پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 86483
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1402 11:30
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به «راه امروز»:

خسارت «نیما» به منابع ارزی/سرکوب صادرات با دلار 28500

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می گوید: نرخ ارز در سامانه نیما ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان در بخش اسکناس و در حواله زیر ۴۰ هزار تومان است در حالی که این نرخ در بازار آزاد ۲۵ درصد بالاتر است؛ بنابراین تقاضا در بخش واردات به صورت کاذب بالا می‌رود و در بخش صادرات مخصوصاً صادراتی که امکان فروش ارز با این نرخ را ندارند کاهش می‌یابد.
به گزارش راه امروز: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به پرسش راه امروز مبنی چالش های نرخ ارز نیمایی برای صادرات، گفت: ارز ۲۸ و ۵۰۰ تومانی مربوط به دولت بوده و در حوزه کالاهای اساسی هزینه می‌شود و به نوعی ارز ترجیحی برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای اساسی است.

لاهوتی توضیح داد: نرخ ارز در سامانه نیما ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان در بخش اسکناس و در حواله زیر ۴۰ هزار تومان است در حالی که این نرخ در بازار آزاد ۲۵ درصد بالاتر است؛ بنابراین تقاضا در بخش واردات به صورت کاذب بالا می‌رود و در بخش صادرات مخصوصاً صادراتی که امکان فروش ارز با این نرخ را ندارند کاهش می‌یابد که نمونه‌اش صادرات خشکبار است که در ۴ ماهه امسال ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، این وضعیت به رونق کاذب واردات و سرکوب صادرات منجر می‌شود.

لاهوتی تاکید کرد: اگر کالاهایی که با نرخ نیمایی در بخش تولید استفاده می‌شود، به دست مصرف کننده نهایی می‌رسید، یا به عبارت بهتر این سوبسید صادرات به واردات منجر افزایش رفاه عمومی می شد؛ این موضوع قابل دفاع بود که به هر حال برای جلوگیری از تورم این سوبسید را صادرات به واردات می‌پردازد اما واقعیت این است که در سطح شهر نرخ کمتر کالایی بر اساس نرخ نیما است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: اینجا است که خسارت به منابع ارزی وارد می‌شود زیرا ارز را با نرخ ارزان‌تر به واردکننده می‌دهیم اما کالا با نرخ بالاتر به دست مصرف کننده می‌رسد. نکته دیگر اینکه این ارز از صادرکننده‌ای گرفته می‌شود که قرار بود از آن حمایت کنیم.

وی افزود: اگر این سوبسید صادرات به واردات منجر به افزایش رفاه عمومی می شد، قابل توجیه نبود اما اکنون خسارت به منابع ارزی وارد می شود که ارز ارزان به واردات اختصاص می یابد و کالا گران به مصرف کننده می رود؛ این در حالی است که با این اقدام صادرات برای ارزآوری کشور سرکوب می شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر