يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86727
تاریخ انتشار: 01 شهريور 1402 17:46
رویداد جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های حوزه جابه‌جایی و لجستیک توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و با حضور 20 تیم ارائه‌دهنده و 35 سرمایه‌گذار در ساختمان امین‌الضرب اتاق تهران برگزار شد.
 روز پایانی رویداد تیک‌آف 1402 (از سلسله رویدادهای پیوند) با محوریت جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها در حوزه جابه‌جایی و لجستیک (Mobility & Logistics) با همت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و همراهی صندوق پژوهش و فناوری وستا در ساختمان امین‌الضرب اتاق تهران برگزار شد.

در این رویداد، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: در پی تغییراتی که در دهه‌های اخیر در اکوسیستم نوآوری کشور اتفاق افتاد، اتاق بازرگانی تهران با هدف همسویی با فضای نوآوری حاکم بر کشور اقدام به تاسیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سحر بنکدارپور گفت: به‌همرسانی عرضه و تقاضای فناوری و نفوذ نوآوری در دل کسب‌وکارهای سنتی و صنایع بزرگ که از اهداف تاسیس این کمیسیون بود نیاز به نقشه راهی داشت که برای تحقق آن مرکز نوآوری و تحول دیجیتال تهران تاسیس شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به سرفصل‌های تعریف شده در مرکز نوآوری و تحول دیجیتال برای تحقق اهداف مذکور به سرفصلی تحت عنوان «یکسوسازی نیازهای بازار و تحقیقات علمی» اشاره کرده و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در اتاق تهران و در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های فناورپایه دارای سطح تکنولوژی پیشرفته، اقدام به برگزاری سلسله رویدادهای پیوند با محوریت تبادل فناوی و جذب سرمایه کرده‌ایم.

بنکدارپور با اشاره به رویدادهایی که پیش از این توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال برگزار شد، از برگزاری رویدادهایی در حوزه های معدن و پتروشیمی نام برده و گفت: در این رویداد بر حوزه جابه‌جایی و لجستیک تمرکز کرده و با همکاری صندوق پژوهش و فناوری وستا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی این رویداد را برنامه‌ریزی و برگزار کردیم.

وی با تاکید بر اینکه برای برگزاری این رویداد و سایر رویدادها تا کنون هیچ هزینه‌ای از هیچ مجموعه و نهادی دریافت نشده، افزود: تمامی رویدادهایی که با اهتمام مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران انجام می‌گیرد و با حمایت‌های مادی و معنوی اتاق بازرگانی تهران برگزار می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران پیرامون روال رویداد گفت: این رویداد از تاریخ 20 فروردین ماه کلید خورد و نخستین فراخوان در تاریخ 25 اردیبهشت در سایت اتاق تهران منتشر شد. در پی این فراخوان حدود 90 تیم و 35 سرمایه‌گذار جهت حضور ثبت‌نام کردند. از میان 90 تیم ثبت‌نامی، طی غربالگری که صورت گرفت 20 تیم برگزیده شدند که در تاریخ 10 مرداد جلسه منتورینگی با حضور منتورهای برجسته اکوسیستم نوآوری برگزار شد و بر اساس شاخص‌هایی که مد نظر قرار گرفته بود 9 تیم جهت ارائه در روز نهایی انتخاب شدند.

وی اظهار کرد: این تصمیم به دلیل محدودیت‌های زمانی که داشتیم گرفته شد وگرنه هر 20 تیم، تیم‌های توانمند و مستعدی هستند. از این رو، برای اینکه سرمایه‌گذاران به اطلاعات هر 20 تیم دسترسی داشته باشند کتابچه‌ای از آنها تهیه شده که برای آشنایی بیشتر با طرح‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه، امروز پایان کار این رویداد نیست و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال درفرآیند جذب سرمایه همچنان همراه تیم‌ها و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

بنکدارپور خاطرنشان کرد: در رویدادهای پیشین بیشتر به مقوله فناوری توجه داشتیم، اما در این رویداد از سمت فناوری به سمت بازار حرکت کردیم. به قول آقای دکتر روزبهانه «در قلب لجستیک جهان انبار خوابیده» و این بزرگترین ارزش است و چنانچه کسی بتواند در این حوزه نوآوری داشته باشد شاخص خواهد شد. دسترسی به بازارهای بزرگ از طریق اصلاح روش‌های لجستیک شکل خواهد گرفت و برای بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی هم روش‌های لجستیک بهینه و برای سرمایه‌گذار نیز جذاب است.

وی افزود: با این حال، وضعیت زیرساختی کشور در حوزه لجستیک مطلوب نیست و برای رفع این مشکل و زنجیره تامین و بهبود لجستیک اقدام به برگزاری این رویداد کردیم تا گامی هرچند کوچک برای بهبود این حوزه بزرگ برداریم.

بنکدارپور ضمن تشکر از هیات رییسه اتاق تهران برای حمایت‌های مستمری که از مرکز نوآوری و تحول دیجیتال دارند، تصریح کرد: امیداریم در این رویداد سرمایه‌گذاری‌های خوبی اتفاق بیفتد و منجر به رشد تیم‌ها و در پی آن رشد اقتصادی کشور شود.

حوزه لجستیک جای رشد بسیاری دارد

در ادامه مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری وستا در رابطه با جابجایی و لجستیک و اهمیت توجه به این حوزه گفت: این حوزه می‌تواند اقیانوس آبی باشد برای استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران کشور روی آن فعالیت می‌کنند. من معتقدم این حوزه فضای خوبی برای فعالیت استارت‌آپ‌هاست، ممکن است فکر کنید با توجه به برندهای معتبری که در این حوزه در کشور فعالیت می‌کنند، این حوزه اشباع شده است. اما واقعیت‌هایی وجود دارد که با استناد به آنها ادعا می‌کنم این‌گونه نیست.

امیر قدیری تاکید کرد: با توجه به آمارهای موجود در دنیا و منطقه می‌توان گفت این حوزه بسیار جای رشد دارد؛ استارت‌آپ‌ها می‌توانند در زنجیره ارزش Mobility & Logistics فعالیت کنند و سرمایه‌گذاران هم می‌توانند در کنار آنها باشند.

وی ضمن ارائه آماری از حجم جذب سرمایه در حوزه لجستیک در دنیا و منطقه گفت: این حوزه در سراسر دنیا در حال گسترش است و به همین دلیل است که معتقدیم استارت‌آپ‌ها و تیم‌ها می‌توانند در این حوزه رشد و توسعه داشته باشند.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری رویداد، از منتورها، همه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد و همچنین مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران قدردانی کرد.

آینده در گرو توسعه فناوری

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از دیگر سخنرانان این رویداد، ضمن اشاره به تعریف استارت‌آپ گفت: استارت‌آپ به دنبال کسب‌وکاری است که مقیاس پذیر و قابل تکرار است و تمرکز آن روی خلاقیت است.

سیاوش ملکی‌فر با بیان اینکه تمام تیم‌هایی که در این جمع حضور دارند قطعا در مدل کسب‌وکار خود مزیت دارند، گفت: استارت‌آپ‌ها اغلب دو ریسک دارند، نخست ریسک تحقیق و توسعه و دیگر ریسک تبدیل محصول به بازار؛ اکثر استارت‌آپ‌ها فقط نوآوری در مدل کسب‌وکار را مدنظر داشته و در نتیجه عمدتا فقط با ریسک دوم سروکار دارند.

وی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: اما شکلی از استارت‌آپ‌ها به وجود آمدند که فناوری توسعه می‌دهند و با ریسک تحقیق و توسعه هم مواجه هستند. بنابراین، اگر این دو ریسک را کنار هم بگذاریم با چهار مدل استارت‌آپ مواجه هستیم

ملکی‌فر ادامه داد: گروه اول با شدت کمی با هر دو ریسک مواجه هستند، استارت‌آپ‌های نسل اولی که مدل استارت‌آپ‌های بزرگ و مطرح دنیا را کپی و بومی‌سازی می‌کنند در این دسته جای دارند. گروه دوم بیشتر در مدل کسب‌وکار خود نوآوری کرده و مدل‌های جدیدی ایجاد می کنند. گروه سوم نیز مزیتی در مدل کسب‌وکار خود ندارند و تنها روی توسعه فناوری تمرکز می‌کنند و با ریسک فنی مواجهند.

وی بیان داشت: اما، آینده و حاشیه سود از آن گروه چهارم استارت‌آپ‌هاست که هر دو ریسک را در حد اعلای خود دارند. چراکه، هرکس ریسک بیشتری دارد حاشیه سود بیشتری هم برمی‌دارد. ویژگی‌های رایج این گروه از استارت‌آپ‌ها مبتنی بر تحقیق و توسعه بوده و دارای ویژگی‌هایی هستند.

بنا به گفته ملکی‌فر اغلب این استارت‌آپ‌ها صاحب پروانه ثبت اختراع بوده و چند رشته ای هستند، به این معنا که رشته ها را به هم گره زده‌اند. بیش از 70 درصد آنها صاحب محصول فیزیکی هستند.

وی با اشاره به اینکه اغلب تیم‌هایی که در این رویداد حضور دارند قطعا هر دو ریسک را به هم پیوند زده و تیم‌های خوبی هستند، خاطرنشان کرد: مراقب باشید! چراکه، در بلندمدت برد با کسانی است که در کنار مدل کسب‌وکاری خود، فناوری را هم توسعه می‌دهند. نمی شود به تنهایی به مزیت مدل کسب‌وکاری دل بست چون توسعه فناوری قطعا ارزش‌هایی را به کسب‌وکارها اضافه می‌کند.

ملکی‌فر در ادامه اضافه کرد: سرنوشت استارت‌آپ‌های فعال در کشور و تمرکز آنها بر هوش مصنوعی نشانگر آن است که گردش به سمت فناوری وجود دارد و تحولات آینده نشان می‌دهد که آینده از آن فناورپایه‌هاست.

بر اساس این گزارش، در ادامه این رویداد تیم‌ها ی منتخب در مقابل سرمایه‌گذاران و داوران به ارائه طرح خود پرداخته و به سوالات مطرح شده از سوی داوران رویداد پاسخ دادند. فرزین فردیس عضو هیات رئیسه و عضو شورای راهبردی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، شهره ناصری مدیر پایش و کنترل پروژه‌های راهبردی شرکت فناپ و علی ناظمی مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از داوران این رویداد بودند.

در پایان این رویداد، تیم‌های منتخب به تعامل و تبادل نظر با سرمایه‌گذاران جهت جذب سرمایه و انجام فرآیندهای مربوط به آن پرداختند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر