سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 86886
تاریخ انتشار: 09 شهريور 1402 14:36
سیگنالی که وارداتی‌ها به بازار خودرو دادند؛

قیمت خودرو باز هم وارد فاز ریزش شد

قیمت خودرو طی روزهای گذشته روند خود را به صورت کاهشی آغاز کرد. در اکثر محصولات، افت قیمت به چشم می‌خورد و در مواردی، باثبات گزارش می‌شود. عمده دلیل افت قیمت‌ها در بازار خودرو می‌تواند به علت انتشار اخبار مربوط به تحویل خودروهای وارداتی باشد.
به گزارش راه امروز: طبق این خبر مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت در بازدید از نمایشگاه روایت، وعده تحویل 31 هزار خودروی وارداتی را تا پایان آذرماه 1402 داده است. بنابراین، با ورود خودروهای خارجی به بازار از یک‌سو و افزایش تیراژ محصولات داخلی از سوی دیگر در کنار ثبات نرخ ارز، می‌تواند قیمت خودرو را تا حد زیادی با کاهش مواجه سازد.

   رصد بازار خودرو 
بازار خودرو در اولین هفته شهریورماه، همچنان روند چند هفته اخیر را ادامه داد و روزهای کم‌رمقی را پشت سر گذاشت. در این هفته اخبار همچنان تاثیر مستقیمی روی بازار و قیمت‌ها داشت. انتشار غیر رسمی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط یکی از نمایندگان مجلس و امکان واردات خودرو برای هر کد ملی توجه بسیاری از صرف‌کنندگان را به خود جلب کرد. همچنین ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه خودرو النترا از گمرک باهنر مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر شایعه افزایش قیمت بنزین هم بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد.

اولین روز هفته نخست شهریور با اخبار و حواشی احتمال افزایش قیمت بنزین آغاز شد. به همین دلیل قیمت برخی خودروهای دوگانه‌سوز کمی افزایش یافت اما قیمت خودروهای دیگر تقریبا تغییر نکرد. اما از روز یکشنبه قیمت‌ها در بازار خودرو آرایشی نزولی به خود گرفت. این روند ادامه یافت تا روز سه‌شنبه ریزش قیمت‌ها به بیشترین مقدار خود برسد. تیگو ۸ پرو مکس روز سه شنبه با ۵۰ میلیون تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه، ۲ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان فروخته شد. روند کاهش بازار در روز چهارشنبه هفته گذشته با شیب کمتری ادامه یافت. اما پنجشنبه سیر نزولی متوقف شد و قیمت‌ها کمی بالا رفت. کارشناسان معتقدند در حال حاضر حتی با افزایش نرخ ارز در بازه زمانی کوتاه، با توجه به نزدیک‌ شدن به واردات خودرو، قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد بود. همین موضوع سبب شده تا رکود شدیدی بر بازار خودرو حاکم شود. در این شرایط تنها افرادی که به پول نقد نیاز دارند اقدام به فروش ماشین، آن هم با قیمتی کمتر از ارزش خودرو، می‌کنند.

بازار خودرو پس از مدت‌ها ثبات شاهد نوسان بود. بازار خودروهای داخلی طی روزهای گذشته با افزایش قیمت محصولات سایپا و کاهش قیمت محصولات ایران خودرو آغاز شد، به نحویکه دو محصول کوئیک و شاهین سایپا به ترتیب با افزایش قیمت‌های دو و چهار میلیون تومانی در بازار معامله شدند. بازار خودروهای مونتاژی اما، رویکرد متفاوتی را نسبت به بازار داخلی‌ها در پیش گرفت، چراکه قیمت تمام محصولات مونتاژی در بازار تقریبا نزولی بود.

رصد قیمت‌ها نشان می‌دهد، بازار خودرو امروز پس از مدت‌ها مجدداً دچار نوسان شد. کوییک دنده‌ای S، نماینده اقتصادی نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در بازار آزاد دو میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا با قیمت نهایی 347 میلیون تومان در معاملات دیروز بازار حضور داشته باشد.شاهین G، لوکس‌ترین سدان سایپا با چهار میلیون تومان افزایش قیمت پرچم‌دار افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی بود تا با عدد نهایی 570 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. پژو ۲۰۷i دنده‌ای، هاچ‌بک چابک و پرطرفدار ایران خودرو در بازار آزاد نیز پنج میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد تا با قیمت نهایی 615 میلیون تومان در بازار معامله شود.

چری آریزو ۵IE جدید توربو، مدیران خودرو در بازار آزاد پرچم‌‎‌دار کاهش قیمت بود، این محصول محبوب مدیران خودرو امروز 20 میلیون تومان کاهش قیمت داشت تا با قیمت نهایی یک میلیارد و 100 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شود. ام‌وی‌ام X۲۲ دنده‌ای، کراس‌اورر محبوب اما، نه چندان قدرتمند مدیران خودرو نیز طی روزهای گذشته 10 میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد تا با قیمت نهایی 710 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شود. قیمت جک S۵ نیوفیس، کراس‌اوور قدرتمند و قدیمی کرمان موتور نیز طی یکی دو روز گذشته 10 میلیون تومان کاهش یافت تا این خودرو با قیمت نهایی یک میلیارد و 390 میلیون تومان در بازار دیروز حاضر شود. فونیکس تیگو ۷ پرو، بردار کوچک‌تر تیگو 8 پرومکس 10 میلیون تومان ارزان شد تا با عدد نهایی یک میلیارد و 700 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شود.

   پیش بینی قیمت خودرو در ماه آینده
باتوجه به تعطیلی بازار خودرو در روزهای آینده، انتظار تغییرات قیمت خودرو در این دو روز اشتباه است. اما باتوجه به وضعیت ثبات نرخ ارز در بازار آزاد، تسهیل روند واردات و افزایش تیراژ خودرو نسبت به سال گذشته، طی هفته آتی نیز انتظارات کاهشی از بازار وجود دارد و احتمالاً شاهد افت بیشتر محصولات باشیم. سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در مصاحبه با مهر درباره دلیل راکد بودن معاملات بازار خودرو گفته است: تقریباً از حدود سه ماه پیش رکود بازار شروع شده و همچنان ادامه دارد. در این مدت نوسانات جزئی در قیمت ارز داشتیم که این نوسانات خود را در قیمت خودرو هم نشان داد و ۵ درصدی قیمت خودرو بالا رفت اما باز هم همزمان با ورود دلار به کانال ۴۹ هزار تومان، قیمت خودرو نیز در بازار پایین آمد.

این کارشناس خودرو درباره دلیل انصراف برندگان خودروهای مونتاژی سامانه یکپارچه اینگونه گفته است: اکثر سرمایه‌گذاران در بازار خودرو که در سامانه یکپارچه فروش خودرو به دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها ثبت نام کرده بودند وقتی می‌بینند فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار تنها یک تا دو درصد است و حتی در مواردی کمتر از قیمت کارخانه هم شده است، دیگر تمایلی به خرید از سامانه ندارند. از سویی دیگر می‌ترسند که قیمت در بازار کمتر هم شود.

او در ادامه گفته است: در حال حاضر خریدار و فروشنده بلاتکلیف هستند و با شروع واردات نه تنها بازار خودرو رونق می‌گیرد بلکه خریدار و فروشنده هم تکلیف خود را می‌دانند. در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد و خودروهای خارجی به صورت واقعی وارد بازار شوند و به نوعی عرضه خودرو افزایش یابد قطعاً قیمت‌ها در بازار روند نزولی را ادامه خواهند داد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر