دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: 86474
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1402 08:44
مدیرعامل سابق سایپا گفت: واردات خودرو به دلیل ایجاد فضای رقابتی بین خودروسازهای داخلی و حتی مونتاژکاران ضروری است، به شرطی که این خبر به مانند وعده دولت در 2 سال گذشته نباشد و عملی شود.
به گزارش راه امروز -لیلا محمود زاده: سعید مدنی مدیرعامل پیشین سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار «راه امروز» با اشاره به خبر آزادسازی واردات خودرو تا 2 هفته دیگر گفت: تا سال 1397 واردات خودرو با روند خوبی پیش میرفت و هرشخصیت حقیقی و حقوق با توجه به رعایت قوانین و مقررات میتوانست اقدام به واردات خودرو کند. عملا واردات بخش زیادی از قیمت‌ها در بازار را تنظیم و از افزایش غیر منطقی قیمت خودروهای داخلی جلوگیری می‌کرد. 

وی افزود: متاسفانه پس از جلوگیری از واردات خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی و باتوجه به ناهنجاری ها‌یی که در وزارت صنایع رخ داد به جای اینکه مشکل را حل کنند از واردات خودرو جلوگیری کردند. این اتفاق اثر منفی بر قیمت خودروهای خارجی دست دوم موجود در کشور گذاشت. به طوریکه قیمت این مدل خودروها به شدت افزایش یافت. همچنین اثر خود را بر خودروهای داخلی کشور نشان داد. 

مدنی با اشاره به واردات 50 هزار تایی خودرو تا قبل از سال 1397 و خبر آزادسازی واردات برای 100 هزار خودرو، گفت: با توجه تقاضای انباشته در این 5 سال گذشته، پیش‌بینی می‌کنیم که واردات 100 هزار تایی نیز بتواند جوابگوی نیاز داخل باشد. اما مهمتر اینکه موجب کاهش قیمت های خودروهای خارجی در داخل کشور خواهد شد. 

مدیرعامل سابق سایپا ادامه داد: واردات خودرو به دلیل ایجاد فضای رقابتی بین خودروسازهای داخلی و حتی مونتاژکاران، تاجایی که آسیبی به این صنعت در داخل کشور وارد نکند، ضروری است.  به شرطی که این خبر به مانند وعده های دولت در 2 سال گذشته نباشد و عملی شود. 

وی با بیان اینکه رشد و توسعه صنعت خودروسازی بدون ارتباطات جهانی امکان پذیر نیست، گفت: بخشی از عواملی که موجب بهبود کیفیت خودروهای داخلی می‌شود وابسته به خودمان است و بخشی دیگر ناشی از ارتباطات جهانی ما با دنیا است که متاسفانه ارتباطات جهانی خوبی با دنیا نداریم. رشد هرصنعتی در رابطه آن با صنعت های جهان رخ می‌دهد و اگر قرار باشد که ما همین روند سیاسی خود را ادامه دهیم مسلما ارتباطات ما قطعه سازان و خودروسازان بزرگ دنیا محدود خواهد شد و فضای رقابتی خوبی نخواهیم داشت.

وی افزود: متاسفانه در بخش دولتی نیز با سیاستهای انتخاباتی و تغییرات متعدد در مدیریت و قیمتگذاری، معمولا فضای رقابتی وجود ندارد و کسی هم تمایلی به وارد شدن در این فضای رقابتی ندارد. 

مدنی با اشاره به وعده دولت بر خصوصی سازی خودروسازی داخلی گفت: نه تنها دولت این وعده را عملی نکرد بلکه با دخالت در خودروسازی خصوصی به ویژه در بخش فروش، موجب افزایش قیمت های حبابی در خودروهای مونتاژ داخل شده است. هرجا دولت در بخش تولید دخالت کند معمولا وضعیت خوبی پیش نیامده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر