يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86362
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1402 18:19
شبکه سوم صدا و سیما که بعد از حضور علی فروغی، به تریبون سیاسی تندروها تبدیل شده، این بار با بیانیه خوانی علیه علی اکبر صالحی، از هرگونه مذاکره دولت رئیسی با امریکا برای رفع تحریم ها انتقاد کرد.
رسول سلیمی: مذاکره برای رفع تحریم ها که محوری ترین وعده رئیسی در انتخابات۱۴۰۰ بود، حالا آنچنان با مخالفت تندروهای محافظه کار مواجه شده که در اقدامی عجیب، یکی از مجریان شبکه سه با قرائت بیانیه ای سیاسی، از مذاکره دولت رئیسی با امریکا انتقاد کرد.

مذاکره دولت رئیسی با امریکا که شش ماه بعد از انتخابات۱۴۰۰ آغاز شد با موانع جدی از سوی جریانات تندرو در داخل کشور مواجه بود تا اینکه بعد از حمله روسیه به اوکراین، به دلیل اینکه ایران با واسطه روسیه، مذاکرات را ادامه می داد، عملا شروع جنگ در اروپا،پایانی بود بر هر گونه مذاکره غیرمستقیم با امریکا.

مذاکراتی که برجسته ترین مخالفانش را جریان سیاسی تشکیل می داد که مرجعیت فکری آن در قم و مشهد و بازوهای اجرایی آن در تهران بودند. تندروهایی که سوابقی از جمله حمله به سفارت عربستان و قطع ارتباط دیپلماتیک هشت ساله ایران و عربستان را در کارنامه خود دارند و اگر سیاست کلان حاکمیت برای بهبود روابط با عربستان نبود، نواختن بر طبل تندروی علیه عربستان را از تریبون های رسمی ادامه می دادند.

اما حالا و بعد از آنکه علی اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و از دیپلمات های برجسته وزارت خارجه، در پیشنهادی به دولت رئیسی، مذاکره مستقیم با امریکا برای رفع مخاصمات را مطرح کرد، یکی از مجریان شبکه سه با تکرار بیانیه ای سیاسی که مسئولیتی در برابر معیشت و اقتصاد مردم را متوجه خود نمی کرد، فضایی آرمانی را تصویر کرد که در آن فضا، جدال و ستیزی همیشگی و ابدی بین ایران و امریکا برقرار است.

تفکری که اگرچه رهبران آن در قیدحیات نیستند اما تندروهای جوان مخالفان عقلانیت در سیاست خارجی، عملا از رسانه ملی بر طبل استمرار و ادامه تحریم ها می کوبند و بدون توجه به معیشت مردم و ناتوانی دولت در برگرداندن پول های مردم ایران از حساب های بلوکه شده در خارج از کشور، مخالفت خود را با مذاکره با امریکا اعلام می کنند.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی در مناظرات انتخاباتی به مردم وعده داده بود «برجام حتما به یک تعهد پایبندیم اما برجام را یک دولت مقتدر باید اجرا کند.» اما با گذشت سه سال از دولت سیزدهم و با وجود گره خوردن تجارت و اقتصاد ایران به تحریم های امریکا که حتی مجوز انتقال پول های ایران از کشورهای دولت همچون عراق را نمی دهد، یک جریان تندرو در داخل کشور به دنبال جلوگیری از هرگونه فضای گفتگوی مستقیم و غیرمستقیم دولت رئیسی با امریکا است. این اقدام بیش از آنکه ناشی از تفکرات چپ، نزدیک به روسیه یا ناشی از شم ضد امپریالیستی باشد از نگاه بسیاری از مردم و منتقدان ریشه در منافع ناشی از تحریم ها دارد؛ همان که سبب شده تا جماعت مخالفت مذاکره را به عنوان کاسبان تحریم بشناسند.

چه آنکه علی اکبرصالحی در پیشنهاد خود برای مذاکره مستقیم با امریکا، دو پیش شرط ضروری را برای آمادگی دولت سیزدهم مطرح کرده بود. صالحی در مورد شرایط مذاکرات با آمریکا گفته بود: «چنین گفت‌وگوهایی اقتضائاتی دارد، اولا باید دستمان پر باشد. برای ورود به این گفت‌وگو باید یک آمادگی‌هایی داشته باشیم. ما یک سری عناصر قدرت را در منطقه داریم. عنصر نظامی‌مان قوی و واقعی است. شرط دیگر برای ورود به یک چنین گفت‌وگویی این است که باید انسجام و وحدت ملی را بیش از پیش تقویت کرده و آنرا در معرض دید جهانیان قرار داد. این انسجام و وحدت ملی اگر تقویت شود، بسیار مهم است.»

اما حالا با فعال شدن تریبون تندروها در شبکه سوم صداوسیما، منافع کاسبان تحریم در شرایط وخیم اقتصاد و معیشت مردم، چشم اندازی از استمرار و افزایش تحریم هایی را پیش روی ایران قرار می دهند که در دولت نهم و دهم با تحمیل شش قطعنامه شورای امنیت تحمیل شد و در نهایت با ابتکار عمل علی اکبرصالحی و مراجعه به رهبر انقلاب در ماه های پایانی دولت احمدی نژاد برای دریافت مجوز مذاکره مستقیم با امریکا، زمینه ها برداشته شدن تحریم ها در مذاکرات ایران و امریکا در عمان فراهم شد.

تحریم هایی که اگر با ابتکارعمل علی اکبرصالحی برداشته نمی شدند، حالا و در آستانه شهریور۱۴۰۲، امکان رفع تحریم تسلیحاتی ایران برای نیروهای مسلح ایران فراهم نمی شد. حالا این فرصت برای دولت سیزدهم فراهم است تا با نگاه به وعده های انتخاباتی خود، از فرصت انتخابات پیش رو برای تقویت سرمایه اجتماعی، تقویت اراده سیاسی، بازسازی تیم مذاکره کننده و جایگزینی با افراد مجرب و متخصص و جلوگیری از دخالت نهادهای غیرمسئول و جریانات تندرو، برای رفع تحریم ها از مسیر مذاکره اقدام نماید. مسیری که احمدی نژاد هم بر انسداد آن تاکید می کرد اما مسیر پیش رو به لغو تحریم های سازمان ملل علیه ایران ختم شد.

منبع: خبرآنلاین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر