شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 86579
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1402 14:06
نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای امروز سه شنبه، ۲۴ مردادماه آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه گفت: خبرنگاران به عنوان واسطه بی بدیل و خط شکن قرار دارند و تلاش دارند پرچم امید افزایی را برافراشته است.

وی افزود: این جهاد عظیم صبورانه و تبیین عالمانه را گرامی میداریم و از تمام خبرنگاران در سراسر کشور کمال تشکر را داریم

جای تاسف دارد که هیچ صدایی از مدعیان حقوق بشر در برابر اقدامات تروریستی بلند نمی‌شود

ستایشی گفت: نسبت به حادثه تروریستی کوردلان در حرم مطهر شاهچراغ ابراز تأسف نمایم و نسبت به شهادت و مجروحیت تعدادی از هموطنان با خانواده این عزیزان اعلام همدردی می‌نمایم.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: جای تعجب و تاسف بستر آنجاست که این اقدامات تروریستی توسط تروریست پروران بین المللی طراحی می‌شود و هیچ صدایی از مدعیان حقوق بشر به هوا بلند نمی‌شود.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه دستوری صادر کردند که در راستای شناسایی عوامل عملیات تروریستی شیراز و تسریع در رسیدگی به پرونده از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

مردم و مطالبات آن‌ها برای قوه قضاییه الویت اساسی می‌باشد/ ندامتگاه رجایی شهر یکی از مجهز‌ترین ندامتگاه‌های کشور بود

ستایشی گفت: هفته گذشته یکی از بزرگترین مطالبات مردم البرز از قوه قضاییه در راستای تعطیلی زندان رجایی شهر محقق شد تا این پیام به جامعه منتقل شود که مردم و مطالبات آن‌ها برای قوه قضاییه الویت اساسی می‌باشد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ندامتگاه رجایی شهر یکی از مجهز‌ترین ندامتگاه‌های کشور بود که مکان آن مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده بود که در کمترین زمان ممکن و بهترین کیفیت جا به جا انجام شد.

وی در خصوص رای صادر شده در یکی از شعب دیوان عدالت اداری کشور گفت: در این مباحث روشن شد قوه قضاییه تمایزی میان عدالت خواهی و قانون گرایی نمی‌گذارد بنا بر این ایجاد دو قطبی میان آن را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها مجرای مقابله با تقلب را رعایت به قانون میداند.

ستایشی اظهار کرد: بحث اخیر نخواهد توانست رفاقت سه قوا و رقابت در خدمت به مردم خدشه دار کند و دغدغه حمایت از جوانان وجود دارد.

ملاک عدالت و داوری نباید قربانی برخی جدل‌های رسانه‌ای شود

وی با بیان اینکه از قانون نباید سوء استفاده شود گفت: ملاک عدالت و داوری نباید قربانی برخی جدل‌های رسانه‌ای شود که با ایجاد تنش در جامعه افکار عمومی گرفتار شبهه جدید شود.

ستایشی گفت: تمام تلاش قوه قضائیه این است که با استفاده از قانون و رعایت حقوق با رسیدگی عادلانه و منطبق بر مقررات عدالت را اجرایی کند و احکام صادره از ناحیه مراجع ذی صلاح قضائی بازدارنده و عبرت آموز است.

اهتمام قوه قضائیه در پرونده‌های کثیرالشاکی رسیدگی سریع است

وی ادامه داد: هر پرونده متناسب با شرایط خود متمایز است و بنابراین نمی‌توان برای پرونده‌ها یک حکم صادر کرد و اهتمام قوه قضائیه در پرونده‌های کثیرالشاکی رسیدگی سریع است.

ستایشی گفت: قوه قضائیه اهتمام دارد تا در خصوص پرونده‌های کثیرالشاکی ورود پیدا کرده و با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی از ایجاد چنین پرونده‌هایی جلوگیری کند.

آخرین وضعیت پرونده نگین غرب و فروش اموال توسط متهمان پرونده

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده نگین غرب و فروش اموال توسط متهمان پرونده گفت: این پرونده در دهه ۸۰ صادر و حکم گرفته‌است، اما ضبط اموال با وجود هزاران شاکی آسان نیست تا پایان سال ۹۶ با فروش اموال مبالغی به حساب حدود ۱۱ هزار نفر واریز شد و تا تیرماه امسال حدود ۲ هزار نفر واحد‌های خود را دریافت کردند و با آن‌ها تسویه حساب شد و قریب به ۲۰۰ نفر به دلیل خروج از پرونده خارج شدند.

وی گفت: روزانه نیز افرادی مراجعه می‌کنند و اقدام به تسویه حساب می‌کنند و عناصر دادگاه نهایت تلاش خود را برای ساماندهی پرونده به کار گرفته اند نسبت به افراد ثالث نیز رأی مقتضی صادر شده است و هرکس ادعایی در رابطه با شناسایی اموال دارد می‌تواند به قاضی مراجعه کرده تا نسبت به توقیف اموال اقدام شود.

آخرین وضعیت پرونده پرشین خودرو

ستایشی در خصوص پرونده پرشین خودرو گفت: در رابطه با پرونده پرشین خودرو هیچگونه ارفاقی برای متهمین این پرونده در نظر گرفته نشده، مرخصی برای پیگیری اموالشان برای رد مال داده شده البته با مبلغی که دو برابر رد مالشان بوده، وثیقه گرفته شده تا به مرخصی بروند. همچنین رضایت برخی از محکومین له را جلب کرده اند.

تشکیل پرونده برای حسن روحانی در دادستانی ویژه روحانیت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات حسن روحانی در مداخلات ارزی همچنین مداخلات در حوزه بورس، گفت: ایشان در کسوت روحانیت قرار دارد و پرونده‌هایی برای وی در دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضایی مربوطه تشکیل شده است و مرجع مورد نظر باید پاسخگو باشد.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص استفاده از مشاور حقوقی به جای کمک گرفتن از وکیل و نظارت قوه قضاییه

وی در خصوص استفاده از مشاور حقوقی به جای کمک گرفتن از وکیل و نظارت قوه قضاییه بر این موضوع گفت: این موضوع بنا به پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح شده است و شرایط فرایند پیشنهاد و طرح موضوع به گونه‌ای نبوده است که نیازمند دریافت نظر قوه قضائیه باشد البته مناسب بود تا ضمانت اجرا‌های لازم مورد نظر قرار میگرفت.

واکنش سخنگوی قوه قضاییه در خصوص توئیت سفیر انگلیس در روز خبرنگار

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص توئیت سفیر انگلیس در روز خبرنگار گفت: نماینده یک کشور سلطنتی باید سابقه سیلی خوردن خود از مردم ایران که در اثر دخالت‌ها صورت گرفته را در اتاق کاری خود نصب کند که در اینصورت دیگر به خود اجازه چنین جسارت‌هایی را نخواهد داد در تاریخ نامی از دخالت کنندگان در امور داخلی ایران باقی نمانده است و وزارت امور خارجه اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده است و قوه قضائیه اجازه هیچ دخالتی را نمی‌دهد.

پرونده شهادت شهید علی‌وردی ۸ متهم دارد / داغ شهدای امنیت ما که خون عزیزشان مظلومانه توسط اعتشاشاگران به کف خیابان ریخت، همچنان تازه است

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی خاطرنشان کرد: داغ شهدای امنیت ما شهید فرید کرم پور، دانیال زاده، رسول دوست محمدی و سایر شهدایی که خون عزیزشان مظلومانه توسط اعتشاشاگران به کف خیابان ریخت، همچنان تازه است.

ستایشی گفت: لکه ننگ این موضوع بر چهره امران و عاملان آن باقی خواهد ماند و قوه قضائیه قول داده است که نگذارد خون این عزیزان پایمال شود و دستگاه قضا خود را نسبت به خون این عزیزان متعهد می‌داند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده شهادت شهید علی‌وردی ۸ متهم دارد که اتهامات مختلف از جمله قتل مطرح است که با عنایت به نواقصی که وجود داشت تا پایان ماه جاری پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شود.

تشکیل پرونده در خصوص حادثه ریزش ساختمان‌ها در منطقه خلازیر تهران

وی در خصوص حادثه ریزش ساختمان‌ها در منطقه خلازیر تهران گفت: در این زمینه پرونده‌ای در ناحیه ۲۷ ویژه رسیدگی به امور جنایی تشکیل شده و به محض ارجاع پرونده به شعبه مربوطه کار بررسی و تحقیق پیرامون ابعاد قضیه شروع شده و دستورات لازم به مبادی ذیربط صادر شده است.

وی گفت: کارفرمایان مربوطه معرفی شدند و تحقیقات مقدماتی در حال انجام است و در صورتی که کار به مرحله‌ای برسد که قابلیت اطلاع رسانی داشته باشد، اطلاع رسانی خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر