يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86544
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1402 09:32
اگر قرار باشد نماد‌های از پیش موجود بعد از استفاده یک گروه متعلق به آن گروه شوند آن وقت تکلیف بسیاری از نماد‌های اسلامی که توسط گروه‌های تروریستی تکفیری نظیر داعش و جبهه النصره و القاعده استفاده می‌شود، چیست؟ مثلا در پرچم گروه تروریستی جبهه النصره عبارات لااله‌الاالله و محمد رسول‌الله آمده. آیا کسی می‌پذیرد دیگر کسی از این عبارات در طراحی پرچم و لوگو استفاده نکند، چون یک گروه تکفیری از آن‌ها سوءاستفاده کرده؟
روزنامه اعتماد نوشت: از آنجایی که تمام مشکلات ورزش کشور حل شده و مساله خاصی باقی نمانده برخی تندرو‌ها در رسانه‌های اصولگرا تمرکز خود را گذاشتند روی پیدا کردن نماد‌های بهاییت و گروه‌های تروریستی در کیت تیم‌های باشگاهی ایران. این دوستان درنهایت توانستند در پیراهن فصل جدید پرسپولیس به مقصود خود برسند.

چند روز قبل از شروع لیگ برتر باشگاه پرسپولیس از کیت جدید تیم رونمایی کرد. باشگاه پرسپولیس بعد از رونمایی از این کیت با یک کلیپ و چند فوتوشات، توضیحات مختصری هم درباره نماد‌های موجود در این لباس داد. روابط‌عمومی این باشگاه در این رابطه نوشت، از چهار نماد خط میخی، لوتوس، سرو ایرانی و درفش کاویانی در پیراهن جدید پرسپولیس استفاده شده است.

خط میخی که در پایین پیراهن درج شده به کلمه پارسه یا پرسپولیس اشاره دارد و نمادی برای نشان دادن اصالت این تیم است. لوتوس یا همان نیلوفر آبی گلی است که در محیطی نامطلوب زیبایی می‌آفریند و ۱۲ گلبرگ آن، نماد بازیکنان و یار دوازدهم پرسپولیس یعنی هواداران است.

سرو ایرانی که همیشه سبز است، نشانی از قهرمانی‌های پشت سر هم پرسپولیس و تداوم موفقیت‌های این تیم است. آخرین نماد هم درفش کاویانی است که از داستان کاوه آهنگر در شاهنامه فردوسی می‌آید و نمادی برای اتحاد است.

ایده متفاوت پرسپولیس در طراحی لباس از همان زمان مورد توجه مردم و علاقه‌مندان به این تیم قرار گرفت. فاصله گرفتن از طرح‌های همیشگی بی‌هویت و بی‌دلیل و نزدیک شدن به استفاده از یک فلسفه خاص در طراحی لباس باشگاه اقدام مثبتی بود که از سوی پرسپولیس در این فصل صورت گرفت.

با این حال روز شنبه خبرگزاری فارس در گزارشی عجیب به لباس تیم پرسپولیس حمله و آن را در راستای ترویج بهاییت و گروه‌های تروریستی معرفی کرد!

در این گزارش که با تیتر «نماد‌های بهاییت و ضدانقلاب در لباس جدید پرسپولیس» و به شیوه‌ای کارآگاهی منتشر شد، آمده است: باشگاه پرسپولیس از پیراهن فصل جدید خود رونمایی کرد. لباس جدید پرسپولیس به طرز اغراق شده‌ای مملو از نماد‌های متعدد است که تقریبا ارتباطی به لباس یک باشگاه فوتبالی ندارد.

لوتوس یا نیلوفر آبی یکی از نماد‌های مشهور بهاییت است. نیلوفر آبی در فرقه بهاییت نماد الوهیت است. ساختمان لوتوس یا نیلوفر آبی در پایتخت هندوستان یکی از ۸ مشرق‌الاذکار قاره‌ای فرقه تروریستی بهاییت در جهان است. بهاییان به معابد خود مشرق‌الاذکار می‌گویند.

مضاف بر لوتوس، نماد‌های دیگری نظیر درفش کاویانی نیز در لباس جدید پرسپولیس نقش بسته است. درفش کاویانی پای ثابت تجمعات اپوزیسیون و پرچم گروه تروریستی «تندر» است. بمب‌گذاری در حسینیه شهدای شیراز در ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ که منجر به شهادت ۱۴ تن و مجروحیت ۳۰۰ تن شد، از جمله اقدامات تندر است.

در قسمت دیگری از این گزارش تصویری از یکی از پست‌های اینستاگرامی ایران اینترنشنال آمده با این عنوان که کنشگران کانادا با حمل درفش کاویان شعار «کوییر، ترنس، آزادی» سر دادند.

در پایان گزارش هم آمده: اکنون این سوال وجود دارد که ضرورت استفاده از نماد‌های بهاییان و ضد انقلاب با هر توجیهی روی پیراهن جدید پرسپولیس چیست؟ به عاریت گرفتن نماد‌های باستانی بهانه غیرقابل قبولی برای استفاده از نماد بهاییان و گروه‌های تروریستی است.

روز گذشته باشگاه پرسپولیس مجبور شد علیه این حاشیه‌سازی خنده‌دار بیانیه‌ای صادر کند. احتمالا به این دلیل که می‌داند روند شکل‌گیری هجمه‌ها از سوی خبرگزاری‌های اصولگرا به چه شکل است.

در بیانیه پرسپولیس آمده است: باشگاه پرسپولیس برای فصل تازه رقابت‌های فوتبال ایران، در ابتکار عملی فرهنگی، نسبت به استفاده از نماد‌ها و اِلمان‌های ایرانی و تاریخی در طراحی پیراهن پرسپولیس اقدام کرده است. ویژگی ممتاز آن‌ها نیز تعلق داشتن به همه اقوامی است که در نقطه نقطه این آب و خاک مقدس زیسته‌اند و زندگی می‌کنند. نشان‌هایی که حیطه نفوذ فرهنگی آن حتی به مرز‌های جغرافیایی خلاصه نمی‌شود.

در بخش دیگری از بیانیه آمده: درباره نماد‌ها و نشان‌هایی سخن می‌گوییم که در دنیای امروز آن‌ها و فلسفه نهفته در دل آن‌ها را نه فقط متعلق به ایران و ایرانیان که بخشی از میراث بشری می‌دانند. مشابه چنین سرمایه‌ها و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی را می‌توان در نقطه نقطه این کره خاکی و نزد اقوام مختلف مشاهده کرد. اِلمان‌هایی که ممکن است گاهی توسط گروه‌ها یا فرقه‌ها حتی بعضا انحرافی، مورد استفاده یا سوء‌استفاده قرار بگیرند، ولی به‌طور قطع ذهن‌های پویا و آگاه این میراث‌های بشری را براساس آن‌هایی قضاوت نمی‌کند که قرن‌ها یا هزاران سال بعد بر زمین پدیدار شده‌اند. عقل سلیم همچنین نمی‌پذیرد افراد یا گروه‌هایی آنچه به تمام یک ملت از ابتدا تاکنون و حتی فراتر از آن به تمام بشریت اختصاص دارد را مصادره به مطلوب کنند. امید است، قبل از پرداختن به چنین موضوعاتی از این منظر هم نگاهی بیندازیم که چرا باید اجازه بدهیم آنچه به ما، مردم ما، تاریخ و فرهنگ ما تعلق دارد و کوچک‌ترین منافاتی با ارزش‌های فرهنگی و اسلامی جامعه امروز ما ندارد را به دیگران وا بنهیم؟

اکنون ما در باشگاه پرسپولیس نیز، از منظری جدید به این طراحی می‌نگریم. بازپس‌گیری آنچه به همه ما به عنوان یک ایرانی تعلق دارد و نباید اجازه بدهیم، تصاحب شود. این یک مسوولیت اجتماعی است. موضوع کلان‌تر از پرسپولیس و غیرپرسپولیس است.

اما در حالی که بیانیه باشگاه پرسپولیس برخلاف سایر بیانیه‌های باشگاه بسیار درست و اصولی پاسخ شبهات را داده است، ذکر چند نکته لازم به نظر می‌رسد.

اول اینکه آیا به عنوان مثال بهاییان علامت لوتوس را خلق کرده‌اند یا از یک نماد خلق شده از قبل استفاده کرده‌اند؟ همین‌طور باید پرسید که آیا گروه تندر درفش کافیانی را ساخته یا از نمادی که قرن‌ها وجود داشته، استفاده کرده است؟ اگر قرار باشد نماد‌های از پیش موجود بعد از استفاده یک گروه متعلق به آن گروه شوند آن وقت تکلیف بسیاری از نماد‌های اسلامی که توسط گروه‌های تروریستی تکفیری نظیر داعش و جبهه النصره و القاعده استفاده می‌شود، چیست؟ مثلا در پرچم گروه تروریستی جبهه النصره عبارات لااله‌الاالله و محمد رسول‌الله آمده است. آیا کسی می‌پذیرد دیگر کسی از این عبارات در طراحی پرچم و لوگو استفاده نکند، چون یک گروه تکفیری از آن‌ها سوءاستفاده کرده؟

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر