جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 86613
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1402 14:34
تهرانچی مدیر عامل شرکت نانیوا و از اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: متاسفانه دانش بنیان ها غالبا مشغول تولید ثروت از طریق تولید انبوه هستند. در حالی که انتظار داریم موتور نوآوری ها در صنعت لوازم خانگی باشند؛ یعنی دانش باید از طریق دانش بنیان ها به صنعتگران انتقال یابد.
به گزارش راه امروز: اولین سمینار کامپاندهای پلیمری در صنعت لوازم خانگی صبح امروز با حضور جمعی از فعالان صنعت لوازم خانگی، مدیران عامل، مدیران تولید و کنترل کارخانجات تولیدی یخچال و فریزر، لباسشویی، جارو برقی، چرخ خیاطی و غیره در سالن همایش صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

در ابتدای مراس مدیر عامل شرکت نانیوا و از اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی به نمایندگی از انجمن به بررسی شرایط حاکم بر این صنعت پرداخت.

محمد حسین تهرانچی، گفت: وظیفه انجمن دفاع از منافع صنعتگران به ویژه صنعتگران لوازم خانگی است و اگرچه قصد داشتیم تصمیم گیرنده اصلی در این صنعت باشیم اما محقق نشد. لذا به عنوان بازوی مشورتی برای مسئولان کشور هستیم و سعی داریم به نحوی در سطح کلان تصمیم گیری شود که حداقل این تصمیمات ضد تولید نباشد.

تهرانچی همچنین با اشاره به ۴۲ سال فعالیت صنعت لوازم خانگی با ۳۱۲ عضو واحد تولیدی اعم از تامین کنندگان قطعات، مواد، محصولات نهایی و غیره گفت: صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پیشرو و موثر در اقتصاد ایران و GDP است.

حلقه مفقوده در صنعت لوازم خانگی 

این نماینده انجمن افزود: آنچه که در صنعت کل کشور به خصوص صنعت لوازم خانگی مغفول مانده علوم کاربردی است و به عبارتی صنعت لوازم خانگی از علوم کاربردی محروم است. لذا از شرکت های دانش بنیان توقع همکاری داریم.

او با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی حدود ۳۰۰هزار نفر اشتغال آفرینی مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال آفرینی غیر مستقیم دارد، افزود: در واقع ما صنعت پیشرو برای صنایع فولاد و پتروشیمی ها هستیم و از این صنایع انتظار داریم از این فرصت استفاده کنند و خدمات خوبی به مصرف کنندگان خود که لوازم خانگی است بدهند.

تهرانچی در بخش بعدی سخنان گفت: صنعت لوازم خانگی می تواند عاملی برای حرکت به سمت درآمد بدون نفت باشد بنابراین باید متناسب با نیازهای بازارهای خارجی کالا تولید کنیم اگر نه در سایه تحریم ها فقط در داخل فروش داریم.

 لوازم خانگی برای ادامه حیات صنعتی راهی جز صادرات ندارد

این تولیدکننده در ادامه بیان کرد: همانطور که می دانید اخیرا دولت به خودروسازها اعلام کرده دیگر ارزی تخصیص نخواهد داد و خود باید ارز مورد نیاز را تامین کنند. بنابراین در صنعت لوازم خانگی نیز برای ادامه دادن به حیات صنعتی خود راهی جز حرکت به سمت صادرات نداریم. به این ترتیب ابتدا باید نیاز مشتریان را در مواد اولیه و محصول نهایی بشناسیم تا بتوانیم کالاهایی صادراتی تولید کنیم.

 دانش بنیان ها موتور نوآوری ها در صنعت لوازم خانگی باشند

این فعال صنعت لوازم خانگی در ادامه با ارائه آماری بیان کرد: این صنعت ارزش افزوده حدود ۱۵درصد ایجاد می کند یعنی ۱۵ درصد از ثروت کشور توسط لوازم خانگی ایجاد می شود. به این ترتیب ما معتقدین چاپخانه اصلی پول باید در کارخانجات باشد چون این ها هستند که تولید سرمایه می کند و لذا ما ضرابخانه کشور هستیم و برای کشور خلق پول می کنیم.

او گردش مالی صنعت لوازم خانگی را ۶میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از شرکت های دانش بنیان انتظار داریم وظیفه ذاتی خود که تولید دانش و دانش محور بودن است توجه کنند.

تهرانچی گفت: متاسفانه الان دانش بنیان ها غالبا مشغول تولید ثروت از طریق تولید انبوه هستند. در حالی که انتظار داریم موتور نوآوری ها در صنعت لوازم خانگی باشند؛ یعنی دانش باید از طریق دانش بنیان ها به صنعتگران انتقال یابد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر