يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86652
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1402 10:15
چرا در بازار خودرو‌های وارداتی‌ها، فروشندگان از خریداران سبقت گرفتند؟

قیمت وارداتی‌ها در بازار

ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX۳۵» مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد نیز در این هفته با قیمت ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معامله شد.
تصویب آیین‌نامه واردات خودور‌های کارکرده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شد تا وارداتی‌ها در هفته سپری شده به روند نزولی خود ادامه دهند.

 هر چند هنوز از ورود خودرو‌های وارداتی بدون کارکرد در بازار خودرو خبری نیست و متقاضیان همچنان در انتظار ورود این خودرو‌ها به بازار هستند، اما اعلام خبر تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده از سوی وزارت صمت موجب شد تا این هفته هم شاهد کاهش قیمت در بازار خودرو باشیم. کاهشی که فعالان بازار خودرو معتقدند به اخبار جسته و گریخته واردات خودرو گره خورده است.

علاوه بر عوامل ذکر شده به گفته فعالان بازار خودرو سردرگمی نرخ دلار هم در تداوم کاهش قیمت این خودرو‌ها اثرگذار بوده، بطوریکه نرخ دلار هفته سپری شده را با رشد شروع کرد، اما این روند کم‌کم تغییر کرد و دلار در بازار نوسانی شد. روندی که بر بازار خودرو‌های وارداتی اثرگذار بوده است، بطوریکه فعالان بازار خودرو معتقدند بخشی از کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی به نوسان نرخ دلار باز می‌گردد، نوسانی که سرگیجه بازار خودرو را به همراه داشته و موجب شد تا در بازار خبری از خریدار نباشد و همه به نوعی فروشنده محسوب شوند.

بی خبری از ترخیص خودرو‌های وارداتی در حالی که اواخر خردادماه سرپرست سازمان توسعه و تجارت اعلام کرده بود که به زودی حدود یک هزار دستگاه انواع خودرو وارداتی از گمرکات کشور ترخیص خواهد شد. از سوی دیگر مهدی ضیغمی تعداد خودرو‌های وارد شده به گمرکات کشور را نزدیک به ۴ هزار دستگاه اعلام کرده بود که این تعداد با آمار اعلام شده از سوی گمرک همخوانی ندارد.

براساس آمار اعلام شده از سوی رییس کل گمرک ایران تاکنون ۱۶۲۱ دستگاه خودرو به گمرکات اجرایی اظهار شد که حدود ۹۲۸ دستگاه خودرو در حال طی تشریفات و حدود ۶۹۰ دستگاه خودرو نیز ترخیص شده است. از سوی دیگر هرچند محمد رضوانی‌فر خبر از ترخیص ۶۹۰ دستگاه خودور‌های وارد شده به گمرکات داد که هنوز هیچ خودرویی وارد بازار نشده است.

قیمت وارداتی‌ها در بازار
اما خودرو‌های وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می‌دهد، «آزرا» مدل ۲۰۱۹ در هفته جاری نسبت به اواخر خردادماه با کارکرد ۸۰ هزار کیلومتر با قیمتی در حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت‌گذاری از سوی فروشندگان باز می‌گردد، بطوریکه نبود نظارت قیمت خودرو‌های وارداتی موجب شده تا برخی از این خودرو‌ها که در بازار طرفدار بیشتری دارند با قیمت‌های متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند.

از دیگر خودرو‌هایی وارداتی می‌توان به «رنوتالیمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر در بازار با بازه قیمتی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد افت قیمت را تجربه کرد. اما «النترا» مدل ۲۰۱۸ هم در هفته سپری شده با کارکرد ۴۰ هزار تا با دامنه نوسانی ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد و دامنه نوسانی گسترده‌ای را تجربه کرد.

از سوی دیگر «میتسوبیشی اوتلندر» هم با کارکرد ۷۰ هزار تا نیز در این هفته با قیمت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد و نوسان اندک قیمتی داشت.

همچنین ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX۳۵» مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد نیز در این هفته با قیمت ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معامله شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر