شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 86257
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1402 15:25
روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی با عنوان "کشمکش میان بن سلمان و بن زاید بر سر نفوذ در خاورمیانه" نوشت، تنش‌ها میان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن زاید، معلم سابق او و رئیس امارات بالا گرفته و اکنون چه در ارتباط با سیاست‌های انرژی و چه موقعیت ژئوپلیتیک دو کشور در منطقه به شدت آشکار شده است.
تنش‌ها میان ولیعهد سعودی و رئیس امارات، معلم سابق او بالا گرفته و اکنون چه در ارتباط با سیاست‌های انرژی و چه موقعیت ژئوپلیتیک دو کشور در منطقه به شدت آشکار شده و این اختلافات به کشمکشی بر سر نفوذ در خاورمیانه تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی با عنوان "کشمکش میان بن سلمان و بن زاید بر سر نفوذ در خاورمیانه" نوشت، تنش‌ها میان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن زاید، معلم سابق او و رئیس امارات بالا گرفته و اکنون چه در ارتباط با سیاست‌های انرژی و چه موقعیت ژئوپلیتیک دو کشور در منطقه به شدت آشکار شده است.

در این گزارش آمده است، بن سلمان از گشایش روابط با ایران گرفته تا جنگ در سودان و بحران اوکراین، همه جا اثرات خود را بر جای گذاشته و از زمان روی کار آمدن جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) که برای جلب نظر بن سلمان ژوئیه ۲۰۲۲ به ریاض سفر کرد و پس از او شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در ماه دسامبر به ریاض سفر کرد، بن سلمان پیشرفت چشمگیری در مسایل جهانی داشته است.

به نوشته لوموند، شدت رقابت بن سلمان و معلمش بن زاید رو به افزایش است. اتحاد نزدیکی که این دو مرد در سال ۲۰۱۵ ایجاد کردند-زمانی که شاهزاده جوان سعودی در کنار پدر سالمند خود قدرت را به دست گرفت- و در ادامه نیز سیاست منطقه‌ای را نزدیک به یک دهه در کنار یکدیگر تدوین کردند، اکنون فروپاشیده و امروز هر کدام از آن‌ها چند ماهی است از یکدیگر دوری می‌کنند.

برتراند بسسانوت، سفیر سابق فرانسه در ریاض، توضیح می‌دهد: «در منطقه‌ای که نهاد‌ها پشت سر مردان محو می‌شوند، رقابت به‌طور غیرمنتظره‌ای تغییر شخصی پیدا کرده است. وی تاکید کرد: «محمد بن زاید به سختی می‌پذیرد که شاهزاده جوان سعودی به باغ‌های گل او دست درازی می‌کند و این شاهزاده جوان است که کشور را در خط مقدم مدرنیته سازی خلیج فارس رهبری می‌کند.»

او افزود: منافع مشترک دو کشور و تمایل امارات به برقراری امنیت و تمایل عربستان به برقراری ثبات لازم در منطقه برای اجرای پروژه‌های بزرگ، باید به منزله ضامنی در برابر تشدید تنش‌هایی باشد که می‌تواند به جدایی منجر شود.

در پایان گزارش روزنامه لوموند نیز به نقل از سنزیا بیانکو پژوهشگر شورای روابط خارجه اروپا آمده است، بن زاید شاگرد سابق خود را به دلیل ناسپاسی‌اش سرزنش می‌کند، چرا که هر بار بن سلمان به تخت پادشاهی نزدیک می‌شود، پذیرش نقشی کوچک علیه رهبر کشوری کوچک برای او غیرمنطقی می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر