دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: 86595
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1402 08:37
در میان ۱۰ شرکت زیان‌بار دولتی، نام چهار بانک ملی، سپه، کشاورزی و مسکن درج شده است. این چهار بانک در مجموع حدود ۱۳۰ همت زیان انباشته تا پایان سال ۱۴۰۰ به بار آورده‌اند.
۱۰ شرکت دولتی در مجموع بیش از ۲۰۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته به بارآورده‌اند که تقریبا معادل یک سوم درآمد‌های نفتی پیش‌بینی شده در بودجه امسال است.

بر اساس کتابی که وزارت اقتصاد در بهار امسال تحت عنوان «نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی» منتشر کرده، وضعیت زیان انباشته شرکت‌های دولتی مورد بررسی قرار گرفته و نام ۱۰ شرکت که دارای بیشترین میزان زیان هستند در این گزارش اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها بیشترین سهم را در این میزان زیان انباشته دارند.

در میان شرکت‌های دولتی با بیشترین زیان انباشته، بانک ملی با زیان تقریبا ۶۲ همتی در جایگاه زیان‌بارترین شرکت قرار دارد. این بانک طی دوره پنج ساله ۱۳۹۶-۱۴۰۰ همواره پر زیان‌ترین شرکت در میان ۷۷ شرکت دولتی کشور بوده است.

طبق آمار، اوج زیان‌باری بانک ملی مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده، به طوری که زیان انباشته این بانک طی این دوره به بیش از ۷۵ همت رسیده بود، اما به مرور در دو سال اخیر تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

بعد از بانک ملی زیان‌بارترین شرکت، بانک سپه است. میزان زیان انباشته این بانک در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۳ همت رسیده است.

بانک سپه نیز همواره جزو شرکت‌های دولتی بوده که بالاترین میزان زیان انباشته را داشته است. زیان انباشته این بانک همواره در حال افزایش بوده، اما بعد از ادغام با بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر، زیان انباشته این بانک در سال ۱۳۹۹ تقریبا دو برابر شد و به ۳۹ همت رسید و در نهایت در سال ۱۴۰۰ این زیان به بیش از ۵۳ همت رسید.

سومین شرکت دولتی با بیشترین زیان انباشته نیز طبق این گزارش شرکت تولید نیروی برق حرارتی بوده که زیان انباشته آن در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ همت بوده است.

بانک‌های زیان‌ده دولتی
در میان ۱۰ شرکت زیان‌بار دولتی، علاوه بر دو بانک ملی و سپه، نام دو بانک دیگر یعنی بانک کشاورزی و بانک مسکن نیز به چشم می‌خورد؛ که این چهار بانک در مجموع حدود ۱۳۰ همت زیان انباشته تا پایان سال ۱۴۰۰ به بار آورده‌اند.

مجموع زیان انباشته ۱۰ شرکت زیان‌بار دولتی در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰۸ همت بوده که برای جبران آن نیاز به ۳۴ درصد درآمد‌های نفتی پیش‌بینی شده در بودجه امسال است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر