پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 86347
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1402 13:49
یک تولید کننده پوشاک سیاست های غلط دولت، گرانی مواد اولیه، توقع بیش از حد در سود تولیدکنندگان را از جمله مشکلات اصلی تولید پوشاک در کشور نام برد.
به گزارش راه امروز - فرشته فریادرس: تولیدکننده پوشاک و نائب رئیس اتحادیه کشبافت جوراب تهران در گفت وگو با خبرنگار «راه امروز»، با بیان اینکه تاکنون شهر صنعتی مخصوص یک صنف به ویژه پوشاک در کشور وجود نداشته است، گفت: ما شهرک های صنعتی را داریم اما این نوع شهرک ها یا زنجیره های تولیدی تمایز دارند. زمانی که نام زنجیره به فروشگاهی اطلاق می‌شود در آن فروشگاه تجمع خوشه‌های تولیدی وجود دارد. 

محمد عباس‌زاده، نخ را پایه‌ترین اصل در صنعت نساجی نام برد و گفت: سپس مجموعه بافنده‌ها و پارچه‌ها و فروشگاه‌ها در ادامه این زنجیره قرار می‌گیرند. با عدم وجود خوشه تولید، تولیدکنندگان مجبور هستند مراحل طراحی، برش، دوخت، تکمیل و توزیع را به تنهایی انجام دهند، اما زمانی که در زنجیره تولید قرار بگیرند، تولیدکنندگان به جای استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای نامناسب و قدیمی خود در تولید از جمله برشکاری می‌توانند این کار را به یک واحد تولیدی که دارای دستگاه مجهزتری است و تخصص آن را دارند بسپارند تا متناسب با الگو و متد تولیدکننده برش صورت گیرد. 

روزانه ده‌ها بخشنامه‌ مختلف از وزارت صمت در رابطه با پوشاک صادر می‌شود

این تولیدکننده پوشاکبا بیان اینکه زنجیره خوشه‌ای در صنعت به نوعی مدیریت مشاغل و صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان است که بهینه‌تر میتوان از آن استفاده کرد، گفت: تصور می‌شود که چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده پوشاک جهان، کارخانه‌های بزرگ پوشاک را دارد اما آنها با تشکیل و قرارگیری در زنجیره تولید، صنعت تولید خود را بهبود می‌بخشند و به این شکل نبض پوشاک جهان را در دست دارند. با تکمیل و قرارگیری زنجیره‌ی خوشه ای در تولید پوشاک کشور، اولین زنجیره تولیدی خوشه‌ای را در کشور شاهد خواهیم بود. 

وی با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه پوشاک به عنوان مولدترین صنعت در تمام دنیا است، افزود: صنعت پوشاک ما به میزانی قوی بود که حتی در زمان جنگ نیز صادرات خود را داشتیم. تا سال 1357 تمام کشورهای اطراف و همسایه از کفش و جوراب تولید ایران استفاده می‌کردند و حتی تولیدات ایران به آلمان نیز صادر می‌شد. اما متاسفانه از سال 1397 و شکل گیری مسئله برجام، در تهیه مواد اولیه برای صنعت پوشاک با مشکلات متعددی مواجه هستیم و روزانه ده‌ها بخشنامه‌ مختلف از وزارت صمت در رابطه با پوشاک صادر می‌شود. 

این تولید کننده افزود: کشوری که ادعای تولید نساجی و پوشاک را دارد اگر صادرات نداشته باشد مورد حمله کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت. 

عباس‌زاده سیاست های غلط دولت، گرانی مواد اولیه، توقع بیش از حد در سود تولیدکنندگان (در صورتی که سایر کشورها حتی بدون سود صادرات انجام می‌دهند تا بتوانند قدرت را در دست گرفته و سپس سود کسب کنند) را از جمله مشکلات اصلی تولید پوشاک در کشور نام برد.

واردات پوشاک به کشور باید با تعرفه مناسب آزاد شود

این تولید کننده در ادامه افزود: قیمت نخ پنبه‌ی داخلی در کشور یک و نیم برابر گرانتر از وارداتی است، از طرفی دولت واردات را با نام حمایت از تولید داخل محدود می‌کند اما این حمایت موجب عقب ماندگی می‌شود. زیرا تا زمانی که پوشاک کشور در برابر بازارهای جهانی قرار نگیرند تفاوت و تمایز آن مشخص نخواهد شد و چه بسا پیشرفتی نیز صورت نخواهد گرفت. 

عباس زاده گفت: معتقدم که واردات پوشاک به کشور باید با تعرفه مناسب آزاد شود تا به این صورت تولیدکننده در بازار رقابت قرار گیرد و در قیمت و کیفیت رقابت ایجاد شود. 

عباس‌زاده در پایان گرانی مواد اولیه، گرانی مراکز توزیع، محدودیت در واردات مواد اولیه، محدودیت در صادرات و نبود بازار رقابتی و نبود منابع انسانی علاقه مند و با انگیزه در تولید را از دلایل اصلی گرانی پوشاک در داخل کشور نام برد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر