يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86676
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1402 07:07
رئیس انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج تشریح کرد

پشت پرده بهم ریختگی بازار «برنج»

رئیس انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که بابت برنج باقیمانده کشاورزان داخلی از سال گذشته وجود داشت، تفاهمنامه‌ای با استانداری مازندران وگیلان برای خرید توافقی برنج انجام شد؛ به‌طوریکه اکنون دیگر نگرانی بابت خرید برنج کیفی باقیمانده از سال گذشته وجود ندارد.


به گزارش راه امروز، سال گذشته میزان واردات برنج بیشتر از نیاز داخل وارد شد؛ البته برنج مازاد وارد شده از سوی خود دولت و برای تامین ذخایر استراتژیک انجام شد.

رئیس  انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج ایران می‌گوید: با توجه به نگرانی‌هایی که بابت برنج باقیمانده کشاورزان داخلی از سال گذشته وجود داشت، تفاهمنامه‌ای با استانداری مازندران برای خرید توافقی برنج انجام شد؛ به‌طوری‌که اکنون دیگر نگرانی بابت خرید برنج کیفی باقیمانده از سال گذشته در این استان وجود ندارد.

 همچنین به گفته مختاریانی، در سال جاری از یک‌ماه قبل نیز مانع‌تراشی‌هایی برای واردات برنج انجام شد که این امر باعث شده بخشی از برنج‌های وارداتی در گمرک باقی بماند و در معرض گرما و اعمال دموراژ باشند. 

   برنج مازاد کشاورزان خریداری می‌شود

به گزارش تعادل، مختاریانی  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «برخی نمایندگان مجلس خواستار اعمال ممنوعیت واردات برنج تا پایان فصل برداشت شدند؛ آیا این ممنوعیت منجر به افزایش قیمت این کالای اساسی در بازار نخواهد شدو و اینکه آیا تبعات این تصمیم دیده شده است یا خیر، با تشریح پشت پرده بهم ریختگی بازار برنج گفت: دغدغه ونگرانی‌ نمایندگان و وزارت جهاد کشاورزی درباره ممنوعیت واردات برنج به جاست. هرچه به فصل برداشت نزدیک می‌شویم، نگرانی برای ورود کالای جدید، کالایی که از سال گذشته انباشت شده و خطراتی مثل فساد و کاهش کیفیت آن نیز افزایش می‌یابد.  اما براساس توضیحات مختاریانی، سال گذشته میزان واردات برنج زیاد بود، به‌طوریکه بیشتر از نیاز داخلی این محصول به کشور وارد شد؛ البته برنج مازاد وارد شده از سوی خود دولت و برای تامین ذخایر استراتژیک انجام شده است.

 برنج مازاد کشاورزان خریداری می‌شود

او در ادامه توضیحاتش گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که بابت برنج باقیمانده کشاورزان داخلی از سال گذشته وجود داشت، تفاهمنامه‌ای با استانداری مازندران برای خرید توافقی برنج انجام شد؛ به‌طوریکه اکنون دیگر نگرانی بابت خرید برنج کیفی باقیمانده از سال گذشته در این استان وجود ندارد. اما به گفته مختاریانی، خرید توافقی برنج در استان گیلان نیز با تاخیر شروع شد و تا دو هفته آینده ادامه دارد؛ امیدواریم که در این استان نیز با خرید برنج سنواتی کشاورزان دیگر مشکلی بابت برنج باقیمانده کشاورزان وجود نداشته باشد. 

رییس انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج اعلام کرد: قیمت تمام شده برنج در سال گذشته 45 هزار تومان بود اما ما برنج را با قیمت روز بازار خریداری می‌کنیم؛ به‌طوری‌که هر کیلوگرم برنج بوجاری شده 70 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود. او گفت: البته برخی کشاورزان انتظار داشته‌اند، که نرخ خرید برنج بیشتر باشد اما باید توجه داشت که نرخ برنج ایرانی در سال جاری متعادل شده و نرخ‌هایی که در سال گذشته در سطح بازار فروخته شد غیر واقعی بود.

 بنابه اظهارات مختاریانی، انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج، نرخ در نظر گرفته برای خرید توافقی برنج را به صورت حداقلی تعیین کرده تا برنج مازاد باقیمانده روی دست کشاورزان جمع‌آوری شود. 

مختاریانی با بیان این آمار که در سال جاری میزان واردات برنج 40 درصد کاهش یافته، گفت: وضعیت بازار برنج در حال حاضر تقریبا در تعادل قرار دارد و کشاورزان نیز می‌توانند محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

 این فعال بخش خصوصی همچنین در ارتباط با برنج‌های وارداتی مانده در گمرک به دلیل ممنوعیت واردات در فصل برداشت نیز اینطور گفت: بر اساس قانون ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مردادماه صورت می‌گیرد اما در سال جاری از یک ماه قبل مانع‌تراشی‌هایی برای واردات برنج انجام شد که این امر باعث شده بخشی از برنج‌های وارداتی در گمرک باقی بماند و در معرض گرما و اعمال دموراژ باشند.

   چرا قیمت تن ماهی 78 درصد افزایش یافت؟
مختاریانی:  مقصر شیلات است

عضو هیات‌مدیره سندیکای کنسرو همچنین در واکنش به افزایش 78 درصد قیمت کنسرو ماهی تن گفت: آخرین قیمت مصوبی که برای کنسرو ماهی تن وجود داشت؛ مربوط به آبان‌ماه سال گذشته با قیمت 39 هزار تومان بر اساس ماهی 39 هزار تومانی بود و نرخی که اکنون بیشتر از 70 تومان به فروش می‌رسد بر اساس نرخ جدید ماهی در بازار است که کمتر از 155 هزار تومان نمی‌توان آن را برای تهیه کنسرو خرید. او بیان کرد: با وجود اینکه قیمت کنسرو ماهی تن افزایش زیادی داشت اما باید در نظر داشت که همین نرخ برای تولیدکنندگان به صرفه نیست زیرا نرخ خود ماهی که 70 درصد هزینه‌های تولید تن را شامل می‌شود افزایش زیادی داشته است.

مختاریانی افزود: درباره افزایش قیمت یک‌باره ماهی تن با سازمان شیلات مذاکراتی انجام شد اما مسوولان خود این سازمان نیز برای حمایت از صیادان از نرخ‌های جدید رضایت داشتند که در نهایت پیگیری‌های ما به جایی نرسید. به گفته او، این شرایط باعث شده تا مصرف کنسرو ماهی تن حدود 30 درصد در بازار کاهش یابد که امیدواریم از آبان ماه که صید جدید انجام می‌شود قیمت ماهی در بازار اصلاح شود.

مختاریانی در ارتباط با وضعیت واردات چای نیز گفت: سال گذشته به یک شرکت برای واردات چای معادل 3 سال نیاز کشور ارز اختصاص یافت که در صورتی که این امر آگاهانه یا ناآگاهانه باشد اتفاقی ناگواری است. دولت وقتی متوجه این تخلف شد برخورد کرد و اتفاقاتی در وزارت جهاد کشاورزی روی داد. او با یادآوری اینکه چای ارز نیمایی دریافت می‌کرد و به تازگی نرخ واردات آن از تالار اول به تالار دوم آمده است، گفت: اما محصولی که به دست مردم می‌رسد با ارز 50، 60 هزار تومانی است که دلیل آن نیز همان ایجاد محدودیت‌های واردات بعد از اختصاص ارز تنها به یک شرکت است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر