سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 86917
تاریخ انتشار: 11 شهريور 1402 13:23
یکصد و چهل و نهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ابلاغ شد و براساس برخی بندهای این مصوبه مقرر شد، «گروه صنعتی انتخاب» از یکسری امتیازها در حوزه تامین ریالی و ارزی بهره‌مند شود.
17 مرداد ماه سال جاری جدیدترین نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شد. حال مصوبات یکصد و چهل و نهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید منتشر شده است. براساس این مصوبات مقرر شد ، باتوجه به مشکلات مالی «گروه انتخاب» ، بانک مرکزی نسبت به مستثنی کردن این گروه از تودیع مبالغ  مورد نیاز توسط متقاضیان واردات اقدام کند و درضمن آزادسازی مبالغ تودیعی این گروه را در دستور کار قرار دهد. 

درضمن باتوجه به مشکلات مالی این گروه و عدم تمدید اوراق گام، از منابع مالی مورد نیاز واحدهای تولید گروه انتخاب، خطوط اعتباری ریالی جدیدی معادل 100 هزار میلیارد ریال ( 100000 میلیارد ریال) در بانک‌های ملت، ملی، تجارت، صنعت معدن و سامان با هماهنگی بانک مرکزی برقرار شود و به موزارت آن برای ارائه یک راهکار عام، در ضریب 20 درصدی سرمایه پایه بانک برای افزایش توام وام دهی آنها انجام بگیرد.

به علاوه بانک مرکزی در مورد تخصیص و تامین ارز ثبت سفارش‌های موجود این واحد در اسرع وقت  است.  چون معمولا متقاضیان  باتوجه به کمبود منابع ارزی ماه‌ها در صف طولانی تخصیص و تامین ارز منتظر می‌مانند.

امتیاز بعدی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به این گروه این بود که گمرک هرچه سریع‌تر  90 درصد کالاهای «گروه انتخاب» را که تاریخ ثبت سفارش آنها حداکثر تا اول مرداد ماه سال جاری بود؛ ترخیص کند. 

نشست تکراری ترخیص 90 درصدی؟
در خصوص کندی ترخیص 90 درصدی مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز قرار شد نشستی با حضور نمایندگان سازمان توسعه و تجارت ، وزارت صمت و بانک مرکزی و گمرک برگزار شود تا شاید مشکلات واردکنندگان و از سوی تولیدکنندگان که با کمبود مواد اولیه و قطعات در کارخانه‌ها روبرو هستند، سریع‌تر برطرف شود.

عدم پاسخگویی معاونت ارزی 
باتوجه به اینکه معاونت ارزی بانک مرکزی اصولا نه پاسخ متقاضیان بخش خصوصی می‌دهد و نه به مکاتبات دستگاه‌های اجرای توجهی می‌کند، ستاد تسهیل برای تعیین و تکلیف پرونده واحدهای تولیدی مقرر کرد، معاونت ارزی بانک مرکزی در جسله‌های دبیرخانه ستاد فعال‌تر شرکت کند تا شاید پرونده‌ها هرچه سریع‌تر تعیین و تکلیف شوند.

منبع: اکو ایران
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر