پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 86448
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1402 13:20
وزیر صمت با تاکید بر اینکه الان زمان مناسبی برای تفکیک و جداسازی نیست، گفت: در شرایط کنونی که پایان دولت و مجلس است، نباید وزارت بازرگانی تشکیل شود؛ چراکه ده ها مساله و مشکل مهم تر برای پیگیری وجود دارد. از طرفی، ادغام راحت تر انجام می شود؛ اما بحث تفکیک کاری نیست که به همین راحتی بتوان انجام داد.
به گزارش راه امروز - فرشته فریادرس: بازی تفکیک و ادغام وزارت بازرگانی، بارها تکرار شده تا این بازی 100 ساله همچنان سوت پایانی نداشته باشد. بازی وزارت بازرگانی با صنایع عمری نزدیک به یک قرن دارد. از سال 1308 تاکنون دولت های ایران بارها وزارت بازرگانی را جدا کرده و دوباره ادغام کرده اند و مرتبا این کار تا همین امروز تکرار  شده است.

دولت ابراهیم رئیسی نخست می خواست با تغییر نام و ماهیت حقوقی وزارت بازرگانی، اقدام به تشکیل سازمان بازرگانی کند، که با مخالفت قاطع مجلس، کارشناسان و اقتصاددانان پا پس کشید، اما در ادامه، دولت همچنان از تلاش دست نکشید و چندی پیش به دعوت رئیس مجلس، لایحه دو فوریتی تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار را تقدیم مجلس کرد.

پس از کلیات لایحه وزارت بازرگانی 25 تیرماه در مجلس رای آورد تا ماراتن تشکیل وزارت بازرگانی که از دولت دوازدهم آغاز شده بود، در بهارستان به نتیجه برسد. 

البته بعد از تصویب کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، مجلس وارد بررسی جزئیات این لایحه شد، که رئیس مجلس برای رفع برخی ابهامات لایحه را به کمیسیون اجتماعی ارجاع داد.  کمیسیون اجتماعی هم در جلسه‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایرادات و ابهامات را بررسی کرد و گزارش به هیات‌رئیسه برای در دستور قرارگرفتن صحن ارجاع شده است. 

 با توجه به اینکه این لایحه از صحن علنی جهت رفع ابهام به کمیسیون ارجاع شده‌، طبیعتا باید بعد از بارگذاری در دستور صحن قرار گیرد، لذا احتمالا هفته آینده لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

علی آبادی موافق یا مخالف تفکیک؟ 

اما نظر سکاندار وزارت صمت درباره تفکیک ابروزارتخانه صمت چیست؛ مخالف است یا موافق؟ 

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش به «راه امروز» گفت: یکی از دلایل مخالفتم با تفکیک وزارت صمت در وهله نخست این است که معتقدم چهار مولفه مهم تنظیم بازار یعنی «تولید، واردات، مصرف و صادرات» باید باهم و در یکجا سیاستگذاری شوند. بنابراین دو دستگاه سیاستگذار برای یک کار مشخص منطقی نیست. 

«عباس علی آبادی» با تاکید بر اینکه الان زمان مناسبی برای تفکیک و جداسازی نیست، اظهار کرد: در شرایط کنونی که پایان دولت و مجلس است، نباید وزارت بازرگانی تشکیل شود؛ چراکه ده ها مساله و مشکل مهم تر برای پیگیری وجود دارد. از طرفی، ادغام راحت تر انجام می شود؛ اما بحث تفکیک کاری نیست که به همین راحتی بتوان انجام داد.

وزیر صمت در ادامه با انتقاد از تکرار بازی تفکیک ابر وزارتخانه صمت، عنوان کرد: متاسفانه برای سیزدهمین بار در طول یکصد سال اخیر -از زمان تشکیل وزارت تجارت در سال 1285-  این وزارتخانه بارها شاهد بازی ادغام و تفکیک بوده است. 

دلیل مخالفتمان با تفکیک را به مجلس انتقال دادیم

وزیر صمت همچنین در پاسخ به اینکه آیا مواضع یا نظر مخالفشان درباره تجزیه صمت به بهارستان منتقل شده یا خیر، نیز اینطور گفت: بله. ما نقطه نظرات ودلایلمان برای مخالفت با احیای وزارت بازرگانی را در شرایط کنونی به مجلس منتقل کردیم؛ اما اینکه در نهایت چه تصمیمی درباره سرنوشت وزارت صمت گرفته شود، به رای و نظر نهاد قانونگذار دارد. 

وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: با این حال تفکیک صمت یا احیای وزارت بازرگانی یک بحث تخصصی است ونظر بنده شخصی است. 

تصمیم نهایی درباره سرنوشت صمت،به رای ونظر نهاد قانونگذار بستگی دارد

«علی آبادی» در پاسخ به اینکه بخشی از بدنه دولت و حتی گفته میشود شخص آقای رئیسی موافق تفکیک هستند و از آنسو، براساس گفته های برخی از نمایندگان پشت قضیه تفکیک، خواست وحمایت قالیباف رئیس مجلس وجود دارد؛ آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: البته در این زمینه بنده نمیتوانم اظهارنظری داشته باشم؛ باید از خودشان سوال کرد؛ اما آنچه که مهم است اینکه آقای قالیباف طی روزهای گذشته در این زمینه اظهار نظر خود را مطرح کردند. 

«علی آبادی» در پایان گفت: به هر حال، نهادهای بالادستی هر تصمیمی در این زمینه بگیرند، ماهم موظفیم تبعیت کنیم. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر