جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 86395
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1402 15:03
مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت در گفت وگو با راه امروز:

دلیل افزایش قیمت پوشاک چیست؟

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با اشاره به هزینه های تولید در صنعت پوشاک گفت: یکی از چالش های صنعت پوشاک، کوچک بودن اندازه بنگاه‌های تولیدی است؛ به میزانی که واحدهای صنعتی بالای 500 نفر نیروی کار انگشت شمار هستند و این از جمله مسائلی است که موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.
به گزارش راه امروز، محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت، در گفت وگو با خبرنگار «راه امروز» گفت: رویداد ایجاد زنجیره تولید خوشه‌ای در صنعت پوشاک کشور باتوجه به تحریم‎هایی که با آن مواجه هستیم با حضور ذی‌نفعان و بخش خصوصی و دولتی می‎تواند در فرهنگ سازی رفتار در تمام صنایع به ویژه پوشاک به لحاظ تعدد و پراکندگی بسیار اتفاق مهمی است؛ البته تخصصی و عمیق شدن این مباحث نیازمند و تقسیم کار بین لایه های حاکمیتی، نهادی، صنفی و بخش خصوصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر یک نظامی در برگزاری این رویدادها و تحلیل داده‌ها و موضوعات وجود داشته باشد، قطعا شاهد بالندگی این صنعت خواهیم بود. صنعتی که امروز نسبت به 10 سال قبل رشد بسیار خوبی داشته است. البته مسیر پرچالشی و طولانی پیش رویمان قرار دارد که می توان با برنامه‌ریزی و همدلی در آن مسیر حرکت کنیم و در منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با اشاره به اسناد راهبردی در صنعت پوشاک گفت: تشکیل شهرک‌های صنعتی- تخصصی موردی بود که در رابردهای ما احصاء شده است. بنابراین ایجاد شهرهای صنعتی که زنجیره را از تامین مواد اولیه تا تولید پوشش دهد در شهرک های تخصصی بهتر اتفاق خواهد افتاد و این تجربه خوبی در دنیا بوده و نتایج خوبی نیز دست یافته است که ما نیز باید به آن دست یابیم. برای این اتفاق در «تهران» از قبل برنامه ریزی شده و در ادامه در شهرهای «مشهد، اصفهان و قم» نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی در ادامه با اشاره به نیروی کار ارزان در ایران به نسبت سایر کشورهای دنیا گفت: ما در دنیا نیروی کار بسیار ارزان قیمتی را حتی به نسبت کشورهای ترکیه و آسیای شرقی داریم از طرفی هزینه حامل های انرژی نیز در کشور ما بسیار پایین تر است، البته این می تواند یکی از مزیت های تولیدی ما باشد. از طرف دیگر ما با بازار 90 میلیونی در داخل کشور و 500 میلیونی خارج از کشور نیز مواجه هستیم که باید آن را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم بازار داخلی را به طور کامل تصاحب کنیم، گفت: همین امروز نیز با وجود تمام مشکلات بازار خوبی را در حوزه پوشاک در دست داریم. بنابراین ابتدا باید به این مسئله توجه کنیم سپس می توانیم در بازارهای خارجی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی در پایان با شاره به هزینه های تولید گفت: یکی از مسائلی در صنعت پوشاک داریم این است که اندازه بنگاه‌های ما کوچک است به میزانی که واحدهای صنعتی بالای 500 نفر نیروی کار انگشت شمار هستند که این شاید به نوعی مزیت باشد اما یکی از مسائلی است که موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود بنابراین در نگاه زنجیره تولید خوشه‌ای میتوان این مسئله را نیز مدیریت کرد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر