يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86459
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1402 00:53
توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته / خروج زندانیان از بازداشت، گام اول اجرای توافق بوده

نمایندگی ایران در سازمان ملل توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن را تایید کرد

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.
ایرنا: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد خبر خروج زندانیان دو تابعیتی آمریکایی را از زندان اوین تهران تایید کرد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول های ) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

پیش از این، آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.

این مقام دولت جو بایدن افزود: ما به نظارت دقیق بر وضعیت آنها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آنها به خانه بازنگردند به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آنها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آنها خواهیم داشت.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا امروز پنجشنبه به وقت محلی  به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد که چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد: با توجه به اظهارات یک وکیل، چهار آمریکایی که به صورت غیر قانونی در ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سالها حبس است.

کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است. اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

بر اساس این گزارش، سه زندانی دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین فرد که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند. دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است، افزود: " هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد."

در پی این خبر ، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و ایران به توافقی دست یافته اند که بر اساس آن در ازای دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود برای مقاصد بشردوستانه و آزادی چندین ایرانی زندانی توسط آمریکا، تهران پنج زندانی آمریکایی را آزاد خواهد کرد.

نیویورک تایمز نوشت: به گفته چند تن از مقامات آگاه از این توافق، آمریکا و ایران به توافقی دست یافته‌اند تا در ازای چند ایرانی، پنج آمریکایی زندانی در ایران نیز آزاد شود و در نهایت ایران به حدود ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی خود دسترسی پیدا کنند.

به گفته وکیل یکی از زندانیان آمریکایی, پس از بیش از دو سال مذاکره در سکوت میان ایران و آمریکا، تهران پنج شهروند ایرانی آمریکایی دوتابعیتی را در حبس خانگی قرار داد.

جرد گنسر وکیل یکی از این زندانیان ادعا کرد: روز پنجشنبه چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شدند و برای چند هفته در آنجا نگهداری خواهند شد تا اجازه سوار شدن آنها به هواپیما داده شود.

به گفته چند تن از افراد آشنا به این توافق، یک زندانی زن آمریکایی دیگر، پیش از این در حبس خانگی قرار داده شده بود. گنسر گفت که به آمریکایی ها گفته شده است که در هتل تحت مراقبت مقامات ایرانی خواهند بود.

مقامات دولت بایدن از اظهار نظر یا تایید جزئیات درباره آنچه ایران دریافت خواهد کرد، خودداری کردند. اما افراد آشنا به این توافق گفتند زمانی که آمریکایی ها اجازه بازگشت به آمریکا را پیدا کنند، دولت بایدن تعداد از اتباع ایرانی را که به دلیل نقض تحریم های ایران زندانی شده اند را آزاد خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، آمریکا همچنین نزدیک به ۶ میلیارد دلار از دارایی های ایران در کره جنوبی را به حسابی در بانک مرکزی قطر منتقل خواهد کرد. آنها افزودند که این حساب توسط دولت قطر کنترل و تنظیم می شود تا ایران تنها برای مقاصد بشردوستانه مانند دارو و غذا از آن استفاده کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر