنامه در ادامه جملاتی از رای دهندگانی را منتشر کرد که به کاندیداهای مختلف رای داده بودند.

نیویورک تایمز نوشت: انتظار می رود حوزه های اخذ رای حدود ساعت هفت عصر به کارشان پایان دهند اما احتمال دارد این زمان تمدید شود.

پایگاه‌های خبری عرب زبان در سراسر جهان نیز با پوشش خبری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به این واقعه مهم پرداختند.

به گزارش ایسنا، در این راستا پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة گزارش داد: گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران بسیار چشمگیر بوده است.

شاهدان عینی گزارش دادند که سه ساعت بعد از آغاز رای‌گیری میزان شرکت کنندگان در تهران بسیار بیشتر از حد انتظار بود.

خبرگزاری مذکور گزارش داد که صف‌های طولانی در مراکز رای گیری به‌ویژه در مناطق جنوب و شرق تهران دیده می‌شود.

شبکه الجزیرة اظهارات حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران را نقل کرد که ایشان "برای آینده کشور" خواهان مشارکت گسترده و چشمگیر مردم در انتخابات شدند.

شبکه خبری روسیا الیوم نیز با تهیه خبری در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران گزارش داد که نامزدهای انتخابات در سخنرانی‌های خود بر لزوم گسترش روابط تهران با مسکو تاکید کردند.

خبرنگار روسیا الیوم گزارش داد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین ایران به همراه خانواده‌اش در منطقه جماران در مرکز اخذ رای حضور یافت.

شبکه مذکور در ادامه آورد که تحلیلگران بر این باورند که سعید جلیلی به همراه حسن روحانی و محمد باقر قالیباف و علی اکبر ولایتی به دور دوم انتخابات راه پیدا می‌کنند.

روزنامه فرامنطقه القدس العربی نیز نوشت که رهبر ایران، مردم را تشویق کردند که در انتخابات ریاست جمهوری حضور چشم‌گیر به عمل آوردند و هیچ گونه توجهی برای ادعای مسوولان آمریکایی مبنی بر اینکه انتخابات در ایران شفاف نیست، قائل نشدند.

روزنامه مصری الیوم السابع نیز نوشت که آیت‌الله خامنه‌ای اولین شخصی بودند که امروز در انتخابات مشارکت به عمل آوردند.

شبکه المنار نیز با پرداختن به مساله انتخابات ریاست جمهوری در ایران سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر این که مردم با مشارکت در انتخابات سعادت خود را تضمین می‌کنند، بیان کرد.

سایت اینترنتی النشرة نیز سخنان رضایی، حداد عادل و کدخدایی را نقل کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد که اتباع ایرانی در سوریه صبح امروز به مراکز اخذ رای آمدند تا رئیس جمهور مورد نظر خود را انتخاب کنند.

محمد رضا رئوف شیبانی، سفیر ایران در دمشق نیز پیش‌بینی کرد که حدود 1500 و 1600 شهروند ایرانی که حق رای دارند، در انتخابات حضور به عمل آوردند.

روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه در گزارشی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا این روزنامه در گزارشی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران به رای رهبر انقلاب اشاره کرد و نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای از مردم ایران درخواست کرد تا با حضوری گسترده در انتخابات شرکت داشته باشند.

این روزنامه در ادامه این طور نوشت که مردم ایران از بین شش کاندیدای این رقابت فرد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

پایگاه اینترنتی گلف‌نیوز در گزارشی موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را مورد توجه قرار داد.

به گزارش ایسنا این گزارش با اشاره به حضور میلیونی مردم ایران در پای صندوق‌های رای اعلام کرد: 50 میلیون ایرانی واجد شرایط رای‌دهی در ایران هستند.

این پایگاه اینترنتی به نقل از وزیر کشور ایران نوشت: مدت زمان 10 ساعته برای رای دهندگان به دلیل ازدحام آنان در محل‌های اخذ رای قابل تمدید است.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را مورد توجه قرار داد.

به گزارش ایسنا در این گزارش با ارسال اخبار لحظه به لحظه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به حضور رهبر انقلاب در پای صندوق رای اشاره کرد و نوشت: قرار است میلیون‌ها ایرانی با انتخاب فرد مورد نظر خود رییس‌جمهور آینده را انتخاب کنند.

این روزنامه در گزارش خود به ارائه اطلاعات کلی از کاندیداهای ریاست جمهوری ایران پرداخت و اعلام کرد: تمامی کاندیداها و دیگر مقامات در پای صندوق‌های رای حضور یافتند.

هم‌چنین پایگاه اینترنتی امارات 247 در مورد انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت: میلیون‌ها زن و مرد ایرانی در صف‌هایی جداگانه از ساعت هشت صبح در پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

به گزارش ایسنا این پایگاه اینترنتی اعلام کرد: با اتمام دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد 50 میلیون ایرانی واجد شرایط رای دادن جانشین او را انتخاب می‌کنند.

این رسانه با اشاره به حضور رهبر انقلاب در اولین ساعت آغاز رای‌گیری به نقل از ایشان نوشت: امیدوارم تمامی مردم ایران با حضور در انتخابات حماسه‌ای دیگرخلق کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر