چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 86718
تاریخ انتشار: 01 شهريور 1402 08:45
تجربه کشورهای صنعتی چه می گوید؟/ طبیبیان اقتصاددان در گفت وگو با «راه امروز»:

تا 5 سال دیگر تورم 40 درصدی داریم/ با تجارت بسته اقتصاد فرو می ریزد!

طبیبیان اقتصاددان می گوید: اینطور نیست؛ کشورهایی که بازرگانی‌شان را بسته‌اند مثل «پرتغال و اسپانیا» فرو ریخته‌اند؛ اما «انگلستان و آلمان» که دو کشور صنعتی شدند و آمریکا که بازرگانی‌اش را باز گذاشته اند، پیشرفت کرده‌اند؛ اما «مکزیک، برزیل و پرو» که مستعمرات اسپانیا و پرتغال بودند عقب‌مانده باقی ماندند. چرا؟ چون اربا‌ب‌هایشان تجارت خارجی را محدود می‌کردند.
به گزارش راه امروز: محمد طبیبیان، استاد اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگار راه امروز مبنی بر اینکه اگر تحریم ها همچنان رفع نشود، چه آینده ای برای اقتصاد ایران متصور هستید؟ گفت: مگر روی پیشانی ما مهر کرده‌اند که همیشه باید تحریم باشیم؟ خب تحریم نباشیم. بروند صحبت کنند و تحریم را بردارند. مرا بفرستند ۲، ۳ ماهه با آمریکا مذاکره می‌کنم و تحریم را بر می‌دارم!

او در ادامه با بیان اینکه وضعیت اقتصاد ایران نگران کننده است، می گوید: سال گذشته هم بحثی داشتیم و من آن زمان هم گفتم اگر ما هیچ کاری هم نکنیم،  از آثار و عواقب کارهایی که کردیم، تورم 40 درصد را تا 5 سال داریم. این یعنی انباشت مشکلات، تورم، و افزایش فقر.

او افزود: یکی از دلایلی که باعث شده ما به این نقطه برسیم این است که، در زمینه تولید کاری نمی‌کنیم؛ زیربناهایمان هم در حال فرسوده شدن است. یکی از دوستان من که به کرج رفت و آمد دارد می‌گوید که اتوبان کرج کاملا مخروبه شده و پر از چاله است؛ مدت‌هاست که یک روکش در آنجا نشده است. در این حد زیربناهایمان دارد فرسوده می‌شود. برای آب، برق و بنزین مشکل پیدا می‌کنیم و فقیرتر می‌شویم؛ اگر به‌دنبال راه‌حلی نباشیم.

تجارت خارجی محدود، باعث عقب ماندگی اقتصاد می شود

طبیبیان همچنین در پاسخ به اینکه همواره بین سیاست حمایت از تولید داخل و واردات، دچار تناقض هستیم، آیا تجارت ضد تولید است؟ گفت: اینطور نیست؛ «انگلستان و آلمان» که دو کشور صنعتی شدند، مگر واردات نداشتند؟ کتاب آدام اسمیت را بخوانید که قرن 18 نوشته است. آنجا می‌گوید کشورهایی که بازرگانی‌شان را بسته‌اند مثل «پرتغال و اسپانیا» فرو ریخته‌اند؛ انگلستان و آمریکا که بازرگانی‌اش را باز کرده، پیشرفت کرده‌اند؛ «مکزیک، برزیل و پرو» که مستعمرات اسپانیا و پرتغال بودند عقب‌مانده باقی ماندند. چرا؟ چون اربا‌ب‌هایشان تجارت خارجی را محدود می‌کردند. آمریکا پیشرفت کرد؛ کانادا پیشرفت کرد چون اربابش انگلستان تجارت را آزاد می‌کرد. این را بدانید که تجارت همیشه به نفع دو طرف است.

تعرفه 200 درصد دیوانگی است و اسم دیگری ندارد

این استاد اقتصاد درباره وضع تعرفه بالای واردات نیز گفت: اگر واردات را آزاد کنیم و بخواهیم تعرفه بسیار بالایی اعمال کنیم آن دیگر اسمش واردات آزاد نیست؛ البته من اعتقاد دارم که باید برای مدتی 20 تا 40 درصد تعرفه اعمال شود؛ چون تولید ما خیلی ضربه خورده است؛ اما بعد از مدتی باید حذف شود. مثل کره جنوبی که چند سال تعرفه 12 تا 20 درصد داشت، اما کم‌کم آن را حذف کرد؛ اما تعرفه 200 درصد دیوانگی است و اسم دیگری ندارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر