سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 86847
تاریخ انتشار: 07 شهريور 1402 10:22
پول‌های بلوکه جاده ورود خودروهای وارداتی را عریض‌تر می کند؟

چند نکته درباره خودروهای وارداتی

آمار اظهار شده نشان می‌دهد، تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد شده و حدود ۱۰ هزار خودرو در مرحله تولید و در مرحله بارگیری برای آمدن به ایران است. با توجه به تسریع صدور تأییدیه‌ها از سوی «استاندارد، گمرک و محیط زیست» حجم اصلی واردات از آخر ماه جاری و ماه آینده آغاز می‌شود.
به گزارش راه امروز - فرشته فریادرس: عباس علی آبادی اعلام کرد که برنامه وزارتخانه تحت مدیریتش این است که تا پایان فصل پاییز (آخر آذرماه) تمام خودروهای وارداتی که در گمرک مانده‌اند، به متقاضیان تحویل داده شود.  این اظهارات نشان می‌دهد، رایزنی‌هایی در ارتباط با تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو با مدیران بانک مرکزی صورت گرفته است. از طرفی به نظر می‌رسد، توافق موقت میان ایران و امریکا در ارتباط با آزادی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده بتواند جاده ورود خودروهای وارداتی را عریض‌تر کند. 

رونمایی نمادین از خودروهای واردتی

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، پس از گذشت ۶ ماه از ثبت‌نام محصولات وارداتی، به طور نمادین، تعدادی از این خودروها را تحویل ثبت‌نام‌کنندگان داد. 

پنجم شهریورماه سال گذشته بود که آیین‌نامه واردات خودرو بعد از چهار سال ممنوعیت واردات، ابلاغ شد. از همان زمان نیز وعده‌های مختلفی همچون ورود ۲۰۰ هزار دستگاه وارداتی تا پایان سال ۱۴۰۲، یا بارگیری خودروهای خارجی و غیره از طرف سیاستگذار داده می‌شد. اما با گذشت ماه‌ها هیچ خبری از خودروهای وارداتی نبود.

حالا اما با گذشت 6 ماه از ثبت‌نام متقاضیان و یک سال از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، وزیر صمت در نمایشگاه «روایت خدمت، وعده، وفا» که حول اقدامات دولت در دو سال گذشته است، تعدادی از خودروهای وارداتی را به صورت «نمادین» تحویل متقاضیان داد.

 عباس علی آبادی که در مراسم نمادین تحویل خودروهای وارداتی سخن می‌گفت، خبر از جلسه خود با شرکت‌های وارد‌کننده داد. وزیر صمت گفت از وارد‌کنندگان مطالبه کردم تا در واردات خودرو تسریع ایجاد شود و امید است ظرف چند ماه آینده تمام خودروهای ثبت نام شده وارد و تحویل متقاضیان شود. بیش از یک سال از انتشار آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای صفر کیلومتر می‌گذرد اما تاکنون دولت نتوانسته تا خودروهای وارداتی را به بازار تزریق کند.

وی همچنین خبری از تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی اعلام کرد. وزیر صمت معتقد است تعرفه واردات خودرو جای بهبود دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که تعرفه‌های اعلامی که با مخالفت‌ها و واکنش‌های گسترده‌ای هم همراه بوده و حتی تا ۱۷۰درصد نیز می‌رسد، با دخالت وزارت صمت دستخوش تغییر شود. وی همچنین تاکید کرده پیشنهاد وزارت صمت برای خودروهای برقی تعرفه ۴درصد و برای خودروهای پلاگین هیبریدی ۴ تا ۱۵درصد است.

آن‌طور که شنیده می‌شود مانع اصلی در این زمینه تامین ارز است. سکاندار پولی و مالی کشور به وسواس نسبت به تخصیص ارز به خودروهای وارداتی اقدام می‌کند و همین اتفاق سبب شده تا جاده ورودی محصولات برندهای جهانی خودروساز به بازار باریک شود. 

مانع اصلی کجاست؟

با این وجود مشخص نیست حالا دیگر دقیقا چه مانعی وجود دارد که اجازه تحویل خودروهای وارداتی را به متقاضیانی که از اسفندماه سال گذشته بخشی از پول این محصولات را هم پرداخته کرده‌اند نمی‌دهد.  پیش از این گفته می‌شد که نهادهایی چون سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست، گمرک و غیره در تاخیر به وجود آمده موثر بوده‌اند، اما اکنون که دیگر به گفته مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، پنج‌هزار خودرو وارد کشور شده، دیگر بهانه‌ای برای تحویل ندادن خودروها وجود ندارد.

 اگر هم همچنان مانعی بر سر راه واردات خودرو وجود دارد، بهتر است به جای برخی از اقدامات نمادین، سیاستگذار نسبت به توضیح این موانع در گام اول و رفع آنها در گام بعدی اقدام کند تا تحویل خودروها مانند ابلاغ آیین‌نامه، یک‌سالگی ثبت‌نام متقاضیان را هم رد نکند.

 جزییات ورود خودروهای وارداتی 

بنابر اعلام مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت، در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده و واردات این خودروها از محل صادرات غیرنفتی و همچنین محل ارزهای خارج از کشور از سوی بانک مرکزی در حال تخصیص به متقاضیان است.

آمار اظهار شده نشان می‌دهد، تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد شده و حدود ۱۰ هزار خودرو در مرحله تولید و در مرحله بارگیری برای آمدن به ایران است. با توجه به تسریع صدور تأییدیه‌ها از سوی «استاندارد، گمرک و محیط زیست» حجم اصلی واردات از آخر ماه جاری و ماه آینده آغاز می‌شود.

به گفته ضیغمی، ۳۵ شرکت برای واردات خودرو تأیید شده‌اند که از این تعداد ۱۸ شرکت ثبت سفارش واردات انجام داده‌اند و ۱۴ شرکت تاکنون اقدام به واردات خودرو کرده‌اند یا در حال واردات هستند. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت همچنین اظهار کرد: تقریباً از همه کشورها ثبت سفارش خودرو انجام شده است و منعی برای واردات به جز ممنوعیت‌های ابلاغی وجود ندارد و تا روزهای آینده نیز خودروهای تویوتا و نیسان نیز ترخیص خواهند شد و وارد نمایشگاه (نمایشگاه بین‌المللی تهران) می‌شود. ضیغمی افزود: با اتفاقاتی که در بحث ترخیص افتاده و با همراهی بانک مرکزی این تعهد را می‌دهیم که تا اواخر آذر ماه همه تعهدات ثبت‌نامی در خصوص خودروهای وارداتی را پاسخگو باشیم.

ضیغمی، با بیان اینکه ۳۳ هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند، اعلام کرد: با انصراف ۲ هزار نفر اکنون باید تعهدات‌مان را نسبت به ۳۱ هزار نفر پاسخگو باشیم و با مدلی که پیش می‌رود، امیدواریم این خودروها همانطوری که گفته شد تا آخر آذر تحویل داده شود همچنین امید داریم تعداد قابل توجهی خودروی هیبرید و هیبرید پلاگین نیز وارد شود.

معاون وزیر صمت همچنین با بیان اینکه در خصوص ثبت سفارش، تأیید و تخصیص منابع مشکلی وجود ندارد، گفت: فکر نمی‌کنم واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان سال محقق شود ولی با توجه به احتمال واردات خودروهای کارکرده پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال رکورد واردات خودرو شکسته شود ضمن اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که سال آینده واردات ۲۰۰ هزار خودرویی که قبلاً اعلام شده بود محقق شود.

او در مورد آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده بیان داشت: این آیین‌نامه به هیات دولت ارسال شده و در این ایین‌نامه امکان واردات خودرو برای اشخاص فراهم است در واقع هر شخص حقیقی می‌تواند نسبت به واردات اقدام کند و بنابراین برای این واردکنندگان موضوع خدمات پس از فروش و دارا بودن نمایندگی ملاک نیست.

اگر وعده علی آبادی محقق نشود؟ 

البته اطلاعاتی در دسترس نیست که تعداد خودروهای تحویل‌داده‌شده به چه میزان است، اما مشخص است که تحویل این خودروها به صورت نمادین است و نمی‌توان آن را آغاز فرآیند تحویل خودروهای وارداتی دانست. 

اما با توجه به سخنان وزیر صمت این امیدواری وجود دارد که قیمت بازاری وارداتی‌ها تحت تاثیر تحویل خودروهای دپویی در گمرک روند نزولی به خود گیرد و این اتفاق می‌تواند روی کل بازار خودرو تاثیر داشته باشد. 
 
حال چنانچه این وعده علی آبادی محقق نشود بازار خودروهای وارداتی این پتانسیل را دارد تا جهش قیمت را رقم بزند. البته در کنار تحویل خودروهای وارداتی آنچه می‌تواند شیب نزولی قیمت خودروهای وارداتی را تندتر کند، مدیریت نرخ ارز است. پیش بینی می‌شود با توجه به اخبار مثبت که از فضای بین‌المللی به بازارهای عمومی تزریق شده، شاهد ثبات نرخ ارز و ریزش قیمت خودروهای وارداتی باشیم. 
  
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر