يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86799
تاریخ انتشار: 05 شهريور 1402 09:43
رشد صادرات نفت، قدرت بازار‌ساز افزایش می یابد

سیگنال نفت به دلار

تحلیلگران بر این باورند که موضوع افزایش صادرات نفت می‌تواند از جمله دلایل مهم ثبات بازار ارز در ماه‌های اخیر باشد. چرا که با افزایش ذخایر ارزی کشور قدرت نهاد بازار‌ساز جهت کنترل نوسانات نرخ ارز نیز بیشتر می‌شود.
در روز‌های گذشته خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی از یک توافق نانوشته میان ایران و آمریکا بر سر فروش نفت سخن گفت. در این گزارش ضمن اشاره بر تداوم یافتن دیپلماسی محرمانه میان این دو کشور از آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در ازای تبادل زندانی با غرب به عنوان نشانه‌های این دیپلماسی سخن به میان آورده شده است. اما موضوع مهم‌تر، سیگنال نفتی این گزارش است. به عقیده نگارنده گزارش شرایط بازار جهانی نفت نوعی ترتیبات غیررسمی دوجانبه بین دو طرف را ایجاد کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «مقامات آمریکایی به‌طور خصوصی اعتراف کرده‌اند که به تدریج تحریم نفتی ایران را کاهش داده‌اند که نتیجه آن افزایش فروش نفت ایران به بالاترین سطح از زمان بازگشت تحریم‌ها در پنج سال پیش و بیشترین میزان فروش نفت به چین بوده است.»

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد: «سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنان تاکید دارد که ایالات‌متحده به اجرای تحریم‌های نفتی و غیرنفتی ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها در مورد واردات نفتی توسط کره‌‌جنوبی، ژاپن و کشورهای دیگر اعمال می‌شود، اما در مورد چین، نوعی نرمش مشاهده می‌شود. چین نیز با استفاده از تخفیف قابل توجه قیمت نفت ایران، به ذخیره‌سازی نفت ادامه می‌دهد.»

تحلیلگران بر این باورند که موضوع افزایش صادرات نفت می‌تواند از جمله دلایل مهم ثبات بازار ارز در ماه‌های اخیر باشد. چرا که با افزایش ذخایر ارزی کشور قدرت نهاد بازار‌ساز جهت کنترل نوسانات نرخ ارز نیز بیشتر می‌شود.

اخباری مبنی‌بر افزایش میزان فروش نفت کشور منتشر شده است که در صورت تایید صحت این اخبار، بازار ارز از دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 بر اساس تخمین تحلیلگران بازار نفت میزان صادرات ایران به چین به حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است که گویا این رقم بالاترین میزان فروش نفت به چین در دهه اخیر است. همچنین بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس، تولید نفت ایران در ماه ژوئیه به ۳ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ است.

 در دیدگاه اول با افزایش فروش نفت بالطبع درآمد‌های ارزی نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه بازار‌ساز می‌تواند با اتکا به ذخایر خود اقدام به سیاست‌گذاری در بازار بکند. اما از سوی دیگر اخبار این‌چنینی با بهبود چشم‌انداز اقتصادی کشور انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت‌الشعاع خود قرار داده و در نتیجه موجب کاهش سطح تقاضا‌های کاذب می‌شود.

در نهایت به‌نظر می‌رسد بهبود فرآیند فروش نفت عامل مهمی در جهت ثبات بازار ارز در سال جاری است. روند نرخ دلار آزاد در بازار روز گذشته کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی دیروز شنبه ۴ اردیبهشت ماه با حدود ۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۸ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز گذشته با حدود ۲۵۰ هزار تومان افت نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم ۲۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش رسید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر